سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ابراز تاسف مسکو از موضع مرکل و مکرون درباره روابط روسیه و اوکراین

روسیه از مواضع برلین و پاریس در خصوص روابط مسکو و کی‌یف ابراز تاسف و خواسته آن‌ها را مبنی بر آزادی ملوانان اوکراینی رد کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه اعلام کرد مسکو از موضع امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان درباره برخی جنبه‌های روابط روسیه و اوکراین به شدت متاسف است.

سران آلمان و فرانسه روز جمعه با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند از اوضاع حقوق بشر در شبه جزیره کریمه، توسل به زور نیروی دریایی روسیه علیه کشتی‌های اوکراینی در تنگه کرچ و همچنین بازرسی‌های بیش از حد توسط روسیه در دریای آزوف عمیقا نگران هستند.

از بیست و پنجم نوامبر امسال تنش‌ها میان روسیه و اوکراین به علت اتفاقی که در تنگه کرچ میان نیرو‌های دریایی دو کشور روی داد، به شدت افزایش یافته است.

مرکل و مکرون در بیانیه خود تاکید کردند همه کشتی‌هایی که از تنگه کرچ عبور می‌کنند باید امکان گذر امن، آزاد و بدون مانع را از این معبر آبی داشته باشند. سران آلمان و فرانسه همچنین در بیانیه خود خواستار آن شدند که ملوانان اوکراینی بازداشت شده توسط روسیه هر چه زودتر بدون هیچ قید و شرطی آزاد شوند.

وزارت امور خارجه روسیه در واکنش به انتقادات آلمان و فرانسه، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرد هر گونه تلاش در اعتراض به وضعیت حقوقی شبه جزیره کریمه و سباستوپول که بخشی از خاک روسیه محسوب می‌شوند، بی‌حاصل خواهد بود.

این وزارتخانه اعلام کرد مسکو همچنان آزادی کشتیرانی در تنگه کرچ را طبق توافق نامه‌هایی که میان روسیه و اوکراین امضا شده و همچنین مطابق با قوانین و معیار‌های بین المللی تضمین خواهد کرد. در بیانیه وزارت خارجه روسیه آمده است مسکو در عین حال خطراتی که امنیت روسیه را تهدید می‌کند و اقدامات مخاطره آمیز و تحریک آمیز احتمالی اوکراین و شرکای غربی‌اش را در منطقه نادیده نخواهد گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه پیشتر نیز با انتشار بیانیه‌ای در پایگاه اینترنتی خود درخواست سران فرانسه و آلمان را درباره اوکراین غیرقابل قبول دانسته بود.

بیست و پنجم نوامبر نیروی دریایی روسیه به سمت سه کشتی نیروی دریایی اوکراین که قصد داشتند از تنگه کرچ در حد فاصل دریای سیاه و دریای آزوف عبور کنند شلیک و آن‌ها را متوقف کرد. مقامات روسیه تاکید کردند این کشتی‌ها آب‌های سرزمینی روسیه را نقض کرده بودند. مقامات نیروی دریایی اوکراین آن زمان اعلام کردند پیشاپیش عبور این کشتی‌ها را از تنگه کرچ به مقامات روسیه اطلاع داده بودند، اما روسیه این ادعا را رد و تاکید کرد هیچ اطلاعی در این زمینه از طرف اوکراین دریافت نکرده است.

اوکراین نیز در واکنش به این اقدام روسیه، در برخی مناطق مرزی خود با روسیه به مدت سی روز مقررات منع آمد و رفت به اجرا گذاشت و ورود روس‌های شانزده تا شصت ساله به خاک اوکراین را به جز در موارد بشردوستانه ممنوع کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: فرانسه ، آلمان ، روسیه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.