سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

چهل چراغ روشن؛

۴۰ سال تلاش در حوزه درمان جواب داد/درمان بیماری بدون وابستگی حتی به استان‌های دیگر/ ایران امروز حاصل تلاش همان ۴۰ سال

یکی از مهمترین دستاورد‌های انقلاب اسلامی در استان خراسان شمالی پیشرفت چشمگیر در حوزه سلامت است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد، استان خراسان شمالی از ۸ شهرستان بجنورد، شیروان، اسفراین، مانه و سملقان، جاجرم، فاروج و گرمه و راز و جرگلان تشکیل شده است. این استان از نظر موقعیت جغرافیایی، از شمال با کشور ترکمنستان، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با استان گلستان هم مرز است .

 خوداتکایی و خودکفایی در ارائه خدمات سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی، بسیار نمود یافت ، تا پیش از انقلاب در بسیاری از مراکز بهداشتی و درمانی کشور و استان ، پزشکان، کارشناسان، پیراپزشکان و کادر درمانی از کشورهایی چون فیلیپین ، بنگلادش، هندوستان و پاکستان حضور داشتند و در حقیقت کادر پزشکی کشور متشکل از پزشکان خارجی بود، اما امروز در زمینه تربیت نیروی انسانی پزشکی به خوداتکایی و خودکفایی رسیده‌ایم. بسیاری از بیماران برای دریافت خدمات سلامت مجبور به مهاجرت به خارج از کشور بودند، اما امروز با افتخار می‌توان گفت هیچ فرد ایرانی برای درمان نیاز به اعزام به خروج از کشور ندارد، مگر بیماری‌های بسیار نادری که تنها چند مورد از آن امکان دارد در هر جای دنیا وجود داشته باشد . امروز بسیاری از متخصص‌های پزشکی در استان خراسان شمالی به بیماران خدمات ارائه می‌دهند و در آستانه ۴۰ سالگی انقلاب، حتی نیاز به رفتن به استان‌های دیگر نیز وجود ندارد.

 

 

ماهانه ۴۰ هزار بیمار در مراکز درمانی خراسان شمالی معاینه می‌شوند

علی حق بین رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ،گفت: ماهانه ۴۰ هزار بیمار در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان معاینه می‌شوند.

حق بین اظهار کرد: تمامی این بیماران از اهالی خراسان شمالی هستند اما ۵۰۰ تا یک هزار بیمار از سایر استان‌ها برای درمان به این استان سفر می‌کنند.

وی افزود: در دو رشته چشم پزشکی و عمل زانو بیمار از سایر استان‌ها به مراکز درمانی خراسان شمالی مراجعه می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی خراسان شمالی با بیان اینکه در سال‌های گذشته به علت کمبود پزشک و تجهیز نبودن بیمارستان‌ها شماری از بیماران این استان برای معاینه و درمان به سایر استان‌ها سفر می‌کردند افزود: خوشبختانه با ساخت و تجهیز دو بیمارستان با ۵۴۰ تخت در بجنورد و شیروان این روند هم اکنون کاهش یافته است.

حق بین با بیان اینکه هم اکنون ۲۵۴ متخصص در رشته‌های مختلف در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی این استان مشغول ارائه خدمات به مردم هستند اظهار کرد: ۳۰ درصد از این پزشکان در دولت یازدهم جذب شدند.

وی با بیان اینکه ماندگاری پزشکان نیز در این استان نسبت به سال‌های گذشته رشد داشته است افزود: هم اکنون در خصوص پزشکان متخصص وضعیت این استان خوب است تلاش خواهیم کرد تا پزشکان فوق تخصص بیشتر در رشته‌های مختلف جذب کنیم.

دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از بین ۲۰ هزار دانشگاه رتبه چهار هزار و ۵۰۰ را دارد

هم اکنون ۱۴۰ پزشک عمومی، ۲۵۴ پزشک متخصص و فوق تخصص در مراکز درمانی زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی فعالیت می‌کنند.

همچنین ۳۱۸ پزشک عمومی، متخصص، دندانپزشک، داروساز و آزمایشگاه به صورت آزاد در این استان فعالیت دارند.

توسعه سیستم شبکه‌های بهداشت و درمان در کشور نیز یکی از دستاورد‌های منحصر به فرد انقلاب اسلامی ایران بوده که تقریبا در هیچ جای دنیا نظیر نداشته است و در دور دست‌ترین روستا‌ها و مناطق مرزی کادر بهداشتی درمانی حضور دارد و این شبکه وسیع خدمت رسانی از دستاورد‌های بزرگی بوده که پس از پیروزی انفلاب در کشور ما رخ داده و خراسان شمالی در گسترش و تکمیل شبکه‌های بهداشتی درمانی بسیار موفق عمل نموده است.

امید به زندگی در دهه ۳۰، حدود ۳۵ سال و در سال‌های انقلاب اسلامی حدود ۵۵ سال بود، اما در حال حاضر امید به زندگی برای مردان حدود ۷۴ سال و برای زنان حدود ۷۸ سال است که دلیل عمده آن، ارتقای سواد، دانش، توسعه وسایل ارتباط جمعی، تامین آب آشامیدنی سالم و ارتقای بهداشت عمومی در کنار خدمات دولت‌های بعد از انقلاب بوده است.

قبل از انقلاب اسلامی، ۷۰ درصد از مرگ مردم به دلیل بیماری‌های واگیر بود و دلیل عمده آن پوشش ۳۰ درصدی واکسیناسیون بود؛ در حالی که امروز پوشش واکسیناسیون در کشور و استان خراسان شمالی ۱۰۰ درصد است، ۱۵ سال است که فلج اطفال ریشه کن شده و بیماری‌هایی مانند دیفتری، آبله و سرخک به حداقل و حدود صفر رسیده و بیماری‌های واگیر علت کمتر از ۱۰ درصد از مرگ مردم ایران است.

علی حق بین رییس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: دانشگاه علوم پزشکی استان بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در استان راه اندازی شد و در حال حاضر دارای ۷ دانشکده است که با ۱۹۲ نفر اعضای هیات علمی، ۱۹۱۳ دانشجو و با ۱۷ رشته تحصیلی مشغول فعالیت است.

وی راه اندازی ستاد مرکز مدیریت حوادث و سوانح خراسان شمالی، مرکز درمانی حوادث و سوانح (تروما و سوختگی) ، بخش تشخیص و درمان سرطان ، تخت‌های ویژه مراکز درمانی ، کلینیک‌ها و درمانگاه‌های تخصصی ، ۳۱ پایگاه اورژانس شهری و جاده ای، یک مرکز درمان بستر، ۳ آموزشگاه بهورزی ، ۱۲۲ مرکز درمان سوء مصرف مواد مخدر ، ۳۸۲ خانه بهداشت ، ۳۳ مرکز بهداشتی درمانی شهری ، ۶۲ مرکز بهداشتی درمانی روستایی ، ۴۸ پایگاه سلامت، ۴ مرکز تحقیقاتی و . . .  از جمله پیشرفت‌های حوزه سلامت استان بعد از انقلاب دانست.

حق بین گفت: تجهیزات پزشکی تشخیصی از قبیل: ۶ دستگاه سی تی اسکن، ۲ دستگاه ام آر آی و دستگاه‌های آنژیوگرافی و رادیوتراپی و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در استان راه اندازی شده اند.

وی اظهار کرد: تعداد بیمارستان‌های استان قبل از انقلاب ۴ مورد بود که اکنون به ۱۲ مورد افزایش یافته و با ۱۴۵۵ تخت به بیماران خدمت ارائه می‌کند که ۶۱ تخت دیالیز و ۱۱۸ تخت ویژه، ۱۰ تخت سوختگی و ۳۲ تخت اعصاب و روان وجود دارد.

حق بین بیان کرد: در حال حاضر افزون بر ۵۰۰۰ نفر در حوزه سلامت استان خدمت رسانی می‌کنند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی استان همچنین افزود: تعداد پزشکان عمومی استان پیش از انقلاب ، ۱۲ نفر بود ، اما امروز به برکت انقلاب اسلامی ۳۹۳ پزشک عمومی ، ۲۶۴ متخصص در استان مشغول فعالیت هستند.

وی با اشاره به اینکه میزان مرگ و میر نوزادان و کودکان و مادران باردار نیز به میزان چشمگیری کاهش یافته است.

رشد ۱۰۰ درصدی توسعه پزشکی در خراسان شمالی

حق بین رئیس دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی از رشد بیش از صد در صدی توسعه آموزش عالی به ویژه در بخش آموزش پزشکی بعد از تاسیس استان خبرداد.

وی گفت: تخت‌های بیمارستانی این استان رشد ۲۴۲ درصدی را داشته که در زمینه تعداد پزسکان عمومی رشد ۶۶ درصدی و تعداد پزشکان متخصص ۲۰۵ درصد افزایش داشته است.

حق بین خاطرنشان کرد:  ۶ طرح احداث مرکز جامع سلامت روستایی اسلام آباد، مرکز جامع سلامت روستایی قاضی، پابگاه جامع سلامت شهری فرهنگیان، پابگاه اورژانس شادروان غلامرضا خوشدل (ایوب)، پابگاه اورژانس حصارچه با اعتبار ۱۴ میلیارد و ۲۵ میلیون ریال ساخته شده و با افتتاح این پروژه‌ها ۲ هزار و۴۶ متر مربع به فضای فیزیکی دانشگاه علوم پزشکی استان اضافه می‌شود.

بیمارستان امام حسن (ع) بزرگترین قطب درمانی در خراسان شمالی

بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد به‌عنوان قطب درمانی خراسان شمالی است و بسیاری از بیماران را در بخش‌های مختلف پذیرایی می‌کند.

بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امام حسن (ع) بجنورد با ۳۲۰ تخت و مساحت بنا ۲۸ هزار و ۲۱۰ مترمربع به عنوان بزرگترین پروژه درمانی خراسان شمالی با حضور قاضی زاده هاشمی وزیر اسبق بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دولت تدبیر و امید ۲۳ اردیبهشت ماه امسال در استان خراسان شمالی به بهره برداری رسید.

ساخت بیمارستان ۳۲۰ تختخوابی در سال‌های ۸۹ تا ۹۲ تنها ۱۹ درصد پیشرفت فیزیکی داشت و از سال ۹۳ تا ۹۵ این بیمارستان با پیشرفت فیزیکی صد در صدی تکمیل و تجهیز شد.

علی حق بین رییس دانشگاه علوم پزشکی استان گفت: هم اکنون بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد شامل بخش‌های داخلی ، جراحی ، جراحی عمومی ، قلب ، چشم ، عفونی ، گوش ، حلق و بینی ، جراحی مغز و اعصاب ، ارتوپدی ، سی سی یو ، آی سی یو ، جراحی زانو ، اورولوژی ، نورولوژی ، داخلی روماتولوژی ، ریه ، غدد ، کبد و گوارش و کلیه و همچنین بخش اورژانس است.

وی افزود: در حال حاضر بیمارستان امام حسن (ع) شهرستان بجنورد در بخش‌های تخصصی، CCU، قلب ICU، ارتوپدی ENT، جراحی چشم، داخلی، اعصاب، عفونی، ارولوژی و فوق تخصصی غدد، روماتولوژی، ریه، گوارش بالغین و بیمارستان بنت الهدی شهرستان بجنورد بخش زنان و نوزادان و بیمارستان امام رضا بخش‌های اطفال و روانپزشکی را پوشش می‌دهد.

وی هم چنین گفت: بیمارستان امام علی در بجنورد در بخش‌های جراحی، ارتوپدی و سوختگی، جراحی مغز و اعصاب، فک و صورت ریا، آنژیوگرافی و آنکولوژی درحال فعالیت است.

علی حق بین افزود: با توجه به اینکه در سال‌های گذشته از نظر استاندارد‌ها و تجهیزات در حوزه بهداشت و درمان در رده‌های پایین تر در سطح کشور بودیم، اما در ۴ سال اخیر در بیشتر شاخص‌ها ارتقا داشته ایم.

هزینه هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال برای ساخت بیمارستان امام حسن (ع)

دولت آبادی مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بجنورد ، با اشاره به این که برای ساخت بیمارستان امام حسن (ع) هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار هزینه شده است، گفت: بیمارستان امام حسن با ظرفیت ۳۲۰ تخت مصوب در زمین پردیس دانشگاه واقع در تخته ارکان شهر بجنورد ساخته شده است.

دولت آبادی با بیان این که با راه اندازی این بیمارستان ظرفیت‌های اندکس تخت استان خراسان شمالی و توان بیمار پذیری استان افزایش یافته است، افزود: بخش‌های تخصصی CCU- قلب-ICU- ارتوپدی- ENT-جراحی چشم-داخلی اعصاب-عفونی-ارولوژی و فوق تخصصی غدد-روماتولوژی- ریه-گوارش درحال حاضر در این بیمارستان فعال هستند.

دولت آبادی افزود: با توجه به تخصص‌های موجود هم اکنون ۷ اتاق عمل اعمال جراحی تخصصی و فوق تخصصی را در بیمارستان امام حسن (ع) پوشش می‌دهد.

وی تصریح کرد: در حال حاضر تعداد ۴۷ پزشک متخصص و فوق تخصص و پزشک عمومی در بیمارستان امام حسن (ع) بجنورد در حال خدمات رسانی هستند که البته در هریک از این گروه‌ها نیاز به نیروی انسانی وجود دارد.

وی گفت: شاخص پرستار به تخت وجود ۸ دهم به ازای هر تخت است و در این شاخص با کمبود نیروی انسانی مواجه هستیم که با توجه به استخدامی‌های صورت گرفته در سال جاری پیش بینی می‌شود این شاخص رشد داشته باشد.

مدیر درمان دانشگاه علوم پزشکی استان خراسان شمالی افزود: درشهرستان بجنورد ۷۱۶ تخت دانشگاهی و ۸۶۸ تخت دانشگاهی و دولتی وجود دارد.

دولت آبادی اظهار کرد: محیط درمان استاندارد، تجهیزات پزشکی پیشرفته و مدرن، شرایط اقامت بیماران و همراهان منطبق با استاندارد‌های بیمارستانی و توسعه تخت بستری در استان خراسان شمالی را از مزایای بهره مندی برای بیماران در استان عنوان کرد.

هم اکنون با ساخت بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی امام حسن (ع) در مرکز استان خراسان شمالی خدمات درمانی بیشتری به بیماران و مردم استان ارائه می‌شود و همچنین با ارائه خدمات تخصصی و فوق تخصصی سرعت خدمات دهی به بیماران افزایش یافته و از مراجعه بیماران استان به مراکز درمانی استان‌های همجوار کاهش یافته است.

استان خراسان شمالی با ۸۶۴ هزار نفر جمعیت، هفت بیمارستان دولتی فعال دارد و اکنون سه شهرستان این استان از وجود بیمارستان بی بهره است .

گزارش از فاطمه بیانی

انتهای پیام / ب

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.