** نقش اصلی تقاضا در قیمت پوشاک
عضو هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک در این رابطه به ایرنا گفت: با افزایش نرخ ارز شاهد 2 اتفاق در عرصه پوشاک بودیم؛ گران شدن مواد اولیه و کاهش واردات محصولات با کیفیت.
شاهرخ جعفری افزود: با توجه به اینکه تقاضا و قیمت ارتباط مستقیم با یکدیگر دارند؛ اکنون که میزان تقاضای پوشاک در جامعه بالاست، قیمت ها نیز افزایش می یابد.
وی تاکید کرد: این افزایش قیمت ها ربطی به نرخ ارز ندارد و در حوزه پوشاک تقاضا نقش اصلی را ایفا می کند.
این فعال در حوزه پوشاک درباره راهکار کاهش قیمت آن نیز گفت: برخی واردات و قاچاق پوشاک را راه حل تنظیم بازار عنوان می کنند، اما با توجه به افزایش قیمت ارز، پوشاک بی کیفیت وارد کشور می شود.
جعفری گفت: پروسه زمانی تولید پوشاک 6 ماه است؛ با توجه به اینکه مبارزه با قاچاق پوشاک از اولویت های دولت است، تولید نیز سودآور شده و فعالان در این حوزه اقدام به جذب نیروی انسانی کرده است شاهد سرازیری سرمایه به این بخش هستیم.
وی ابراز امیدواری کرد با ادامه این روند، انقلابی در صنایع نساجی و پوشاک کشور رخ خواهد داد.
** «تخصیص ارز به واردکنندگان» مشکل اصلی افزایش بهای پوشاک
دبیر اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک نیز گفت: یک سوم پارچه مورد نیاز کشور وارداتی است؛ در بحث نساجی نیز فقط 50 هزار تن پنبه در داخل تولید می شود که 30 هزار تن آن در تولید پارچه استفاده می شود و بقیه پنبه مورد نیاز باید واردات شود.
«سعید جلالی قدیری» گفت: پارچه و پنبه جزو کالاهای اساسی نیست که ارز دولتی به آن اختصاص یابد بنابراین از زمان ثبت سفارش تا تخصیص ارز 2 تا سه ماه زمان مورد نیاز است.
وی با بیان اینکه اکنون روند واردات مواد اولیه طولانی است، افزود: پوشاک جزو کالاهای گروه نخست و اساسی نیست بنابراین واردکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان دریافت کنند و چون بسیاری از صادرکنندگان حاضر به ارائه ارز خود نیستند و این مساله در واردات اختلال کرده است.
قدیری اظهارداشت: ارز برای واردات مواد اولیه در بازار نیست در نتیجه تولید و عرضه کاهش یافته و در مقابل آن تقاضا رشد داشته بنابراین قیمت پوشاک کاهش نیافته است.
آمارها نشان می دهد گردش مالی سالیانه بازار پوشاک ایران 12 تا 15 میلیارد دلار است که کمتر از نیمی از آن با تولید داخل تامین می شود.
تا پیش از ممنوعیت، واردات به شکل رسمی یا قاچاق به بازار ایران راه می یافت به گونه ای که 95 درصد از پوشاک وارداتی از راه قاچاق و یا تجارت چمدانی وارد کشور می شد.
** آغاز برخورد با برندهای پوشاک قاچاق از ابتدای دی ماه
طبق اطلاعیه ستاد مرکزی مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برپایه دستوالعمل ماده هفت آییننامه اجرایی ماده 13 قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز و برای حمایت از تولید پوشاک داخلی، از آغاز دی ماه امسال، برخورد با عرضه برندهای محرز (قطعی) پوشاک قاچاق آغاز شده است.
این اقدام با هدف پشتیبانی همه جانبه از توسعه اشتغال و تولید کالاهای دارای صرفه اقتصادی، به دنبال اقدام های پیشگیرانه در حوزه مبارزه با قاچاق کالا برخورد جدی با عرضه برندهای محرز پوشاک قاچاق در دستور کار این ستاد قرار گرفته است.
به گفته «بهرام شهریاری» نایب رئیس هیات مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک، این موضوع نیز بهانه ای شده تا برخی از ذینفعان سعی کنند توجه مسئولان و مصرف کنندگان را از قاچاق به سمت نبود مواد اولیه و اختلال در بازار شب عید سوق دهند و به نوعی اینگونه توجیه کنند که برخورد با برندهای پوشاک، ممکن است به کمبود کالا در بازار و تغییر قیمتها منجر شود؛ در حالی که برخورد با قاچاق، بستر خوبی برای عرضه تولیدات داخلی فراهم شده است تا مصرف کنندگان با تولیدات داخلی آشنا شوند و به دنبال استقبال از پوشاک ایرانی شاهد اشتغالزایی در این عرصه باشیم.
منبع:ایرنا
انتهای پیام/