سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اسفندیاری پور در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان:

سطح کشت گندم به ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار رسید/استمرار خودکفایی گندم در سال زراعی جدید

مجری طرح گندم گفت: بنابرآخرین آمار تا ۵ دی ماه، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم کشت شد که این رقم همانند مدت مشابه سال گذشته است.

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت سطح زیر کشت گندم اظهار کرد: بنابرآخرین آمار تا ۵ دی ماه، ۵ میلیون و ۷۰۰ هزار هکتار گندم آبی و دیم کشت شد که این رقم همانند مدت مشابه سال گذشته است.

وی وضعیت بارش در سال جاری را بسیار مطلوب دانست و افزود: براساس آمار تا ۵ دی ماه، مجموع بارندگی‌های کشور ۹۱.۷ میلی متر بوده در حالیکه مدت مشابه سال قبل ۲۹.۳ و بلندمدت ۶۵ میلی متر بوده است که این رقم بدان معناست که میزان بارندگی نسبت به سال گذشته ۲۱۳ درصد و بلندمدت ۴۱ درصد رشد داشته است.

اسفندیاری پور ادامه داد: وضعیت مطلوب بارش در سال جاری موجب شد تا استقرار بوته مطلوبی در اقلیم سرد گندم آبی سراسر کشور داشته باشیم.


بیشتر بخوانید: رشد ۳ برابری تولید گندم طی ۴۰ سال اخیر/ صادرات گندم ایران به مهد پاستای دنیا


مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی رطوبت گندم در دیم زار‌ها را مطلوب دانست و گفت: هم اکنون مبارزه با علف‌های هرز در استان‌های دارای اقلیم گرم مثل خوزستان شروع شد و در این استان مصرف کود سرک در دست اجراست.

وی با اشاره به اینکه شرکت خدمات حمایتی و شبکه تعاون روستایی مسئول تهیه و تدارک کود اوره است، بیان کرد: شرکت خدمات حمایتی در حال تدارک و توزیع کود به مناطق گرمسیری سپس مناطق معتدل و سردسیری است.

اسفندیاری پور درباره اینکه آیا امسال میزان تولید گندم به سبب عدم افزایش نرخ منطقی نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد، افزود: اگرچه با اعلام نرخ مناسب خرید، کشاورزان راغب به سرمایه گذاری بیشتری در بخش هستند، اما در کلان گندم جایگزین ندارد و تنها ممکن است در برخی مناطق تغییراتی در سطح زیر کشت اتفاق بیفتد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به اینکه امسال سطح کشت دیم سبز ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار هکتار افزایش داشته است، گفت: این درحالی است که سطح کشت آبی تا این لحظه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است، اما تا پایان فصل با نهایی شدن آمار مطمئنا سطح زیر کشت نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش خواهد یافت.

وی با اشاره به اینکه در سال زراعی جدید برای چهارمین سال متوالی در تولید گندم خودکفا خواهیم بود، بیان کرد: امسال استقرار بوته سبز گندم در کل کشور طی ۴ تا ۵ سال اخیر بی نظیر بوده که این امر نوید بخش افزایش تولید نسبت به سال گذشته است.

اسفندیاری پور در پایان با اشاره به اینکه نرخ خرید تضمینی گندم در مجلس در حال بررسی است، تصریح کرد: قرار است که نرخ خرید تضمینی گندم به مجلس رود و انتظار می‌رود تجدید نظری در قیمت خرید تضمینی صورت گیرد تا رغبت کشاورزان به کشت گندم افزایش یابد.

انتهای پیام/

رطوبت گندم در دیم زارها مطلوب است

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.