سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

روزنامه واشنگتن پست گزارش داد؛

ترامپ فاسدتر از آنچه گمان می‌رفت ظاهر شده است

واشنگتن پست نوشت دو سال پیش اغلب کارشناسان ابراز امیدواری می‌کردند مسئولیت‌های ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ یک رئیس‌جمهور موقر بسازد، ولی چنین چیزی اتفاق نیفتاد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در گزارشی تحت عنوان «ترامپ بارها و بارها خود را فردی بدتر از آنچه فکر می‌کردیم، نشان داده است» نوشت: با فرا رسیدن سال جدید میلادی در هفته آینده، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا یک سرپرست موقت برای کارکنان کاخ سفید، یک وزیر دفاع موقت، یک دادستان کل موقت و یک رئیس موقت آژانس حفاظت از محیط زیست در ترکیب کابینه خود خواهد داشت و این در شرایطی است که صندلی وزیر کشور در این ترکیب خالی است و آمریکا هیچ نماینده‌ای در سازمان ملل متحد ندارد.

مقاماتی که پیشتر در همه این سمت‌ها منصوب بوده‌اند، یا جملگی اخراج شده‌اند یا به علت اتخاذ تدابیر مختلف به علت بی میلی یا رسوایی از سمت‌های خود کنار رفته‌اند. رئیس سابق تیم تبلیغات انتخاباتی ترامپ یا معاون تیم تبلیغاتی یا مشاور امنیت ملی و وکیل شخصی رئیس جمهور نیز جملگی گناهکار شناخته و مرتکب جرم شده اند. شرایط کمپین انتخاباتی ترامپ، بنیاد وی و کسب و کار و تجارت او نیز همگی در دست تحقیق و بررسی قرار دارند.

در ادامه این گزارش آمده است: متحدان آمریکا از هرج و مرجی که ترامپ در سیاست خارجی این کشور ایجاد کرده نگران و در هراس هستند. همزمان نگرانی سرمایه گذاران از شرایط بازار و آنچه که ممکن است ترامپ برای بدتر شدن این شرایط انجام دهد موجب شده تا بازار سهام نوسانات شدیدی را تجربه کند. اوضاع به قدری هشدار دهنده است که وزیر خزانه داری آمریکا احساس نیاز کرده تا روسا و مدیران اجرایی همه بانک‌های بزرگ را فرا بخواند و به آنها اطمینان دهد که همه چیز تحت کنترل قرار دارد. به همه این مشکلات باید تعطیلی دولت فدرال را نیز اضافه کرد. این دقیقا همان وضعیتی است که دو سال پیش وقتی ترامپ به هر نحو ممکن موفق شد تا به عنوان رئیس جمهور انتخاب شود ما از آن وحشت داشتیم و درباره آن هشدار می دادیم.

چیزی که هفته گذشته اتفاق افتاد و منجر به کناره‌گیری جیمز متیس از سمت خود در وزارت دفاع شد نیر نشانه‌ای دیگر از ذهنیت رئیس جمهور آمریکابه شمار می رود. متیس عاقل ترین چهره در تیم امنیت ملی ترامپ محسوب می شد و یکی از اندک اعضای اولیه کابینه ترامپ بود که خودش را فردی ناشایست و بی صلاحیت فاسد نشان نداد.

تصمیم ترامپ مبنی بر خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه به علت تنها یک گفتگوی تلفنی با رئیس جمهور ترکیه ظاهرا آخرین بندهای پیوند متیس را با وزارت دفاع پاره کرد. متیس که نومیدانه شاهد بود چگونه ترامپ ائتلافی را که سیاست خارجی آمریکا در طول دهه گذشته موفق به ایجاد آن شده بود، اینگونه رو به اضمحلال برده است در نهایت تصمیم گرفت اعلام کند از سمت خود کنار می رود و دو ماه به ترامپ فرصت می دهد تا جایگزینی برای وی پیدا کند.

ولی رئیس‌جمهور آمریکا که به گفته معاونانش از نحوه پوشش خبری استعفانامه انتقاد آمیز متیس به خشم آمده بود به ناگاه اعلام می کند که متیس را دو ماه زودتر از تصمیم وی برای ترک وزارت دفاع، از سمتش برکنار و پاتریک شاناهان را به عنوان کفیل وزارت دفاع منصوب می کند. یک مقام دیگر نیز اعلام کرد ترامپ و برخی از مشاورانش به این موضوع مظنون بودند که متیس بخشی از کمپین پوشش اخبار منفی درباره رئیس جمهور بوده است.

افزون بر همه اینها پیش‌بینی می‌شود تعطیلی دولت تا سال جدید نیز ادامه داشته باشد، تعطیلی که به گفته برخی از منتقدان رئیس جمهور به این علت ایجاد شده که ترامپ به اندازه کافی در مبارزه بر سر طرح مسخره احداث دیوار مرزی قاطعیت نشان نداده است.

دو سال پیش اغلب کارشناسان ابراز امیدواری می کردند مسئولیت های سنگین سمت ریاست جمهوری آمریکا از ترامپ یک رئیس جمهور جدی عاقل و موقر بسازد. ولی چنین چیزی اتفاق نیفتاد. ترامپ در عوض فردی تحریک پذیر، خود شیفته بی صداقت و شاید حتی فاسدتر از آنچه گمان می‌رفت ظاهر شده است. نه تنها وی از هر فرصت در دسترس برای سوء استفاده از سمت ریاست جمهوری و ثروت اندوزی بیشتر خود و خانواده اش استفاده کرده است بلکه تازه ترین بررسی ها نشان داده ترامپ پدرش و خواهران و برادرانش سالها در فعالیت تقلب مالیاتی در سطح گسترده دخالت داشته اند.

در پایان این گزارش آمده است: در بسیاری از موارد ترامپ بارها و بارها خود را فردی بدتر از آنچه فکر می کردیم، نشان داده است. با نگاهی به تحولات دو سال آینده باید انتظار داشته باشیم هیچ ثباتی برقرار نشود و اوضاع رنگ آرامش به خود نبیند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.