وی ادامه داد: با توجه به اینکه کشور روسیه تحریم است، نمیتوانیم اعداد به طور دقیق اعلام کنیم.
محمدزاده با اشاره به اینکه بار از بندر بمبئی از کشتی بارگیری میشود، افزود: پس از بارگیری از شمال اروپا به سن پترزبورگ متصل میشود و تا زمانی که به مسکو برسد ۶۰ روز به طول میانجامد.
مدیرعامل سازمان راهآهن با بیان اینکه با توجه به لزوم تردد کشتی از تنگه رودخانه و ولگا در شمال دریای خزر امکان عبور کشتیهای اقیانوسپیما و حمل بار بالا وجود ندارد و کشتیها نمیتوانند تعداد زیادی کانتینر از این مسیر را با خود حمل کنند.
وی تصریح کرد: از سوی مقابل راهآهن در سال ۹۵ یک قطار را به طور آزمایشی از بمبئی تا بندرعباس وارد کرد و این قطار ۳ روز در گمرک بندرعباس توقف داشت و سپس بار را با ریل تا شهر قزوین جابهجا کردیم. در آن زمان هنوز راهآهن قزوین - رشت تکمیل نشده بود.
محمدزاده اظهار کرد: بار را از قزوین به وسیله کامیون تا آستارای آذربایجان حمل کردیم و این در زمانی بود که هنوز راهآهن آستارا - آستارا وصل نشده بود و پس از آن از آذربایجان بار را با قطار تا مسکو حمل کردیم که مجموعا ۲۱ روز به طول انجامید و هماکنون ما توانستهایم این مسیر زمانی را به ۱۴ روز کاهش دهیم.
مدیرعامل سازمان راهآهن افزود: این وضعیت حملونقلی در مقایسه با زمانهای ۵۴ تا ۵۵ روزه بمبئی - مسکو، فاصله بسیار زیادی دارد.
وی با بیان اینکه اگر این مسیر کامل شود و ریل یکپارچه تا مسکو ادامه یابد به گونهای که صاحب بار مطمئن شود، میتوانیم پیشرفت بسیار چشمگیری در حوزه ریلی شاهد باشیم، گفت: در این صورت بار با سرعت و زمان مقرر به مقصد میرسد و ما میتوانیم از این ۱۰ میلیون تن بار ۲ میلیون تن بار را جذب کنیم.
محمدزاده اظهار کرد: از این ۲ میلیون تن بار درآمد راهآهن ۳ تا ۴ برابر از بار داخلی افزایش مییابد و از سوی دیگر اهمیت استراتژیک و اشتغالزایی این بخش چندین برابر افزایش مییابد.
انتهای پیام/