سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

راه‌هایی که فقط روی کاغذ کشیده شد / آذربایجان غربی، استانی بدون آزادراه و بزرگراه

آذربایجان غربی استانی بدون آزادراه و بزرگراه و شریان‌های جاده‌ای نامطلوب است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، اوضاع جاده‌ای در آذربایجان غربی به دلیل طولی بودن خود استان و مرزی بودن اغلب شهرستان‌های آن همیشه از انواع نارسایی‌ها در رنج بوده و مسائل و مشکلات متعددی را هم برای ساکنان همین استان و هم برای کسانی که مجبور به تردد از این مسیر بوده‌اند را فراهم کرده است.

آذربایجان غربی به‌رغم هم‌مرزی با سه کشور از نامطلوب‌ترین شریان جاده‌ای که دران از آزادراه و بزرگ‌راه هیچ خبری نیست برخوردار است و تصادفات جاده‌ای فروانی با مرگ و میر‌های بسیار زیاد در این جغرافیا پیوسته در حال وقوع است و از سوی دیگر فقدان اعتبارات کافی در طول سال‌های متمادی سبب شده تا میانگین ارتقاء شاخص‌های جاده‌ای این استان در مقایسه با اغلب نقاط کشور بسیار پایین باشد.

 ابراهیم مبارک قدم، مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی درباره  آخرین وضعیت بودجه بهسازی جاده تکاب گفت: برای بهسازی جاده شهرستان تکاب میزان اعتباری که بعد از جلسه شورای اداری این شهرستان برای سال ۹۷ مصوب شد، هفت میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان بود که یک میلیارد و ۹۷۰ میلیون تومان آن تخصیص پیدا کرده و با توجه به اینکه اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی شش و نیم میلیارد تومان در این محور بدهکار است در واقع بخشی از آن را توانسته پرداخت کند.

وی افزود: تا کنون عملیات زیرسازی سه کیلومتر از جاده ورودی شهر تکاب تمام شده و همچنین وضعیت تونل‌ها به گونه‌ای ترتیب داده شده تا عملیات اجرایی آن از جمله اجرای تاج تونل‌ها، بتن‌ریزی کف تونل‌ها به اتمام رسیده و از طرف دیگر قرار بر این شد که حد فاصل جاده تکاب ـ. شاهین دژ در این ۸۵ کیلومتر در راه‌هایی که مورد نیاز است روکش شود.

مبارک قدم افزود: اقدامات انجام گرفته شده توسط اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی در زمینه جاده‌ای پیوسته ادامه داشته و با توجه به تفکیک راهداری از بدنه راه و شهرسازی این موضوع به اداره کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای محول می‌شود که در این رابطه ۱۳ میلیارد تومان اعتبار مصوب شده است که بخشی از آن تخصیص پیداکرده و پیمانکار آن هم اخیراً از سوی اداره کل راهداری حمل و نقل جاده‌ای تعیین شده است.

وی تصریح کرد:با توجه به وضعیت آب و هوایی در حوزه راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای اولویت نخست ترمیم نابرابری‌های سطح جاده است که با بهتر شدن آب‌وهوا این روکش در فاصله جاده شاهین‌دژ- تکاب اجرا می‌شود.

مبارک قدم مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت : در سال ۹۵ در جاده شاهین‌دژ تکاب تعداد ۱۳۳ تصادف اتفاق افتاده که ۱۲ نفر جان خود را از دست دادند و در سال ۹۶ تعداد این تصادفات به ۱۰۵ فقره کاهش یافت که متأسفانه ۱۰ نفر جان خود را از دست دادند و در سال ۹۷ نیز تا به امروز تعداد تصادفات ۱۰۱ مورد بوده که هشت نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وی در رابطه با وضعیت نامناسب جاده اشنویه ـ. ارومیه گفت: این جاده جزو محور‌های فرعی است و درباره بهسازی این پروژه هنوز ردیف اعتباری در پیوست قانون بودجه پیش‌بینی نشده است با این حال برای این جاده نیز دو اقدام مهم صورت می‌گیرد، نخست گردنه آغ بلاغ است که عملیات اجرایی ۱۰ کیلومتر از این قسمت آغاز شده و جزء نقاط حادثه خیز است که در فصل سرما و بارش برف‌گیر است و تردد در آن بسیار مشکل است و پنج کیلومتر از آن تا سال آینده به اتمام می‌رسد و قسمت دوم آن که شامل پنج کیلومتر بعدی می‌شود نیز به زودی آغاز می‌شود.

مبارک قدم درباره اوضاع جاده‌های میاندوآب به شاهین‌دژ تصریح کرد : درباره اقدامات انجام‌شده در سال‌های اخیر حوزه اداره کل راه و شهرسازی آذربایجان غربی می‌توان گفت: از سال ۹۵ تاکنون در محور میاندوآب-شاهین دژ-تکاب ۲۱ کیلومتر از این محور تعریض شده و ۲۵ کیلومتر از جاده نیز روکش شده است.

وی افزود: در همین مسیر ۱۸ کیلومتر در قطعه میاندوآب- شاهین‌دژ، از سمت شاهین‌دژ و ۷ کیلومتر از جاده تکاب به شاهین‌دژ نیز روکش شده است که اعتبار روکش بقیه قسمت‌ها تصویب شده و بخشی از این اعتبار نیز تخصیص داده‌شده است که در صورت مساعد بودن شرایط آب و هوایی اداره کل راه و شهرسازی اقدامات بعدی را انجام می‌دهد.

مبارک قدم گفت: یک اتفاق خوب در حوزه جاده‌های تکاب افتاده که به موجب ان راه دسترسی جدیدی از طرف شهر"دندی" به بزرگراه زنجان- تهران تعریف شده بنابراین جاده تکاب را مستقیم به این بزرگراه وصل می‌کند و در سال گذشته پیگیری‌های لازمان نیز انجام شده است.

وی گفت: جاده منتهی به میراث جهانی تخت سلیمان از اهمیت زیادی برخوردار است، محور تخت سلیمان –تکاب از لحاظ گردشگری و صنعت معدن بسیار حائز اهمیت است، ولی راه ارتباطی آن یک راه فرعی است بنابراین سال گذشته یک تفاهم نامه با شرکت ایمیدرو وابسته به صنعت و معدن امضا شد تا حد فاصل بین جاده تکاب دندی به طول ۸۰ کیلومتر طی سه سال بهسازی شود.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی گفت: در این تفاهم‌نامه مقرر شد نیمی از اعتبار مورد نیاز این محور را شرکت ایمیدرو پرداخت کند و نیم دیگر آن را وزارت راه و شهرسازی پرداخت کند.

وی گفت: مراحل اداری این تفاهم‌نامه طی شده و ابلاغ اعتباری به اداره کل راه و شهرسازی نیز انجام شده است بنابراین این اداره کل مطالعات مسیر را آغاز کرده و امسال مطالعات فاز یک و دو به اتمام رسیده است.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان غربی افزود: مدارک مطالعات این مسیر در شرکت ساخت مورد تأیید قرار گرفت و هم اکنون در مرحله مناقصه انتخاب پیمانکار مناسب است.

مبارک قدم در پایان گفت: یک شریان جدید جاده‌ای نیز در جنوب استان تعریف شده که علاوه بر توسعه در منطقه تکاب- شاهین دژ، یک راه دسترسی از مرکز کشور به سمت مجموعه تاریخی تخت سلیمان و معادن این منطقه ایجاد می‌کند، اما از آنجایی که راه‌های فرعی آسیب پذیرتر از راه‌های اصلی هستند بنابراین در جلسه شورای اداری که در ابتدای امسال در شهرستان تکاب برگزار شد مقرر شد که دو کار در حوزه شهرستان تکاب انجام شود نخست اینکه پیگیری افزایش اعتبارات محور انجام شود و دوم تخصیص اعتبار برای روکش آسفالت جاده تکاب شاهین دژ نیز به انجام برسد.

وی گفت: در سفر اخیر رئیس جمهور نیز صحبت‌های در این راستا انجام شده که اگر حداقل بخشی از اعتباراتی که اداره کل پیشنهاد داده مصوب شود می‌توان بخشی از این محور به ویژه محور شاهین‌دژ_تکاب که ۸۵ کیلومتر طول دارد را آغاز کرد.

منبع:تسنیم

انتهای پیام/ی

 

وضعیت جاده‌های استان آذربایجان غربی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.