سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سوزان رایس: ترامپ بیش از هر دشمنی امنیت ملی آمریکا را تضعیف کرده است

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مقاله‌ای در روزنامه نیویورک‌تایمز به انتقاد از سیاست‌های خارجی دونالد ترامپ پرداخت و او را دشمنی برای امنیت ملی این کشور خواند.

به گزارشگروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «سوزان رایس»، مشاور امنیت ملی سابق آمریکا روز گذشته (یکشنبه) در مقاله ای در روزنامه نیویورک تایمز تحت عنوان «تهدید در داخل کاخ سفید» به انتقاد از دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور و سیاست خارجی او پرداخت.

رایس در این یادداشت نوشت: روند تصمیم گیری درباره امنیت ملی این کشور در حال حاضر از هر زمان دیگری از سال 1947 که امنیت ملی به یک قانون تبدیل شد، بیشتر آسیب دیده است. هیچ چیز این اختلال خطرناک را بهتر از تصمیمات یکجانبه و عاری از مسئولیت دونالد ترامپ نشان نمی دهد که همه 2000 سرباز آمریکایی را از سوریه و 7000 سرباز را از افغانستان خارج کرد.

در ادامه این مقاله آمده است: این تصمیمات بر خلاف پیشنهاد مشاوران ارشد رئیس جمهور اتخاذ شد و متحدان و کنگره را نادیده گرفت و هدایای کریسمس زودهنگامی به «دشمنان» ما از روسیه و ایران گرفته تا حزب‌الله و طالبان اعطا کرد. بهای این اقدامات بسیار زیاد خواهد بود و با استعفای بی نظیر «جیمز متیس»، وزیر دفاع آمریکا آغاز شد. یکی از آخرین مقامات ارشدی که به حفظ رهبری آمریکا متعهد بود.

ترامپ روز چهارشنبه در یک توییت با اعلام شکست گروه تروریستی داعش متعهد شد که همه سربازان آمریکایی خیلی زود از سوریه به کشور خود باز خواهند گشت. این درحالی است که گروه داعش شکست نخورده بلکه به شدت تضعیف شده است.

پنتاگون پیشتر تخمین زد که حدود 2000 تا 2500 داعشی همچنان بخشهایی از جنوب شرق سوریه را کنترل می کنند و دهها هزار نفر از آنها هم هنوز در سوریه و عراق حضور دارند. این داعشی ها می توانند دوباره ظهور کنند؛ همانند اتفاقی که پس از خروج نیروهای آمریکایی از عراق در سال 2011 افتاد.

وی در ادامه نوشت: خروج نیروها از سوریه فقط به نفع شبه نظامیان، ترکیه، رئیس جمهور بشار اسد سوریه، روسیه و ایران است. ما در حال دور شدن از متحدان انگلیسی و فرانسوی خود هستیم که نیروهایی را در میدان جنگ مستقر کرده اند. و همینطور در حال دور شدن از ائتلافی که شامل بیش از 70 کشور است و برای مقابله با گروه تروریستی داعش تشکیل شد. ما در حال تنها گذاشتن اسرائیل در مقابل خصومت های ایران و حزب الله هستیم.

رایس در بخش دیگری از این مقاله به انتقاد از «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی آمریکا پرداخت و نوشت: به نظر می رسد که جان بولتون به ندرت با اعضای کابینه نشستی تشکیل می دهد تا درباره سخت ترین مسائل گفتگو کند. به جای این کار، بازیکنان اصلی رفته اند و آقای بولتون هیچ جایگزینی برای معاون مشاور امنیت ملی انتخاب نکرده و این سمت مهم را خالی گذاشته است. آقای بولتون همچنین بر امور مختلفی از جمله حملات سایبری و تروریستی، توفان ها و بیماری های همه گیر نظارت مستقیم دارد. مواردی که قبلا بر عهده مقامات دیگر کاخ سفید بود.

سوزان رایس در ادامه انتقادهای خود از ترامپ نوشت: رئیس جمهور نظرات مشاوران خود را جدی نمی گیرد، به صورت ضربتی تصمیم گیری می کند و به عواقب اقدامات خود بی توجه است. وی از همه ی دشمنان خارجی، اقدامات بیشتری برای تضعیف امنیت ملی آمریکا انجام می دهد. هیچ کس دوست ندارد نیروهای آمریکایی را در معرض خطر قرار دهد. استقرار سربازان، استراتژی ها و اهداف ما باید به طور مداوم مورد ارزیابی قرار بگیرد و تصمیمات بر اساس شرایط محیطی و منافع ما اتخاذ شود. این است روند اصلی تصمیم گیریهای شورای امنیت ملی. زمانی که این روند از بین برود، امنیت کشور و متحدان ما نخستین موردی است که آسیب می بیند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.