سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امانتدار زنجانی درگذشت؛

دوچرخه‌ای که بعداز ۴۸سال به صاحب‌اش نرسید

نعل‌ساز پیری که در راسته مسگر‌ها در بازار پایین شهر زنجان مغازه داشت و نماد امانت‌داری شده بود، در سن ۸۱ سالگی درگذشت.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حاج حسن نعلچگر، نعل‌ساز پیری است که وقتی حدود ۴۸ سال پیش ماموران شهرداری زنجان برای ساماندهی محله مسگر‌ها می‌آیند، یکی از این ماموران دوچرخه وی را به گوشه‌ای پرت کرده و دوچرخه‌اش می‌شکند.

دوچرخه حاج حسن که دوچرخه‌ای فرسوده بوده، می‌شکند و مامور شهرداری برای جبران خطایش یک دوچرخه نو را عصر همان روز برای حاج حسن می‌آورد و بدون حرفی دوچرخه را آنجا می‌گذارد و می‌رود؛ دوچرخه‌ای که اکنون بعد از گذشت ۴۸ سال حتی یک‌بار هم کسی سوار آن نشده است.


حاج حسن در همه ۴۸ سال گذشته، هر روز هنگام باز کردن مغازه دوچرخه را در کنار درب مغازه می‌گذاشت به امید اینکه روزی از صاحب آن خبری شود.

حاج حسن نعلچگر، سه روز پیش در سن ۸۱ سالگی دارفانی را وداع گفت و حالا قرار اس با هدف پاسداشت فرهنگ امانت‌داری، المان مرحوم حسن نعلچگر در یکی از میادین سطح شهر زنجان نصب شود.

مجله مهر همچنین سه سال قبل با حاج‌حسن مصاحبه کرده و او ماجرای شکستن دوچرخه‌اش را این طور تعریف کرده بود «دوچرخه من قراضه و فرسوده بود، همان لحظه که مامور آن را پرت کرد داخل گودال وسط میدان افتاد و شکست و او عوضش را یک دوچرخه نو آورد. بعد از این قضیه سعی کردم مامور را پیدا کنم، ولی هر چقدر دنبالش گشتم تا از هم حلالیت بطلبیم، ولی پیداش نکردم و هنوز هم از این فرد خبری نیست. به نظر من این دوچرخه امانت است و باید امانت‌داری کنم.»


حاج حسن نعلچگر هر روز صبح هنگام باز کردن مغازه‌اش دوچرخه را جلوی مغازه می‌گذاشت و عصر موقع بستن مغازه دوچرخه را به داخل می‌برد، کاری که طی ۴۸ سال هر روز تکرار کرد و چندروزی است دیگر کسی نیست تا این چرخه را تکرار کند. روحش شاد.

منبع: مهر
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.