وی افزود: ۱۵ هزار خودرو در مراجعات بعدی موفق به دریافت معاینه فنی شده اند، اما ۷ هزار خودروی دیگر نتوانسته اند برگه معاینه فنی دریافت کنند که نیازمند تعمیرات اساسی هستند.
کلهری گفت: با اجرای طرح تشدید برخورد با اتوبوسها و کامیونهای فاقد معاینه فنی در نیمه دوم امسال، ۲۰ درصد خودروهای سنگین در مراحل مختلف معاینه فنی مردود شده اند.
معاون حمل و نقل اداره کل راهداری استان تهران افزود: هم اکنون در تهران ۱۲ مرکز معاینه فنی خودروهای سنگین وجود دارد که سه مرکز اختصاصی شهرداری تهران به اتوبوسهای شرکت واحد در جنت آباد، پایانه غرب و بسیج معاینه فنی میدهند و ۹ مرکز دیگر که زیر نظر راهداری استان تهران فعالند به اتوبوسها و کامیونهای جادهای نظارت فنی دارند.
کلهری افزود: این مراکز شامل مراکز آرمان جاده ساوه، باقر شهر، خاوران، دماوند- فیروزکوه، امام رضا (ع)، حسن آباد، واوان، خلیج فارس اسلامشهر و گلستان در سه راهی آدران هستند.
وی تصریح کرد: در معاینه فنی، مواردی، چون اصالت، عیوب ظاهری، میزان آلایندگیها و موارد ایمنی، چون ترمزها کنترل میشود و این مراکز بدون هیچ اغماضی با خرابی یا آلایندگیهای خودروهای سنگین برخورد میکنند.
کلهری همچنین گفت: بر اساس قانون همه خودروهای سنگین و نیمه سنگین که وارد شهرهای بزرگ میشوند باید برگه معاینه فنی معتبر داشته باشند و در غیر این صورت، دوربینهای پلیس راهور در بدو ورود به شهرها این خودروها را جریمه خواهند کرد.
گفتنی است؛ بر اساس برخی تحقیقات و اظهارات مقامات مسئول، هم اکنون خودروهای سنگین نقش مهمی در افزایش آلودگی شهرهای صنعتی و کلانشهرها دارند. در این تحقیقات سهم کامیونها و اتوبوسهای دیزلی در افزایش ذرات معلق و در نتیجه ایجاد پدیده اینورژن (وارونگی هوا) بین ۱۵ تا ۳۰ و در برخی اظهارات مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تا ۵۰ درصد اعلام شده است.
سن بالای ناوگان حمل و نقل جادهای نیز موجب شده میزان مصرف گازوئیل آنها در برخی موارد تا ۳ برابر خودروهای جدید افزایش یابد و البته کیفیت گازوئیل عرضه شده در در جایگاهها که از نظر میزان آلاینده گوگرد و سایر آلایندهها بالاتر از استانداردهای جهانی است نیز موجب شده تا آلایندههای هوای کلانشهرها افزایش چشمگیری داشته باشند.
انتهای پیام/