سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساجدی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

تغییر وزیر خارجه عربستان نقابی جدید برای تطهیر ریاض

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: ریاض با روی کار آوردن یک منتقد به عنوان وزیر خارجه، قصد تطهیر سیاست های خود را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، چندی پیش وزیر خارجه عربستان عادل الجبیر از سمت خود کناره گیری کرده و ابراهیم العاسف جایگزین وی شد. با توجه به اینکه عربستان از یک طرف درگیر جنگ با یمن، و از طرفی گرفتار پرونده قتل خاشقجی بوده ، اما با این حال العاسف اظهار کرده است که  عربستان بحران ندارد، بلکه در دوران گذار به سر برده و به سمت تحول پیش می‌رود!

محمد ساجدی کارشناس مسائل بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره اظهارات اخیر وزیر خارجه جدید عربستان سعودی مبنی بر اینکه ریاض در بحران به سر نبرده و در شرایط گذار قرار دارد عنوان کرد: حق کاملا با ابراهیم العساف است و درست می‌گوید؛  پس از مرگ خاشقجی، بحث یمن و موضوع شکست‌های آنها در سوریه، عراق و لبنان امروز برای نجات پسر پادشاه و ولیعهد این کشور یعنی محمد بن سلمان نیازمند تغییرات هستند و عربستان هم یک‌سری تغییرات را انجام داد تا توجهات جامعه بین‌المللی را به سمت‌ خود جلب کرده تا بتوانند  ولیعهد این کشور را از تهدید خلع‌شدگی نجات دهند.

وی در ادامه افزود: یکی از افرادی که در این شرایط باید نقش فدایی بن سلمان وزیر خارجه پیشین این کشور را ایفا می کرد عادل الجبیر است،بن سلمان  با آوردن وزیر خارجه جدید که پیش‌تر یکی از منتقدان دولت بوده در جهت تطهیر سیاست‌های کشور برآمده و درهمین راستا هم گفته است در شرایط بحران قرار نداشته و در دوران گذار را سپری می‌کنند؛ این موضوع به این معنی است که جامعه بین‌الملل باید قتل روزنامه‌ نگار و منتقد دولت سعودی را فراموش کند.

ساجدی با اشاره به اینکه احتمال فراهم‌ سازی زمینه‌ گفت‌وگو بین ایران و عربستان وجود دارد، عنوان کرد: احتمال بهبود روابط تهران – ریاض و فراهم‌سازی زمینه برای گفت‌وگو بین دو کشور وجود داشته و یکی از تحولاتی که وزیر خارجه جدید عربستان از آن صحبت می‌کند، همین موضوع است. با توجه به سینگنال‌هایی که از عربستان سعودی دریافت می‌شود، می‌توان پیش‌بینی کرد که عربستان و جمهوری اسلامی ایران پشت میز مذاکره بنشینند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل در ادامه توضیح داد: عربستان سعودی مجبور است که با ایران صلح کند؛ اما این کار را با وجود آدم‌های قدیمی که دستشان به خون افراد آلوده بود انجام نمی شد، بنابراین چهره‌ها را جدید کردند تا به این ترتیب بتوانند بهتر و راحت‌تر به ایران نزدیک شوند.

وی در پاسخ به این سوال که چرا با وجود جنگ یمن و بحران خاشقجی در عربستان، العساف اظهار کرد که کشورش در بحران به سر نبرده و در شرایط گذار قرار دارد؟ تاکید کرد: به نظر می‌رسد تا چند روز آینده که جنگ یمن وارد چهار سال می‌ شود از بحران این کشور هم کاسته شود. در مسئله خاشقجی هم تغییراتی به وجود آوردند تا جامعه جهانی این موضوع را فراموش کند و باتوجه به این شرایط به نظر می‌رسد که عربستان توانسته خود را نجات دهد؛ البته اصل نجاست آنان پاک نمی‌شود اما قصد دارند ظاهر خود در جامعه بین الملل را تغییر دهند که این اتفاق در حال وقوع است.

انتهای پیام/

برچسب ها: عربستان ، یمن
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.