بسیاری از فلاسفه و عرفا هستی را به چند عالم مجزا تقسیم بندی میکنند و برای هر کدام اسامی را انتخاب نموده اند.
طبقاتی که حتی فکر کردن به آن نیز انسان را در این عظمت محو میکند و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با عوالم چهارگانه هستی آشنا نماید، پس پیشنهاد میکنیم با ما همراه باشید.
در اصطلاحات فلسفی کلمه «عالم» به موجود یا موجوداتی گفته میشود که از نظر مراتب کلی وجود، درجه خاصی را اشغال کرده باشند، بطوری که محیط و مسلط بر تمام مادون خود و محاط در مافوق خود هستند؛ طبق این اصطلاح، تمام اجسام و جسمانیات با اینکه اجناس و انواع متعددی هستند یک «عالم» بشمار میروند.
این مطلب را از دست ندهید: عالم برزخ چگونه عالمی است؟
بدین معنا که تمام موجودات طبیعت، در «عرض» یکدیگر هستند نه در طول یکدیگر؛ زیرا هیچ کدام احاطه وجودی بر انواع و اجناس دیگر ندارند. پس مقصود ما از عالم، موجود یا گروه موجوداتی است که در مجموع هستی، مرتبهای خاص را اشغال کرده و در عرض هم هستند.
برخی از فلاسفه، حکما و عرفای اسلامی براین موضوع اعتقاد دارند که هستی و عالم، طبقات و مراتب چهارگانهای دارد که این طبقات عبارتند از: ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت.
البته سه عالم ابتدائی مربوط به جهان آفرینش هستند و آخری، مربوط به عالم آفریدگار است.
مراد از این عالم، همان عالم طبیعت و شهادت و مُلک است یعنی جهان جسمانی و اجسام و ماده و مادیات که در آن حرکت و زمان و مکان نقش دارد.
عالم ناسوت همانند پوست است نسبت به عالم ملکوت یعنی قشر عالم ملکوت است.
اما در این بین سوالی مطرح میشود؛
مسلم است که عالمی برتر و مافوق عالم طبیعت وجود دارد، امّا آیا میتوان گفت: عالمی پائینتر از طبیعت و ناسوت وجود ندارد؟
ببینید: جهان هستی چند گانه است و ما در کجای شبکه کیهانی قرار داریم؟
فلاسفه پاسخ این پرسش را بدینگونه شرح میدهند:
خیر، زیرا اولاً وجود عالمی پائینتر از طبیعت مستلزم این است که ماده طبیعی قادر بر ایجاد یک شیء از عدم محض باشد و به دلائلی ثابت میکنند که تأثیر جسم و طبیعت از نوع تحریک است نه از نوع ایجاد ثانیاً عالم طبیعت عالم قوه و فعل و ماده و صورت و حرکت و زمان و مکان است. موجودی ضعیفتر از قوه و ماده و... که در آنها وجود و عدم آمیخته است قابل تصور نیست.
منظور همان عالم غیب و عالم نفس و عالم مجردات است که به آن عالم مثال و عالم برزخ هم اطلاق میگردد و آن مرتبه و نشئهای است برتر از عالم طبیعت که دارای صور و ابعاد است، امّا فاقد حرکت و زمان و تغییر است.
این مطلب را از دست ندهید: بهشت و جهنم در روز قیامت در کجا برپا میشود؟
این عالم خود بر دو قسم است یکی «ملکوت اعلی» که عالم مجردات محضه است مانند عالم ملائکه و دیگری «ملکوت اسفل» است که عالم صور مقداری است.
همانند وجود انسانها در برزخ و قبر.
مراد، همان عالم عقل و عالم معناست که از صور و ابعاد و اشباح مبرّاست و فوق عالم ملکوت است.
در اثبات عالم جبروت و عقل گفته شده که برخی فلاسفه معتقدند:
این مطلب را از دست ندهید: حقیقت جالبی که بعد از مرگ با آن روبرو خواهید شد
از آنجا که عالم الوهیت و ذات واجب الوجود دارای بساطت محضه است و نمیتواند مستقیما و بلاواسطه به وجود آورنده و مدبر و محیط بر عالم طبیعت و عالم ملکوت شود لذا قائل به «صادر اول» شده اند که بدون واسطه و مستقیماً، ذات اقدس خداوند به او افاضه وجود کرده است و مدعی شده اند که صادر اول، باید کاملترین و بسیطترین ممکنات باشد که به سایر موجودات مادون خود، افاضه وجود کند، چنین موجودی جز اینکه مجرد از ماده و زمان و مکان باشد، نمیتواند باشد.
این چنین موجودی را به حسب اصطلاح «عقل» مینامند.
مراد همان عالم الوهیت و عالم ربوبی است. یعنی ذات مقدس واجب الوجود که مستجمع جمیع صفات کمالیه است.
این مطلب را از دست ندهید: دنیا مرحلهای از سیر انسان به سوی عالم بقا است
البته در آن مرتبه از وجود، آنچه هست یک وجود اطلاقی است و بس.
ذات پروردگار به تنهایی عالمی است و عظیمترین عوالم است، زیرا ذات حق، محیط بر همه عوالم مادون است و ذرهای وجود از احاطه قیومی او خارج نیست.
انتهای پیام/
دوستانی که نظر براین دارند که عوالم ساخت ذهن بشر است .حتما قران کریم را مطالعه بفرمایید .که گنجی است برای اهل خرد
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی تویی
خدمت دوستانی که فکر میکنند این عوامل زاییده افکار انسان هست که قطعا هم هست سر منشا شهودی و ادراکی داره که در عرفان به عنوان مهمترین اصل اتصال با ذات اقدس الهی است بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوالات به دنبال علوم شهودی باید رفت با سپاس
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی تویی
خدمت دوستانی که فکر میکنند این عوامل زاییده افکار انسان هست که قطعا هم هست سر منشا شهودی و ادراکی داره که در عرفان به عنوان مهمترین اصل اتصال با ذات اقدس الهی است بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوالات به دنبال علوم شهودی باید رفت با سپاس
(سلام علیکم )
سپاااس
مطلب بسیار مفید بود.
خداوند با دارا بودن دانش و قدرت مطلق برای طراحی و تعیین شکل و محتوای جهان ها در مشیت ازلی و یا ریختن طرح عظیم خلقت، بی نهایت امکانات را در اختیار داشته است که طبق باور من، ساده ترین امکان را انتخاب نموده و سپس فرمان خلقت را در خود و بر خود صادر نموده است. طبق این امکان ساده همه جهان های مادی دارای یک فرم و یک محتوای مطلقا مساوی و یک سان می باشند. مرز های جهان ها می توانند یا کروی شکل باشند و یا بصورت مکعب مربع و یا هشت ضلعی مربع مثل خان ها روی شان مومی کندوی زنبور عسل. تعریف من از یک عالَم مترادف یک جهان می باشد. بنابر این چون همه جهان ها همسان هستند، فقط یک عالَم وجود دارد.
لطفا این سری مطالب را با توضیحات کاملا بسط داده شده بنویسید تا ما هم سر در بیاوریم. ممنون