سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز میزبان کارگاه منطقه‌ای آموزش‌های عملی مراقبت‌های سالمندی/ افزایش امید به زندگی و رشد جمعیت سالمندی

با توسعه علم، وضعیت بهداشتی، درمانی و اقتصادی جوامع نیز ارتقاء یافته که باعث افزایش امید به زندگی و به دنبال آن رشد جمعیت سالمندی شده است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، عبدالرسول همتی معاون بهداشت دانشگاه شیراز اظهار کرد: مقابله با چالش‌های فرا راه پدیده سالمندی و سیاستگذاری مناسب برای ارتقای وضعیت جسمی، روحی، اجتماعی سالمندان از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در دستور کار جامعه بین المللی قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه ۱۰ درصد از جمعیت استان فارس، معادل ۴۲۳ هزار و ۵۰۸نفر را سالمندان تشکیل داده اند، گفت: در دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اجرای طرح تحول سلامت، جمعیتی بالغ بر ۳۹۰ هزار و ۵۰۸ نفر از سالمندان دارای پرونده الکترونیک سلامت شده اند و در حال حاضر پوشش مراقبت‌های سالمندان بالغ بر ۹۲ درصد است.

معاون فنی معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با تاکید بر تکریم سالمندان در اسلام و اشاره به آمار کشوری و استانی این گروه گفت: با نگاهی به آمار جمعیتی کشور و استان فارس، به روند افزایش جمعیت سالمندی در طی سال‌های اخیر پی می‌بریم و با توجه به این روند، در سال‌های آتی فارس از جمله استان‌های سالخورده محسوب می‌شود.

محمد رضا کریمی، برگزاری کارگاه منطقه‌ای «آموزش‌های عملی مراقبت‌های سالمندی» به همت معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز را گامی دیگر در راستای افزایش آگاهی، توانمندی و مهارت‌های عملی ارائه دهندگان خدمت در سطح نخست و همچنین ارتقای سلامت سالمندی در راستای بند هفتم سیاست‌های کلی جمعیت برشمرد.

مدیر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس معاونت بهداشت دانشگاه نیز گفت: همگام با افزایش جمعیت سالمندی در کشور، به مسائل و مشکلات این گروه سنی نیز افزوده می‌شود و پرداختن به موضوع سلامت در این سنین، به اولویتی اجتناب ناپذیر تبدیل می‌شود که می‌بایست بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

معصومه صفاری حیطه‌های مراقبت سالمندان را شامل ارزیابی سلامت روانی، تغذیه، سقوط، خطرسنجی و ارزیابی بیماری‌های غیر واگیر عنوان کرد و افزود: کارگاه منطقه‌ای مراقبت‌های سالمندی با حضور رئیس و کارشناسان اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، مدیران و کارشناسان مدیریت سلامت خانواده، جمعیت و مدارس؛ مدیریت سلامت روان، گروه بهبود تغذیه جامعه و کارشناسان مسوول سلامت سالمندان دانشگاه‌های علوم پزشکی اهواز، آبادان، بهبهان، بوشهر، یاسوج، فسا، جهرم، لار و گراش برگزار شد.

وی گفت: در این کارگاه که به مدت دو روز در شهرستان شیراز برگزار شد، شرکت کنندگان با مباحثی از قبیل: ارزیابی عملی تن سنجی، تکمیل پرسشنامه‌های ارزیابی تغذیه در سالمندان، بررسی سقوط در سالمندان، آشنایی عملی با انجام تست تعادل و ارزیابی اختلالات روانی آشنا شدند و با حضور و همکاری ۱۰ سالمند بنیاد فرزانگان که به صورت داوطلبانه در دوره عملی کارگاه حضور داشتند، آموزش‌های عملی لازم به شرکت کنندگان ارائه شد.

انتهای پیام/چ

توسعه علم و افزایش امید به زندگی

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.