سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون سیما مطرح کرد؛

تکرار دوران طلایی سریال سازی در سیما

مرتضی میرباقری گفت:فضای نمایشی تلویزیون در هفته‌های اخیر متفاوت شده ونشانه‌هایی از دوران طلایی سریال سازی سیما در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ را شاهد هستیم.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، مرتضی میرباقری معاون سیما در یادداشتی به تشریح برنامه ها و سریال های تلویزیون پرداخت.

متن یادداشت به شرح زیر است:

این روز‌ها واکنش مخاطبان به عنوان اصلی‌ترین سرمایه رسانه ملی و همچنین رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی حاکی از آن است که فضای نمایشی تلویزیون در هفته‌های اخیر، وضعیت متفاوتی یافته است. حتی برخی آن را نشانه‌هایی از دوران طلایی سریال سازی سیما در دهه ۷۰ و اوایل دهه ۸۰ عنوان کردند. در آن دوران آثاری روی آنتن می‌رفت که به «خیابان خلوت کن» مشهور شده بودند. سریال‌هایی که به دلیل پرداختن به موضوعات جدید و بکر و همچنین روایت قصه‌های پرکشمکش، توجه بیشتر مردم را به خودشان معطوف می‌کردند و به بخشی از صحبت‌های روزانه مردم تبدیل می‌شدند. البته با این تفاوت که آن زمان نه خبری از رقبای جدی تلویزیون بود و نه چنین تهاجم تمام عیار فرهنگی و رسانه‌ای دشمن و بدخواهان ملت و مردم را تجربه کرده بودیم.

خوشبختانه امسال همزمان با آغاز فصل سرما، بخش نمایشی سیما نویدبخش آغاز فصلی گرم و پررونق در حوزه سریال هاست. مجموعه‌های نمایشی این شب‌های سیما ضمن برخورداری از تنوع موضوعی و محتوایی، با ذائقه عامه مردم نیز همخوانی دارد. بطوریکه اغلب خانواده‌های ایرانی، شب‌های بلند زمستانی خود را با این مجموعه‌ها می‌گذرانند.

علاوه بر جذابیت و محتوا، نحوه چینش و ترتیب سریال‌های شبکه‌ها و مهندسی کنداکتور یا جدول زمانی پخش باعث شده، مخاطبان از ساعت بیست و سی دقیقه تا پاسی از شب حدود ساعت ۲۳ از شبکه‌ای به شبکه دیگر سریال‌ها را تعقیب کنند. یکی از تمهیداتی که باعث افزایش قدرت نفوذ نظام‌های رسانه‌ای می‌شود، ترکیب هوشمندانه برنامه‌ها در اجزا و عناصر مختلف است. اتفاقی که این روز‌ها و شب‌ها از سوی معاونت سیما اعمال می‌شود. یکی از اصول چینش برنامه‌ها این است که اولین برنامه یا برنامه‌ای که در پربیننده‌ترین زمان روی آنتن می‌رود، قابلیت بالایی در جذب مخاطب داشته باشد. تجربه نشان می‌دهد که اگر سلسله سریال‌ها که به طور شبانه و پی در پی پخش می‌شوند، با درخشش آغاز شود؛ میل مخاطب برای دیدن آثار بعدی نیز برانگیخته خواهد شد. به این ترتیب، «بانوی عمارت» که آغازگر نمایش سریال‌های شبانه است انتخابی مناسب برای همراه کردن مخاطبان در بدو کار بود تا بتواند بینندگان سیما را برای تماشای سریال‌های بعدی نیز ترغیب کنند. این سریال با برخورداری از روایتی پر فراز و نشیب و با در هم آمیختن یک درام عاشقانه با روایتی تاریخی، موجب رضایت مخاطب عام و خاص شده است.

سریال شب‌های زمستانی شبکه سوم سیما به کارگردانی عزیزالله حمیدنژاد، فضاسازی چشم نوازی دارد و داستانی پر از اتفاقات و ماجرا‌های غافلگیرکننده را در این فضا ترسیم می‌ کند. بلافاصله پس از این سریال، مجموعه «بی قرار» از شبکه دو روی آنتن رفت. پس از دیدن یک مجموعه تاریخی، یک درام خانوادگی و توأم با تراژدی موجب تغییر ذائقه مخاطب می‌ شود. اتفافات غیرقابل پیش بینی یکی از جاذبه‌های اصلی سریال بود که مخاطبان را به دنبال خود می‌کشاند. پس از آن نیز باز هم مخاطب شاهد سریالی با فضا و موضوعی متفاوت است. سریال «مینو» شبکه یک، سریالی که عاشقانه‌ای را در بستر جنگ و حصر خرمشهر به تصویر کشیده است.

با اتمام سریال «بی قرار» از این هفته شاهد پخش یک اثر جدید با عنوان «بچه مهندس ۲» خواهیم بود. فصل اول این سریال در ماه مبارک رمضان با استقبال مخاطبان همراه بود. تاکتیک درست رسانه‌ای یعنی به محض پایان یک مجموعه پرمخاطب، اثری جدید جایگزین آن شود.

معمولا فاصله افتادن بین پخش یک سریال موجب رویگردانی مخاطب از یک شبکه می‌شود. اینکه بدون هیچ فاصله زمانی پس از پایان پخش «بی قرار»، فصل دوم «بچه مهندس» در کنداکتور پخش قرار گرفته، حاصل تلاش بی وقفه و برنامه ریزی همکاران سیما فیلم و گروه‌های فیلم و سریال شبکه است. 

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ پروژه فیلم و سریال در ایستگاه‌های مختلف تولید داریم. همچنین در هفته‌های گذشته با حمایت ویژه ریاست سازمان شاهد گشوده شدن گره ساخت دو سریال الف. ویژه حضرت موسی (ع) و سلمان فارسی پس از ده سال وقفه بودیم و آغاز رسمی پیش تولید آن‌ها نیز نوید رونق دوباره سریال‌های تاریخی الف. ویژه را می‌دهد.

استمرار همراهی بینندگان با تلویزیون و دنبال کردن پخش سریال‌ شبکه‌ها بهترین هدیه برای مدیران سیما است و خستگی را از تن همه ما می‌زداید.

روند افزایش مخاطب و گرمابخشی به فضای سیما از آنجا اهمیت دارد که ویژه برنامه‌های چهلمین سال پیروزی انقلاب نیز پخش شده و یا در نوبت پخش است. برنامه‌هایی نظیر «ایران ۲۰»، «اولین ها»، «ملت قهرمان» و دیگر قالب‌ها نظیر مستند روی آنتن است. این امر حاکی از آن است که معاونت سیما علاوه بر تمرکز بر ساخت سریال به عنوان یکی از محصولات پر طرفدار سبد رسانه‌ای باید به برنامه سازی برای دیگر مناسبت‌ها و رویداد‌ها در قالب‌های مختلف نیز اهتمام بورزد به این امید که رضایتمندی مخاطب را به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/

تمجید معاون سیما از تاکتیک درست رسانه ای در جذب مخاطب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.