سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیات رییسه شورای شهر:

شهرداری شیراز بر وضعیت نما‌های ساختمانی نظارت کند

عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز خواستار تدوین دفترچه ضوابط نمای ساختمان به منظور نظارت برنما‌های ساختمان در شیراز شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، سولماز دهقانی رئیس کمیسیون گردشگری شورای شهر شیراز گفت: معضلی که امروز گریبان گیر شهر‌ها از جمله شیراز شده توجه نداشتن به نما و نورپردازی ساختمان‌هاست.

وی، نبود ضوابط و مقررات جامع مربوط به نما و نورپردازی ساختمان‌ها را از دلایل اصلی شکل‌گیری نما‌های بی‌روح و نازیبا و ناهماهنگ دانست و افزود: برخی از نما‌ها بعضاً وام گرفته از معماری نئوکلاسیک غربی یا به زبان عامیانه نمای رومی و نامأنوس با بافت شهری شیراز و دور شدن از هویت معماری ایرانی _ اسلامی است.

دهقانی بیان کرد: متاسفانه قوانین در این زمینه ناقص است یا ضمانت اجرایی بالایی ندارند یا در زمینه نظارت به‌درستی عمل نمی‌شود.

به گفته عضو هیات رییسه شورای اسلامی شهر شیراز، در برخی از شهر‌های دنیا حساسیت کمتری بر طراحی و نقشه داخلی وجود دارد، اما نمای ساختمان به طور کامل در اختیار شهرداری است یا علاوه بر معابر عمومی بخشی از جداره خارجی ساختمان نیز برای حفظ پوسته نما متعلق به شهرداری است.

وی معتقد است تدوین دفترچه ضوابط نمای ساختمان از سوی معاونت معماری و شهرسازی و ایجاد ساز و کار‌های لازم جهت نظارت هرچه بیشتر و موثرتر بر نما و نورپردازی ساختمان‌ها با در نظر گرفتن بافت کالبدی و فرهنگی _ اجتماعی مناطق و محلات مختلف به همراه تدوین سیاست‌های تشویقی در جهت رعایت ضوابط و مقررات می‌تواند گام مهمی در جهت حفظ هویت شهر و معماری ایرانی _ اسلامی باشد.

دهقانی اظهار امیدواری کرد مجموعه مدیریت شهری با توجه بیش از پیش به مساله سیما و منظر شهری شیراز را به جایگاه شایسته خود برساند.
انتهای پیام/م

رسیدگی شهرداری شیراز به وضعیت نمای ساختمان‌ها

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.