سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس سازمان دامپزشکی:

اختصاص ۳۴۰ میلیون یورو ارز به واردات دارو و مواد بیولوژیک/ ۹۵ درصد سلامت محصولات غذایی مورد تایید دامپزشکی است

 رفیعی پور گفت: تاکنون بیش از ۲۲۰ میلیون یورو تخصیص ارز در حوزه واردات دارو و مواد بیولوژیک صورت گرفته که تا پایان سال به ۳۴۰ میلیون یورو خواهد رسید.

به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، علیرضا رفیعی پور رئیس سازمان دامپزشکی در نخستین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی سارماکوپه دامپزشکی ایران، اظهار کرد: قبل از بحث تحریم‌ها، سازمان دامپزشکی بسیاری از دستورالعمل‌های مرتبط با دارو و واکسن را با همکاری بخش خصوصی تغییر داده است تا فرایند واردات مواد اولیه دارو و واکسن کوتاه شود.

وی با اشاره به اینکه تاکنون بیش از ۲۲۰ میلیون یورو تخصیص ارز در حوزه واردات دارو و مواد بیولوژیک صورت گرفته است، افزود: این میزان تا پایان سال به ۳۴۰ میلیون یورو خواهد رسید.

رفیعی‌پور ادامه داد: طی مذاکراتی که با موسسه رازی داشته‌ایم خوشبختانه با تخصیص ارز صورت گرفته برای دو سال آینده، واکسن مورد نیاز وارد کشور شده و نگرانی در حوزه تأمین منابع اولیه و واکسن نخواهیم داشت.

این مقام مسئول درباره آخرین وضعیت قیمت داروها و واکسن‌ها نسبت به سالهای اخیر بیان کرد: اگرچه قیمت داروها و واکسن ها به سبب بسته‌بندی ممکن است نسبت به سال گذشته نوساناتی داشته باشد، اما به سبب اختصاص ارز دولتی به تأمین واکسن، دارو و مواد بیولوژیک؛ سازمان حمایت، قیمت‌ها را متناسب با هزینه‌های صورت گرفته تعیین می‌کند.

وی، با اشاره به اینکه مجموع اقلام دامپزشکی در حوزه دارو و مواد اولیه به بیش از ۲ هزار قلم می‌رسد، بیان کرد: البته ۴۰ تا ۵۰ قلم از این تعداد جزء محصولات استراتژیک هستند.

رفیعی پور، گفت: ثبت سفارش مواد اولیه در حوزه واکسن باید از چند مرحله  وزارت صمت، دامپزشکی و بانک مرکزی بگذرد اما به اعتقاد بنده هم اکنون ثبت سفارش‌ها کمتر از سه ماه به طول می انجامد.

رئیس سازمان دامپزشکی با اشاره به اینکه مبادلات ارزی به روال عادی بازگشته است، افزود: اگرچه تا یک هفته اخیر در زمینه نقل و انتقالات ارز مشکل داشتیم اما هم‌اکنون کشورهای روسیه، چین و ترکیه با واردکنندگان و تولیدکنندگان همکاری می‌کنند.

رفیعی پور درباره آخرین وضعیت بیماری آنفولانزای حاد پرندگان اظهار کرد: سال گذشته در این بازه زمانی، بیش از ۱۲ میلیون قطعه طیور معدوم شده بود در حالی که هم اکنون تعداد معدوم سازی طیور به حدود ۷۰۰ هزار قطعه رسیده است و این امر بیش از هزار میلیارد تومان به صنعت کمک کرده است.

رئیس سازمان دامپزشکی در ادامه افزود: با وجود آنکه طی دو سال اخیر در تب آنفولانزا می‌سوختیم اما هم اکنون با اجرای واکسیناسیون هدفمند مرغ تخم‌گذار، در کنار رصد و پایش واحدها، بیماری کاملا تحت کنترل است. ویروس در هر نقطه‌ای از کشور که حضور پیدا کند با شناسایی می‌توان آن را در همان نقطه خفه کرد.

وی ادامه داد: در حوزه دامپزشکی، رصد و پایش بیماری‌ها و نظارت بر محصولات پروتئینی همچون گوشت قرمز، ماهی، مرغ، شیر و عسل صورت می‌گیرد، کیفیت و سلامت تمامی این محصولات غذایی بالای  ۹۵ درصد مورد تایید است.

رئیس سازمان دامپزشکی در پایان تصریح کرد: ما به عنوان حاکمیت از تولیدکنندگان انتظار داریم که در زمینه تولید  واکسن و برخی داروها ورود  کنند، چرا که نمایشگاه کنونی نشان می‌دهد که در تکنولوژی و دانش بومی در اوج هستیم اما علی‌رغم این دانش و تکنولوژی بالا، بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به تولید اقدام نمی کنند. انتظار می‌رود در سالهای آتی شاهد تحقق این مهم  باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.