اینکه ما چقدر توانسیم از الگوی عملی قرآن بهرهمند شویم و در زندگی فردی و اجتماعی خود ساری و جاری کنیم، مسالهای است که باید به آن توجه ویژهای شود.
امروزه چند درصد از مردم از آیاتی که به فرموده خداوند «تِبْیاناً لِکُلِّ شَیْء» است، در پیمودن مسیر سعادت و بندگی خود بهرهمند میشوند؟ قرآنی که اصول عقاید دینی و فضائل اخلاقی و کلیات قوانین عملی در آیات آن ذکر شده است.
بیگمان یکی از ضعفهایی که در مسیر فراگیری قرآن وجود داشته، این است که تلاوت قرآن محدود به مجالس و محافل قرآنی شده و از آن برای تبرّک و حتی تزئین سفرههای هفتسین عید استفاده میشود.
با بررسی سیره نبوی درباره قرآن در مییابیم که یکی از نکات مهم سیره ایشان، توجه به ترویج قرائت قرآن و اهتمام برای عمومیسازی آن بوده است؛ زیرا قرآن از آنِ همه مردم و به تعبیر قرآن، «للناس» است و باید این امکان برای همگان فراهم باشد که بتوانند آن را به آسانی فرا گیرند. به همین منظور، امروزه در نظام آموزشی ترویجی قرآن، روشها و شیوههایی را به کار میبردند که اکنون نیز عمومی و فراگیر است و در هر زمان و مکان و برای هر فرد و قوم و نژادی، با هر لهجه و زبان که دارند، قابل اجراست.
چندی است که قاریان و حافظان قرآن با استفاده از ظرفیتهای فضای مجازی دست به ابتکار جدیدی زدهاند که در نوع خود قابل توجه است و آن اینکه در صفحات مجازی و بهویژه اینستاگرام شخصی خود، قطعاتی از قرآن را در مکانهای مختلف و بعضاً مرتبط با موضوع آیات، قرائت میکنند.
کافی است کمی اهل فضای مجازی باشید، آن وقت خواهید دید که استقبال مردم از این دست تلاوتها زیاد است. کلیپی که از نظر گذشت، مربوط است به "محمد موسیزاده" قاری جوان کشورمان که تلاوتهای او اخیراً در فضای مجازی با بازدید بسیاری روبرو شده است. موسیزاده قاری جوان قرآن کریم، با انتشار پستهایی از تلاوتهای زیبای خود در مکانهای مختلف اعم از کوچه، خیابان و حتی در اتومبیل خود باعث شد کاربران فضای اینستاگرام با فضای نو و جدیدی روبرو شوند.
ترغیب برای تبلیغ قرآن
حرکت این قاریان اگر چنانچه در مسیر توریج و اشاعه فرهنگ قرآن کریم باشد، با سیره و روش رسول گرامی اسلام (ص) مطابقت داشته است. آن حضرت هرگز قرآن را بر کسی تحمیل نمیکرد، بلکه همواره با ابلاغ مبین قرآن که "بلاغ للناس" است، زمینه معارفه و آشنایی مردم را با قرآن فراهم میکرد تا کسانی که خواهان استماع و فراگیری هستند، بهآسانی بتوانند آن را بیاموزند؛ چنان که میفرمود: "لا أکره أحداً علی شیء، من رضی الذی أدعوه الیه، فذلک و من أکره لم أکرهه، انما أرید. . . أبلغ رسالات ربی" ؛ "من کسی را وادار به کاری نمیکنم، بلکه دعوت من بر اساس رضایت و علاقهمندی اشخاص است، پس اگر کسی اکراه داشت، او را مجبور نخواهم کرد. هدف من ابلاغ رسالت الهی است."
محمد موسیزاده سوره مبارکه الجاثیه
ترجمه آیه: "خدا همان کسى است که دریا را به سود شما رام گردانید تا کشتیها در آن به فرمانش روان شوند و تا از فزونبخشى او [روزى خویش را] طلب نمایید و باشد که سپاس دارید"
اولیای خدا از هر فرصتی به بهترین نحو استفاده میکردند. حال این سوال پیش میآید که ما چقدر توانستهایم در ترویج فرهنگ قرآن از ظرفیتهای گوناگون در جهت ترویج فرهنگ قرآن کریم استفاده کنیم ؟
امروز فضای مجازی بهعنوان یک ابزار در دسترس همه و بهویژه جوانان است؛ ابزاری کمهزینه، سریع، فرامرزی، جذاب و دوطرفه که در واقع یک فرصت خوب است. عکس، فیلم، صوت، متن، و همه نوع محتوایی در آن امکان ارسال و استفاده دارد. شرایطی پیش آمده که ما نیز باید از آن استفاده کنیم.
قاری سید صادق مسلمی از مصر - سوره آلعمران
در کلیپهایی که از قاریان ایرانی و غیر ایرانی در فضای مجازی دست به دست میشود این ادا و اظهار آسان و روان آیات دیده میشود. موضوعی که شاید برخی به آن خرده بگیرند و آن را موافق با شان و منزلت قرآن ندانند امّا این در حالی است که پیامبراکرم (ص)، آیات را به گونهای آسان، روان و بیپیرانه اقرا و قرائت میکردند که مخاطبان و قرآنآموزان در مییافتند، همانگونه که به راحتی میتوانند به زبان مادری خود تکلّم کنند، میتوانند قرآن را به آسانی استماع و تکرار کنند.
رسول خدا (ص) به گونهای عمل کردند که هر مسلمان، خود را قاری قرآن بداند و آموختن قرآن و قرائت آن، هویت هر فرد مسلمان را تعریف کند. بر همین اساس، بر ساده، روان و واضح خواندن قرآن در مقام آموزش آن و مواضعی که قرائت قرآن حالت ابلاغ و ترویج همگانی داشت (مانند قرائت قرآن در نماز جماعت) تأکید داشتند.
تلاوت هادی موحد امین قاری ایرانی
حتی گاهی نیاز نیست در باغ، جنگل و دریا قرآن بخوانید، بلکه در اتفاقات و رویدادهای روزمره زندگی نیز میتوان از آیات مرتبط بهره برد. هادی محمد امین قاری بینالمللی کشورمان اخیراً در صفحه اینستاگرام خود در حالی که به خانه جدیدش اسبابکشی کرده است، ابتهالخوانی میکند.
بیشتر بخوانید:در آغاز و پایان روز، قرائت کدام سورهها مستحب است؟
با بررسی روایات خواهید دید، پیامبراکرم (ص) با شناخت جامع و کاملی که از ماهیت و اهداف نزول قرآن و گوناگونی مخاطبان آن، بهویژه از دو جنبه زبان و روان داشتند، هنگام تعلیم قرآن، هرطور که آیات قرآن بر زبان افراد جاری میشد، آن را تجویز و تحسین میکردند و بر قرآنآموز اجبار و تکلیف نمیکردند که حتماً باید همانطور که من خواندم، بخوانی. همین امر سبب شده بود که هر فردی یادگیری قرآن را امری آسان بداند.
تلاوت محمود عبدالعال قاری جوان فلسطینی
گاهی میتوان از آیات استفاده کرد و ظلم ظالمان را به گوش جهانیان رساند. تلاوت اخیری که مشاهده کردید، مربوط به صفحه مجازی مبارز فلسطینی است که ظلم رژیم صهیونیستی را از دل آتش و جنگ نمایش میدهد، نمایشی که از سوی یک قاری قرآن همراه شده و با نمایش هر صحنه از این جنگ نابرابر، آیاتی از قرآن توسط محمود عبدالعال قاری جوان فلسطینی تلاوت میشود.
این واکنشها از سوی قاری جوان فلسطینی نیز با همراهی کاربران ایران همراه شده است؛ او با انتشار فیلمها و تصاویر حملات رژیم صهیونیستی از سرنوشت این روزهای کشورش وقایع و حقایق این جنگ را به تصویر کشیده است و به نوعی کار یک خبرنگار و رسانه را انجام داده است.
ترجمه آیاتی که محمود عبدالعال میخواند :«وحشت از شما در دلهای آنها بیش از ترس از خداست این به خاطر آن است که آنها گروهی نادانند! آنها هرگز با شما بهصورت گروهی نمیجنگند جز در دژهای محکم یا از پشت دیوارها! پیکارشان در میان خودشان شدید است، (امّا در برابر شما ضعیف!) آنها را متحد میپنداری، در حالی که دلهایشان پراکنده است؛ این به خاطر آن است که آنها قومی هستند که تعقّل نمیکنند!»
به طور کلی، پیامبر (ص) شرایط و فضایی را برای آموزش و ترویج قرآن به وجود آوردند که هرکس، هرطور که میشنید و هرطور که میآموخت و هر طور که قرائت میکرد، تأیید و تحسین میشد تا به ادامه یادگیری و مداومت در قرائت آنچه فرا گرفته بود، تشویق شود.
منبع:تسنیم
انتهای پیام/