سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رای الیوم: تحول بنیادین در روابط کشور‌ها با سوریه/ دروازه دمشق در انتظار طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی

رای الیوم نوشت دروازه‌های دمشق در انتظار سران عرب و اروپایی است تا در آینده تحولات بنیادین در روابط سوریه با طرف‌های منطقه‌ای و بین‌المللی رخ دهد.

­به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه الکترونیکی رای الیوم در یادداشتی با اشاره به تغییر رویکرد دشمنان سوریه و اهتمام آنان به از سرگیری روابط با دمشق، از این تحول به عنوان تغییر ریشه‌ای یاد کرد و افزود این تحول با سفر عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به سوریه علنی شده است و دروازه‌های دمشق در انتظار کاروان و هیئت‌های اعزامی روسا و حکام عرب و حتی اروپایی است تا در روز‌های آینده تحولات بنیادین در روابط سوریه با طرف‌های منطقه‌ای و حتی بین المللی رخ دهد.

در این یادداشت آمده است: شرایط سیاسی و میدانی سوریه موجب بروز تحولاتی ریشه‌ای در روابط با این کشور شده است، تحولاتی که با سفر رسمی عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به سوریه آغاز شد تا سرفصل جدیدی از تلاش‌ها برای بهبود مجدد روابط با سوریه شکل بگیرد.

این احتمال که دیدار عمر البشیر از عربستان با چراغ سبز آمریکا و عربستان بوده است و پیامی را از جانب کشور‌های عربی به دنبال داشت، احتمال ضعیفی نیست، اما مهم‌تر از هر چیز، اتفاقی است که رخ داد. اتفاقی که پیام سیاسی آن پیروزی بشار اسد، رئیس جمهور سوریه است. عمر البشیر پس از این سفر در سخنانی سوریه را از کشور‌های مقاوم خواند و افزود تضعیف این کشور به معنی تضعیف مسائل مرتبط با کشور‌های عربی است. 

در ادامه این مطلب آمده است: عمر البشیر با سفر به سوریه دیواری را فروریخت که کشور‌های مخالف اندیشه سوریه پیگیر آن بوده اند، یعنی القای عبور دمشق از محور عربی و در واقع ثابت کرد این کشور همچنان در محور منطقه ای-عربی جای دارد و نمی‌توان چشم‌ها را بر روی این واقعیت بست و از آن عبور کرد. سوریه در حمایت از کشور‌های عربی پیشگام بود. تاریخ سوریه پر است از حوادثی که ثابت می‌کند این کشور دشمن هیچ کشوری نبوده است و آنچه این سال‌ها رخ داد تنها برای جدا کردن سوریه از محور عربی و محور مقاومت بود.

عربستان، امارات و اردن نمایندگانی را به سوریه گسیل داشته اند؛ یعنی همان کشور‌هایی که از روز اول تجاوز به سوریه این کشور را تحریم کرده بودند، امروز زمینه ساز از سرگیری روابط با سوریه شده اند. در همین چارچوب از عمر البشیر خواسته شد تا ماموریت گشودن راه به سمت دمشق را برعهده گیرد تا در ادامه امارات سفارتش را در دمشق بازگشایی و با این کار به نوعی پیروزی سیاسی سوریه را اعلام کند.

ترکیه هم سعی کرد از طریق وزیر امور خارجه اش دل بشار اسد را به دست آورد. ترکیه به خوبی می‌داند سوریه کشور مقاوم و عضوی از محور مقاومت است. کشوری که حاضر نیست از وحدت عربی دست بکشد و به همین دلیل است که بشار اسد در همان روز‌های آغازین اعتراضات در کشورش حاضر نشد پیشنهاد رجب طیب اردوغان، همتای ترکیه‌ای خود را مبنی بر پذیرش برخی از چهره‌های اخوان المسلمین در دولت، بپذیرد. واکنشی که موجب شد تا ترکیه چهره واقعی خود را نشان دهد. اما اظهارات امروز مقامات ترکیه ثابت می‌کند آنچه که انتظارش را داشتند محقق نشده است؛ در نتیحه مهم‌ترین تلاش امروزشان، حفظ آبروست تا از این طریق بتوانند دست کم در بعد سیاسی دستاوردی داشته باشند.

در انتهای این مطلب آمده است: جا دارد به این نکته اشاره کنیم که آنچه در اواخر این ماه (بیست وهشتم دسامبر) در منبج رخ داد تا مردم این شهر شاهد بر افراشته شدن پرچم سوریه در شهرشان باشند بهترین دلیل برای ناکامی آنانی است که دل به شکست نظام سوریه خوش کرده بودند. درست است که کشور‌های متجاوز به سوریه ضربات شدیدی وارد کردند، اما نکته مهم‌تر اعتراف همین کشور‌ها به پیروزی سوریه است. حال ورودی‌های دمشق در انتظار کاروان و هیئت‌های اعزامی روسا و حکام عرب و حتی اروپایی است تا در روز‌های آینده شاهد تحولات بنیادین در روابط سوریه با طرف‌های منطقه‌ای و حتی بین المللی باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
رضا
۰۸:۴۲ ۱۱ دی ۱۳۹۷
1) خداوند در کتاب بر حقش وعده داده که حق بر باطل پیروز است و این وعده الهی تخلف ناپذیر است
2) خون بر شمشیر پیروز است این درس عاشورا و کربلاست که متعلق به همه زمانها و تمام دوران و ایام الله است
3) مقاومت یعنی پیروزی گر چه خون شهیدان زیادی در این راه ریخته شود چون باز هم خداوند فرموده همواره حزب الله غالب و پیروز و باطل محکوم به نابودی است
در خاتمه از درگاه خداوند منان پیروزی در تمام عرصه ها را برای محور مقاومت و کشورهای این حوزه از ایران - افغانستان - پاکستان - یمن - عراق -سوریه - لبنان - تا فلسطین اشغالی و آزادی قدس اشغال شده را خواستارم امیدوارم با رزمندگان مقاومت و امت واحدة اسلام به رهبری قائد عظیم الشان مسلمین جهان در قدس نماز جمعه بخوانیم......................................