سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هستی چند عالم دارد؟! / معرفی طبقات و عوالم عالم

در اصطلاحات فلسفی کلمه «عالم» به موجود یا موجوداتی گفته می‌شود که از نظر مراتب کلی وجود، درجه خاصی را اشغال کرده باشند.

بسیاری از فلاسفه و عرفا هستی را به چند عالم مجزا تقسیم بندی می‌کنند و برای هر کدام اسامی را انتخاب نموده اند.

طبقاتی که حتی فکر کردن به آن نیز انسان را در این عظمت محو می‌کند و امروز باشگاه خبرنگاران جوان قصد دارد تا شما را با عوالم چهارگانه هستی آشنا نماید، پس پیشنهاد می‌کنیم با ما همراه باشید.

تعریف عالم

در اصطلاحات فلسفی کلمه «عالم» به موجود یا موجوداتی گفته می‌شود که از نظر مراتب کلی وجود، درجه خاصی را اشغال کرده باشند، بطوری که محیط و مسلط بر تمام مادون خود و محاط در مافوق خود هستند؛ طبق این اصطلاح، تمام اجسام و جسمانیات با اینکه اجناس و انواع متعددی هستند یک «عالم» بشمار می‌روند.


این مطلب را از دست ندهید: عالم برزخ چگونه عالمی است؟


بدین معنا که تمام موجودات طبیعت، در «عرض» یکدیگر هستند نه در طول یکدیگر؛ زیرا هیچ کدام احاطه وجودی بر انواع و اجناس دیگر ندارند. پس مقصود ما از عالم، موجود یا گروه موجوداتی است که در مجموع هستی، مرتبه‌ای خاص را اشغال کرده و در عرض هم هستند.

عوالم چهارگانه

برخی از فلاسفه، حکما و عرفای اسلامی براین موضوع اعتقاد دارند که هستی و عالم، طبقات و مراتب چهارگانه‌ای دارد که این طبقات عبارتند از: ناسوت، ملکوت، جبروت و لاهوت.

البته سه عالم ابتدائی مربوط به جهان آفرینش هستند و آخری، مربوط به عالم آفریدگار است.

معرفی عوالم چهارگانه

  • عالم ناسوت

مراد از این عالم، همان عالم طبیعت و شهادت و مُلک است یعنی جهان جسمانی و اجسام و ماده و مادیات که در آن حرکت و زمان و مکان نقش دارد.

عالم ناسوت همانند پوست است نسبت به عالم ملکوت یعنی قشر عالم ملکوت است.

اما در این بین سوالی مطرح می‌شود؛

مسلم است که عالمی برتر و مافوق عالم طبیعت وجود دارد، امّا آیا می‌توان گفت: عالمی پائین‌تر از طبیعت و ناسوت وجود ندارد؟


ببینید: جهان هستی چند گانه است و ما در کجای شبکه کیهانی قرار داریم؟


فلاسفه پاسخ این پرسش را بدینگونه شرح می‌دهند:

خیر، زیرا اولاً وجود عالمی پائین‌تر از طبیعت مستلزم این است که ماده طبیعی قادر بر ایجاد یک شیء از عدم محض باشد و به دلائلی ثابت می‌کنند که تأثیر جسم و طبیعت از نوع تحریک است نه از نوع ایجاد ثانیاً عالم طبیعت عالم قوه و فعل و ماده و صورت و حرکت و زمان و مکان است. موجودی ضعیف‌تر از قوه و ماده و... که در آن‌ها وجود و عدم آمیخته است قابل تصور نیست.

  • عالم ملکوت

منظور همان عالم غیب و عالم نفس و عالم مجردات است که به آن عالم مثال و عالم برزخ هم اطلاق می‌گردد و آن مرتبه و نشئه‌ای است برتر از عالم طبیعت که دارای صور و ابعاد است، امّا فاقد حرکت و زمان و تغییر است.


این مطلب را از دست ندهید: بهشت و جهنم در روز قیامت در کجا برپا می‌شود؟


این عالم خود بر دو قسم است یکی «ملکوت اعلی» که عالم مجردات محضه است مانند عالم ملائکه و دیگری «ملکوت اسفل» است که عالم صور مقداری است.

همانند وجود انسان‌ها در برزخ و قبر.

  • عالم جبروت

مراد، همان عالم عقل و عالم معناست که از صور و ابعاد و اشباح مبرّاست و فوق عالم ملکوت است.

در اثبات عالم جبروت و عقل گفته شده که برخی فلاسفه معتقدند:


این مطلب را از دست ندهید: حقیقت جالبی که بعد از مرگ با آن روبرو خواهید شد


از آنجا که عالم الوهیت و ذات واجب الوجود دارای بساطت محضه است و نمی‌تواند مستقیما و بلاواسطه به وجود آورنده و مدبر و محیط بر عالم طبیعت و عالم ملکوت شود لذا قائل به «صادر اول» شده اند که بدون واسطه و مستقیماً، ذات اقدس خداوند به او افاضه وجود کرده است و مدعی شده اند که صادر اول، باید کاملترین و بسیط‌ترین ممکنات باشد که به سایر موجودات مادون خود، افاضه وجود کند، چنین موجودی جز اینکه مجرد از ماده و زمان و مکان باشد، نمی‌تواند باشد.

این چنین موجودی را به حسب اصطلاح «عقل» می‌نامند.

  • عالم لاهوت

مراد همان عالم الوهیت و عالم ربوبی است. یعنی ذات مقدس واجب الوجود که مستجمع جمیع صفات کمالیه است.


این مطلب را از دست ندهید: دنیا مرحله‌ای از سیر انسان به سوی عالم بقا است


البته در آن مرتبه از وجود، آنچه هست یک وجود اطلاقی است و بس.

ذات پروردگار به تنهایی عالمی است و عظیم‌ترین عوالم است، زیرا ذات حق، محیط بر همه عوالم مادون است و ذره‌ای وجود از احاطه قیومی او خارج نیست.

انتهای پیام/

 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴۵
در انتظار بررسی: ۰
وثوق
۱۴:۱۴ ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
با سلام .
دوستانی که نظر براین دارند که عوالم ساخت ذهن بشر است .حتما قران کریم را مطالعه بفرمایید .که گنجی است برای اهل خرد
امین
۲۱:۲۱ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
درود بر عزیزان
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی تویی

خدمت دوستانی که فکر میکنند این عوامل زاییده افکار انسان هست که قطعا هم هست سر منشا شهودی و ادراکی داره که در عرفان به عنوان مهمترین اصل اتصال با ذات اقدس الهی است بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوالات به دنبال علوم شهودی باید رفت با سپاس
امین
۲۱:۱۹ ۲۶ آذر ۱۴۰۲
درود بر عزیزان
بیرون ز تو نیست هر چه در عالم هست
در خود بطلب هر آنچه خواهی تویی

خدمت دوستانی که فکر میکنند این عوامل زاییده افکار انسان هست که قطعا هم هست سر منشا شهودی و ادراکی داره که در عرفان به عنوان مهمترین اصل اتصال با ذات اقدس الهی است بنابراین برای رسیدن به پاسخ این سوالات به دنبال علوم شهودی باید رفت با سپاس
محمد
۰۰:۴۱ ۲۷ شهريور ۱۴۰۲
غیر از این عالم ، عالمِ دیگه ای هم قطعا وجود داره. اما ماهیتِ آن مشخص نیست. بنابراین همه ی دسته بندی‌ها برای عالمهای دیگر ، فقط تخیل بشر است ولاغیر. پس این تخیلات و دسته بندی‌ها رو کنار بذاریم و فقط به علومی که بشر میتونه به اون دست پیدا کنه فکر کنیم و از زندگی لذت ببریم و ...
محی
۰۰:۰۴ ۲۳ مرداد ۱۴۰۲
قبول دارم همشو کاملا متوجه شدم خدا پدر آموزش پرورش بیامرزه فلسفه یادمون دادن فقط واقعا مخم هنگ می‌کنه ک این همه دنیا وجود داره و ما انگا طرد شدیم ک اونا مارو میبینم ک این همه بزرگ ک ما تازه ی گوشه ناچیزشو میدونیم و هرچقد تلاش کنیم بازم به آخرش نمیرسیم درباره ارتباط انسان با عالم های دیگه هم بذارین
ناشناس
۱۵:۰۱ ۲۷ تير ۱۴۰۲
خداوند صرف الوجود و محض وجود است.البته این که آفرینش نیازمند به صادر اول است جای بحث دارد اما از قدرت لایزال الهی دور نیست که بدون آفریدن صادر اول، عوالم وجود را خلق کرده باشد.هرچند بنده باور دارم جهان ما سوی الله هر چه باشد فانی فی الله است و همه فقط تشعشعی از انوار جلالی خداوند هستیم و اگر یک لحظه اداره الهی برداشته شود همه ما سوی الله عدم محض خواهند بود.والله العالم.
رضا
۱۶:۰۳ ۲۲ تير ۱۴۰۲
همه این توضیحات وعوالمی که گفتید زاده فکر بشر وکسی تاحالا اونارو ندیده امیدوارم که اینجوری باشه که شما گفتید؟!
ناشناس
۱۵:۲۲ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰
هیچی متوجه نشدم. چون مختصر و بدون ذکر ارجاع بود
امین
۲۱:۳۹ ۲۲ دی ۱۴۰۰
بهشت و جهنم توی کدام از این دنیا ها هستند؟؟
کامل
۱۸:۲۱ ۱۱ دی ۱۴۰۰
خیلی‌سخت‌بود
محمد
۱۶:۰۵ ۰۳ دی ۱۴۰۰
بیایید با هم مهربان باشیم و به یکدیگر کمک کنیم و انرژی مثبت به یکدیگر القا کنیم و در عالم ها سفر کنیم خیلی عالی هست۰بنده تجربه رفتن د جایگاه عالم ها را دارم۰عالی هست۰
اصفهانی
۱۴:۴۳ ۱۵ آذر ۱۴۰۰
فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
اصفهانی
۱۵:۵۱ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
فاسدان ادا ری بستر ساز فسادهای اداری و غیر اداری هستندولاغیر.
اصفهانی
۱۳:۵۷ ۰۶ آذر ۱۴۰۰
هستی یک عالم است که مراتبی پیوسته دارد وغیرازخداازمرحله ابتدایی وانتهایی آن بی‌خبرند.
سارا
۲۲:۵۰ ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
مگه نمیگن هفت عالم وجود داره چرا نوشته چهار تا عالم؟!!!
محمد علی الوندی
۲۲:۳۰ ۱۸ اسفند ۱۳۹۹
سلام علیک وقتیکه انسان به حقیقت حضور الهی درهمه احوال زندگی روزمره آگاه میشود واز حضور ذات الهی مشعوف میشود و از جود بخشش کرم الهی لبریز میگردد در این زمان است که قلب انسان به مغز فرمان میدهد برای بارش اشک. خلق کردم که تاجودی کنم خلق ننمودم که تا سودی کنم ا الله و الصمد که خداوند منان بی نیاز است که در اقامه نماز میخوانیم که برای وصل به ذات بی مثال او فاصله ای نیست جز مرگ .میبایست به انسانها خدمت کرد حتی با یک سلام.
(سلام علیکم )
تبریزی
۱۲:۴۴ ۱۰ بهمن ۱۳۹۹
ببینید خداوند بزرگ و متعال چقدر عظمت دارد که چنین چیز های عظیمی را خلق کرده است
محمد متین حرمتی
۰۰:۵۹ ۲۸ دی ۱۳۹۹
سپاس خداوند عزوجل که چنین عالمی را درست کرده
ho3in
۲۰:۵۸ ۱۸ دی ۱۳۹۹
منت و سپاس آن خدایی را عزوجل که طاعتش موجب قرب است و به شکر اندرش مزید نعمت...
سید محمد
۰۴:۱۲ ۰۹ آبان ۱۳۹۹
عالی بود ولی خیلی مختصر توضیح میدید.در ضمن عالم ملکوت حرکت ندارد به چه معناست به نظرم منظور حرکت مادی هست وگرنه خود ملکوتیان حرکت در ملکوت دارند
ناشناس
۲۳:۰۰ ۰۱ آبان ۱۳۹۹
جسم انسان جزو عالم ناسوت نفسش جزو عالم ملکوت و عقلش جزو عالم لاهوت است پس انسان خلاصه جهان هستی است
رضل
۲۱:۳۸ ۰۳ تير ۱۳۹۹
اینکه می بینیم:دنیا پرازظالم وفاسدوکافر ونجاست شده،رازش:کوربودن کثیرآدمیان به مقصدهای حتمی بالاسراست.*قرآن:{رزق وآسایش واقعی وهرآنچه وعده حقیقی است درآسمان است}
Saeed
۱۴:۴۲ ۱۱ فروردين ۱۳۹۹
مطالب عالی بود ولی ای کاش از کلمات ساده تر استفاده می‌کردیم من هم متوجه می‌شدم.
امیر
۱۴:۵۱ ۱۸ اسفند ۱۳۹۸
عالی
سپاااس
ابراهیم
۱۹:۳۶ ۰۳ آبان ۱۳۹۸
الله جل جلاله
مطلب بسیار مفید بود.
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
باور من:
خداوند با دارا بودن دانش و قدرت مطلق برای طراحی و تعیین شکل و محتوای جهان ها در مشیت ازلی و یا ریختن طرح عظیم خلقت، بی نهایت امکانات را در اختیار داشته است که طبق باور من، ساده ترین امکان را انتخاب نموده و سپس فرمان خلقت را در خود و بر خود صادر نموده است. طبق این امکان ساده همه جهان های مادی دارای یک فرم و یک محتوای مطلقا مساوی و یک سان می باشند. مرز های جهان ها می توانند یا کروی شکل باشند و یا بصورت مکعب مربع و یا هشت ضلعی مربع مثل خان ها روی شان مومی کندوی زنبور عسل. تعریف من از یک عالَم مترادف یک جهان می باشد. بنابر این چون همه جهان ها همسان هستند، فقط یک عالَم وجود دارد.
اشکان
۰۱:۰۶ ۲۶ مرداد ۱۳۹۸
زیباست...الله اکبر
عبدالله
۰۷:۴۵ ۰۹ مرداد ۱۳۹۸
عظمت خداوند مافوق تصورات بشری است به همین دلیل باید در مقابل او سجده کرد وبه خاک افتاد زیرا واقعاً ستودنی است.پناه بر خدا از هر گونه گردنکشی وغرور و خود بینی و غرق شدن در مادیات و...
ناشناس
۲۳:۴۷ ۲۷ دی ۱۳۹۷
الحمد لله رب العالمين
کریم
۲۳:۲۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
سلام
لطفا این سری مطالب را با توضیحات کاملا بسط داده شده بنویسید تا ما هم سر در بیاوریم. ممنون
ش.م.ن
۲۲:۱۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
از عوارض وبگردی و اینترنت بازی این است که ما نتوانیم روی یک متن عمیقا تمرکز کنیم و تمام آنرا بخوانیم!
ناشناس
۱۱:۰۶ ۲۸ دی ۱۳۹۷
کتاب Shallow را بخوانیم
رسول
۱۸:۵۹ ۲۷ دی ۱۳۹۷
ما که نفهمیدیم اخرش چی هستیم کی هستیم کجا هستیم بابا ادرس بهشت و می دادی چرا تفره میری.....
رضا
۰۹:۲۶ ۲۸ دی ۱۳۹۷
دوست عزیز وقتی قلب آدم سیاه بشه اولین مشکلی که پیش می آید اینه که از درک مفاهیم خلقت عاجز می شود. در ضمن بهشت، خانه خاله نیست که خودت بروی، اگر ایمان راسخ و اعمال صالح داشته باشی خود به خود به آن جا می روی.
محمدرضا
۱۸:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
وای چه مطلب سنگین وسختی بودکاشکی به زبان ساده تر قابل درک تر بیان میکردید
ناشناس
۱۸:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
الله جل جلاله
عباس فیروزپور
۱۷:۱۸ ۲۷ دی ۱۳۹۷
ذات پاک پروردگار تنها حقیقت عالم است
علی
۱۷:۱۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
سلام باتشکر از مطلب فوق هرچند کوتاه ومختصر بود
صادق ع
۱۶:۴۴ ۲۷ دی ۱۳۹۷
این مطالب بهتر است به روز رسانی شود یعنی با زبان ساده و شیوا برای عموم توضیح داده شود و الا قابل هضم نیست و .... اما یک عالم دیگر داریم که از دید فلاسفه از قلم افتاده است و ان عالم هپروت است ، عالم هپروت عالم بی تفاوتی به واقعیات و حقیقت‌ها می باشد . عالم ناسوت = عالم پست یا مادی. عالم ملکوت = ملائک ، عالم جبروت = عالم عقل این عالم سلامتی است و نجات . عالم لاهوت= عالم ربانی و اما عالم هپروت = عالم جهل است و این عالم بلا گرفتاری است و دقیقا نقطه مقابل عالم جبروت می باشد . در اصل هفت عالم داریم ...
ناشناس
۱۸:۳۱ ۲۷ دی ۱۳۹۷
وبعضی ها هم دقیقا در عالم هپروت سیر میکنند
جواد
۲۱:۰۰ ۲۷ دی ۱۳۹۷
آفرین.
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۷ دی ۱۳۹۷
خدایا بزرگیتو شکر
بهزاد
۱۵:۵۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
ممنون ، لطفا از این مطالب بیشتر بذارید
ناشناس
۱۴:۱۶ ۲۷ دی ۱۳۹۷
کلمات قلمه سلمه هستند . لطفا با رسم شکل اثبات شود D:
ناشناس
۰۹:۳۳ ۲۸ دی ۱۳۹۷
اگر از عقل سالم بهره مند باشیم اینگونه مطالب موجب آشنایی اولیه و بدنبال آن اگر اشتیاقی بود مطالعه جامع تر برای رسیدن به درک بیشتر موضوع می شود
ناشناس
۱۳:۰۷ ۲۷ دی ۱۳۹۷
سبحان‌الله
ناشناس
۱۲:۴۷ ۲۷ دی ۱۳۹۷
الله اکبر لا اله الا الله