سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مقدسی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان خبر داد

ارسال سند مشارکت ملی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای به مجلس

مشاور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سند مشارکت ملی برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای به مجلس شورای اسلامی ارسال شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، ناصر مقدسی مشاور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست در نشست ملی ایران و چالش ۲۰۲۰ و سیاست‌های توسعه در مواجهه با تغییر اقلیم که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: موضوع گرمایش جهانی و افزایش گازهای گلخانه‌ای مورد بحث و بررسی در تمام محافل علمی و رسانه‌ای است.

وی با اشاره به وجود دو دیدگاه در رابطه با افزایش گرمای کره زمین افزود: یک دیدگاه اقلیتی است و براساس آن تغییر اقلیم مسأله‌ای انسان ساخت نیست و افزایش دما بر اثر روند طبیعی زمین و انفجارهای خورشیدی رخ می‌دهد.

مشاور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در دیدگاه دوم، براساس مشاهدات علمی دمای زمین از اواسط قرن ۱۹ و از سال ۱۸۵۰ بر اثر تراکم گاز دی اکسید کربن افزایش یافته است.

مقدسی تصریح کرد: IPCC (هیات بین‌الدولی تغییر اقلیم) مسئول حوزه تغییر اقلیم و گرمایش جهانی است و کارشناسان و متخصصان این حوزه در سه کارگروه جو و موضوعات اقلیمی، آسیب شناسی اجتماعی و نحوه مدیریت و راه‌های مقابله با اثرات گرمایش جهانی آن‌ها را بررسی و پیگیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه سازمان هواشناسی مرجع ملی IPCC در ایران است، افزود: سازمان هواشناسی گزارش‌هایی را در مورد اثرات تغییر اقلیم بر روی فلات ایران و مسائل اقتصادی و اجتماعی کشور تهیه کرده و آن را در دسترس دستگاه‌های مختلف از جمله شورای عالی امنیت ملی قرار داده است.

مقدسی تصریح کرد: دیدگاه سوم به گرمایش جهانی تراژیک است، به عنوان مثال طبق عقیده ترامپ گرمایش جهانی و تغییر اقلیم دست ساخته کشور چین است و به عقیده رئیس جمهور برزیل نیز تغییر اقلیم دست ساخته کمونیست‌ها است.

مشاوربین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به اینکه سال ۱۹۹۲ مبدأ پیدایش کنوانسیون‌های محیط زیستی مختلف از جمله کنوانسیون تغییرات اقلیمی بوده است،گفت: هدف‌گذاری کنوانسیون تغییرات اقلیمی تثبیت گازهای گلخانه‌ای بود. عضو در این کنوانسیون به صورت داوطلبانه است، اما کشورهایی که در این کنوانسیون عضو می‌شوند باید به تعهدات خود عمل کنند.

وی ادامه داد: بر اساس پروتکل کیوتو که از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۲ فعال بوده، ۳۷ کشور صنعتی جهان متعهد شدند که نسبت به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای اقدام کنند، همچنین در سال ۲۰۱۲ اصلاحیه‌ای برای پروتکل کیوتو باعنوان اصلاحیه دوحه انجام شد و این اصلاحیه تا سال ۲۰۲۰ پایدار است.

مقدسی با اشاره به عملکرد مناسب کشورهای عضو اتحادیه اروپا در جریان پروتکل کیوتو تصریح کرد: در سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۷، ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا موفق شدند که ۲۲ درصد گازهای گلخانه‌ای خود را کاهش دهند.

وی افزود: در شرایط حاضر اجماع جهانی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای وجود دارد و تاکنون ۱۸۴ کشور به توافقنامه پاریس ملحق شده‌اند و همچنین از کشورهای عضو اپک ۱۲ کشور به توافقنامه پاریس پیوسته‌اند که از این بین تنها ۱۷ کشور که ایران نیز جزئی از آن‌ها است عضویت خود را به توافق نامه پاریس اعلام نکرده‌اند.

مشاور بین‌الملل سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه باید تا پایان برنامه ششم توسعه ۵۰ درصد از شدت انرژی را کاهش دهیم، تصریح کرد: علی‌رغم تاکیدات مکرر درباره ضرورت بهینه سازی مصرف انرژی، شدت مصرف انرژی رو به افزایش است که در صورت ادامه این وضعیت، کشور ما تا چند سال آینده به وارد کننده انرژی تبدیل خواهد شد.

وی ادامه داد : میزان انتشار گازهای گلخانه‌ای ایران با کره جنوبی برابر است، اما تولید ناخالص ملی ایران ۴۵۰ میلیارد دلار و تولید ناخالص ملی کره ۱۶۰۰ میلیارد دلار است.

مقدسی در ادامه نشست گفت: دنیا به سمت انرژی‌های نو حرکت کرده‌ است. جهان در زمینه بهینه‌سازی و کاهش شدت انرژی به‌ویژه در مصارف خانگی سرمایه گذاری‌های کلانی انجام داده است و در کشور ما نیز ۱۷ میلیارد متر مکعب سوخت فلر وجود دارد که این میزان سوخت قابلیت فرآوری و بهره‌برداری دارد.

وی افزود: سند مشارکت ملی برای کاهش گازهای گلخانه‌ای قبل از توافق نامه پاریس تدوین و از دستگاه‌های مختلف درخواست شد که حداقل سهم کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای خود را اعلام کنند که جمهوری اسلامی ایران تا سال ۲۰۳۰ تنها چهار درصد از میزان گازهای گلخانه‌ای خود را باید کاهش دهد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.