سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گاردین: احتمالا سوریه در ۲۰۱۹ کرسی خود در اتحادیه عرب را پس خواهد گرفت

روزنامه گاردین در مطلبی از تصمیم اتحادیه عرب مبنی بر احتمال بازگرداندن کرسی سوریه به دولت این کشور در سال ۲۰۱۹ پس از چند سال خبر داد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از منابع دیپلماتیک نوشت: اتحادیه عرب در نظر دارد به زودی کرسی سوریه در این اتحادیه را به دولت این کشور باز گرداند.

در سال 2011 با وقوع جنگ در سوریه، اتحادیه عرب جایگاه سوریه را حذف کرد. این در حالی است که گفته می شود احتمالا سال آینده میلادی با حضور بشار اسد، رئیس جمهور سوریه در اجلاس اتحادیه عرب، کرسی سوریه به دولت این کشور بازگردانده شود.

تصویری از دیدار رئیس‌جمهور سودان با اسد پس از چند سال قطع رابطه

منابع دیپلماتیک به گاردین گفتند که 22 عضو اتحادیه عرب با پیوستن مجدد سوریه موافق هستند. هرچند آمریکا با اعمال فشار بر عربستان سعودی و مصر سعی دارد مانع رای مثبت آن ها شود. همچنین از نظر دولت ریاض و قاهره، پذیرفتن دوباره دمشق در اتحادیه عرب یک استراتژی جدید برای دور کردن بشار اسد از ایران است.

رسانه های مصری و کشورهای حوزه خلیج اوایل ماه جاری میلادی، موضوع پیوستن مجدد سوریه به اتحادیه عرب را مطرح کردند. همچنین شایعاتی مبنی بر بازگشایی سفارت امارات متحده عربی در دمشق  منتشر شد که به نظر می رسد یک کانال مخفی برای تقویت روابط دیپلماتیک عربستان و سوریه باشد. یک منبع در شهر دمشق گفته است اخیرا دیده شده موانع بتی و سیم خاردار از مقابل ساختمان سفارت برداشته شده و تعدادی نظافتچی، دکوراتور و کسبه دیگر وارد ساختمان سفارت امارات در دمشق شده اند. سفارت امارات در سال 2011 در پی قطع روابط دو کشور بسته شد.

گاردین در ادامه گزارش خود با اشاره به بازگشایی مرزهای جنوبی اردن با سوریه، همکاری رژیم صهیونیستی با روسیه برای کاهش تنش ها در بلندی های جولان،  و سفر عمر البشیر، رئیس جمهور سودان به سوریه از احتمال عادی سازی روابط دمشق با کشورهای عربی خبر داد.

با این حال، غرب به اتخاذ موضع خصمانه خود علیه سوریه ادامه خواهد داد. یک دیپلمات اروپایی در این خصوص گفت: «سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که انزوای بین المللی چقدر طول می کشد و از چه نقطه ای  شروع به شکستن می کند؟ احتمالا در این منطقه آغاز خواهد شد. اما موقعیت ما همچنان ثابت است. در سوریه هیچ روند معتبر و حل و فصل واقعی وجود ندارد، بنابراین اساسا هنوز هیچ انگیزه ای برای آشتی با این رژیم وجود ندارد.»

گاردین در انتهای گزارش خود آورده است: بسیاری از معارضان سوری از تصمیم کشورهای عربی برای بازگرداندن کرسی سوریه در اتحادیه عرب و از سرگیری روابط با آن انتقاد کرده اند. یکی از اعضای معارضان ضمن انتقاد از کشورهای عضو اتحادیه عرب  گفته است «برادران عرب ما، مثل برادر رفتار نمی‌کنند.»

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.