سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ارس مرکز تولید و صادرات محصولات دانش بنیان می‌شود

با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری طرح ایجاد هاب تولید و صادرات محصولات دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ارس عملیاتی می‌شود.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز،این طرح در نشستی در تهران با حضور دکتر ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و مدیرعامل منطقه آزاد تجاری - صنعتی ارس بررسی شد.

براساس طرح مزبور واحد‌های فناور و دانش بنیان که به مرحله تولید و فروش محصولات رسیده اند در منطقه آزاد ارس مستقر می‌شوند و اقدام به تولید و صادرات محصولات خود می‌کنند.

به استناد تفاهم نامه فیمابین پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی و سازمان منطقه آزاد تجاری-صنعتی ارس، زمین مورد نیاز در اختیار این شرکت‌ها قرار خواهد گرفت و امتیازاتی که برای استقرار واحد‌های صنعتی در مناطق آزاد وجود دارد شامل این شرکت‌ها نیز خواهد شد.

بر این اساس، استقرار شرکت‌های دانش بنیان فناور در منطقه آزاد ارس صرفا مربوط در مرحله تولید و صادرات خواهد بود و پژوهش و توسعه فناوری همچنان در پارک‌ها و مراکز رشد و با نقش آفرینی دانشگاه‌ها صورت خواهد گرفت.

طبق برنامه ریزی‌های انجام شده منطقه‌ای به وسعت ۵۰ هکتار در قالب شهرک فناوری از طرف منطقه آزاد ارس در اختیار این طرح قرار خواهد گرفت و مرکز رشد ارس با افزایش فضای کالبدی و تعداد شرکت‌های مستقر به پردیس تولید و فروش محصولات فناوری و دانش بنیان ارتقاء خواهد یافت.

هاب ارس که در قالب شهرک فناوری ارس نمود پیدا خواهد کرد شامل یک واحد ستادی در قالب برج فناوری، محل استقرار واحد تولیدی واحد‌های فناور، دپارتمان فروش و تجاری سازی و تسهیلات عمومی شامل بانک، غذاخوری و ... خواهد بود. جامعه هدف در برنامه هاب ارس شرکت‌های دانش بنیان و فناور سراسر کشور خواهد بود تا در صورت رسیدن به مرحله صادرات در این منطقه مستقر شوند.

با عملیاتی شدن این طرح شرکت‌های دانش بنیان و فناور کشور به هاب ارس متصل و از طریق این هاب به بازار بزرگ کشور‌های CIS، حوزه قفقاز، گرجستان، ترکیه و اروپا راه خواهند یافت.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی گفت: بازاریابی و همچنین فروش محصول، یکی از مشکلات اساسی شرکت‌های فناور و دانش بنیان است از این رو ایده تاسیس "هاب تولید و صادرات محصولات دانش‌بنیان" مطرح و مورد استقبال معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری قرار گرفت.

عبدالرضا واعظی افزود: در این نشست مقرر شد دکتر ستاری از مکانی که برای راه‌اندازی هاب ارس درنظر گرفته شده است، بازدید و مقدمات و زیرساخت‌های لازم از جمله آماده‌سازی زمین، آب، برق، گاز و تلفن و همچنین ایجاد واحد ستادی برای استقرار دفاتر ستادی و فروش شرکت‌ها و واگذاری زمین برای شرکت‌ها جهت احداث واحد تولیدی در این مکان فراهم شود.

رئیس پارک علم و فناوری آذربایجان شرقی افزود: شرکت‌های فناور و دانش‌بنیانی که در هاب منطقه آزاد ارس مستقر شوند، می‌توانند مواد اولیه خود را بدون تشریفات گمرکی و حق گمرک وارد نموده و محصولات خود را بدون نیاز به گمرک صادر کنند که این امرموجب کاهش قیمت تمام شده کالا برای شرکت‌های دانش بنیان کاهش یابد و قیمت فروش محصولات با کالا‌های خارجی شرایط رقابتی داشته باشد.

به گفته وی، با اجرای این طرح شرایط همکاری شرکت‌های خارجی با شرکت‌های دانش بنیان کشور نیز تسهیل خواهد شد.

واعظی اظهار امیدواری کرد با مساعدت و همکاری وزارت علوم تحقیقات و فناوری، معاون علمی و فناوری رئیس جمهورو منطقه آزاد ارس، در سال آینده شاهد راه‌اندازی مرکز تولید و صادرات محصولات شرکت‌های دانش بنیان در منطقه آزاد ارس باشیم.

 

انتهای پیام/ش

طرح ایجاد هاب تولید و صادرات محصولات دانش بنیان کشور در منطقه آزاد ارس

برچسب ها: صادرات ، واردات
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.