سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معرفی خودرو/

دنا پلاس را بشناسید

دنا پلاس ایران خودرو مدل فیس لیفت شده ماشین سمند با قالبی لوکس‌تر و مدرن‌تر به بازار عرضه شده است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، ماشین دنا پلاس مدل فیس لیفت شده ماشین سمند است که در قالبی لوکس‌تر و مدرن‌تر به بازار عرضه شده است و اکنون ماشین دنا پلاس به گفته مسئولین ایران خودرو نوعی احترام به مشتری است. نسخه اولیه ماشین دنا با استقبال خوبی مواجه شد و طی مراسمی که به طور همزمان دو ماشین دنا پلاس و پژو ۲۰۷ صندوقدار رونمایی شد در ماشین دنا شاهد تغییراتی بودیم که این تغییرات موسوم به قرار گیری پسوند پلاس در کنار اسم ماشین دنا گردید.

طراحی ظاهری دنا پلاس

ماشین دنا پلاس در نسخه اولیه دارای چهره‌ای تهاجمی و خشن بود که البته نسبت به دیگر ماشین‌های داخلی از نظر ظاهری برتری داشت وای در طراحی ماشین ایراد‌هایی دیده میشد و اکنون در ماشین دنا پلاس فیس لیفت جزئی صورت گرفته است که از نظر ظاهری به شدت به دنا پلاس کمک کرده اند و ماشین لوکس تری جلوه میکند. چراغ‌های جلو و عقب ماشین دنا پلاس از نظر طراحی داخلی تغییر کرده اند که علاوه بر بهبود چهره ماشین از نظر نور پردازی هم عملکرد بهتری را دارا میباشند. هم چنین بر روی این چراغ‌ها دی لایت هم به صورت استاندارد بر روی ماشین دنا پلاس تعبیه شده اند. در چهره جلو ماشین شاهد هستیم که دنا پلاس در جلو پنجره تغییراتی داشته است و به مراتب چهره جلو ماشین مدرن‌تر گشته است. در قسمت جانبی ماشین دنا شاهد هستیم که دنا پلاس از خطوط بهتر و زیباتری نسبت به ماشین دنا دارد و طرح در‌ها و گلگیر‌های عقب به طور کامل تغییر یافته است.

مشخصات داخلی ماشین دنا پلاس

ماشین دنا در نسخه‌های اولیه خود از نظر کیفیت ساخت و مونتاژ از دیگر ماشین‌های داخلی یک سر و گردن بالاتر است، ولی در نسخه‌های اولیه دنا شاهد بودیم که در بعضی موارد مالکان از کیفیت پایین ساخت ماشین شکایت داشتند، ولی گویا در دنا پلاس مسئولین ایران خودرو این مشکل ماشین را برطرف کرده اند و همه‌ی دنا پلاس‌ها کیفیت یکسانی را دارا است.

از نظر طراحی داخلی دنا و دنا پلاس یکسان میباشند و متریال مورد استفاده هم در هر دو ماشین کیفیت خوب و قابل قبولی را دارا است و نسبت به دیگر ماشین‌های داخلی یک سطح بالاتر است. در خودرو دنا فرم صندلی‌ها اسپرت طراحی شده است، اما راحت هستند و به خوبی بدن را در بر میگیرند. عایق بندی صدا هم در خودرو دنا خوب است و این مقدار ایزوله بودن با توجه به بررسی‌ها در ماشین دنا پلاس هم رعایت شده است و کابین ماشین آرامش خوبی دارد.

امکانات و تجهیزات رفاهی و ایمنی دنا پلاس

در میان ماشین‌های ایرانی خودروی دنا از تجهیزات رفاهی نسبتا کاملی بهره میبرد که قابل تحسین است و اکنون در ماشین دنا پلاس هم شاهد تغییرات در امکانات رفاهی هستیم و هم اینکه امکانات ایمنی جدید هم به ماشین اضافه شده است. سانروف، سیستم مالتی مدیا جدید، دوربین دید عقب و آنتن کوسه‌ای اصلی‌ترین تغییرات دنا پلاس در بخش تجهیزات رفاهی ماشین هستند و در بخش ایمنی هم برای سر نشینان جلو ۴ عدد ایربگ در نظر گرفته شده است که دو عدد از روبرو باز میشوند و دو عدد دیگر به صورت جانبی از صندلی‌های جلو ماشین میشوند و از جان سرنشینان محافظت می‌کند.

مشخصات فنی دنا پلاس

 موتوری که ایران خودرو بر روی ماشین‌های دنا و دنا پلاس به کار برده است پیشرانه معروف EF۷ یا همان موتور ملی است. این پیشرانه ۴ سیلندر است و ۱۶۴۶ سی سی حجم دارد و با آرایش خطی درون کاپوت دنا و دنا پلاس قرار گرفته است. ماشین‌های دنا و دنا پلاس با تکیه بر این پیشرانه ۱۱۵ اسب بخار قدرت در دور موتور ۶۳۰۰ دور در دقیقه و ۱۵۷ نیوتن متر گشتاور در دور موتور ۵۰۰۰ دور در دقیقه تولید می‌کند. دنا و دنا پلاس به علت مشابهت‌های فنی از نظر مصرف سوخت یکسان است و مصرف سوخت مناسبی دارند. در مدل اولیه ماشین دنا شتاب اولیه در حد متوسط ارزیابی می‌گردید، ولی گویا در ماشین دنا پلاس با رفع برخی از ایراد‌ها و افزایش کیفیت با وجود یکسان بودن بخش فنی شتابگیری بهتری را شاهد هستیم. در برخی از نمونه‌های تولیدی ماشین دنا سیستم برق این خودرو به شدت دارای مشکل است که با کمک خدمات پس از فروش ایران خودرو این مشکلات برقی ماشین را رفع می‌کرد، اما در دنا پلاس از آنجایی که قول افزایش کیفیت را مسئولین ایران خودرو داده اند امیدواریم که دیگر این مشکلات فنی و برقی در ماشین دنا پلاس دیده نشود.

گیربکس کوپل شده با پیشرانه خودرو دنا و دنا پلاس مشترک است و از نوع گیربکس BE۳ است که ایران خودرو بر روی بسیاری از ماشین‌های تولیدی خود تا به حال استفاده کرده است. ماشین دنا همانند بسیار دیگر از ماشین‌های تولیدی ایران خودرو از ضعف سیستم انتقال قدرت در بخش دیسک و صفحه کلاچ بهره می‌برد و امیدواریم که این مشکل هم در دنا پلاس رفع شده باشد. گیربکس BE۳ برای پیشرانه EF۷ مناسب است، ولی در دنده ۵ این ماشین کمی نا هماهنگی با پیشرانه دیده می‌شود و به اصلاح صدای گژکاری در کابین ماشین شنیده می‌شود.

هندلینگ ماشین دنا نسبت به سمند تا حد زیادی بهتر شده است و خوب ارزیابی می‌شود و برای دنا پلاس هم همینطور است. سواری دنا و دنا پلاس هم مشابه هم هستند و با کمی چاشنی اسپرت به راننده ماشین سواری خوبی می‌دهند. سواری دنا از نظر نرمی کمی به علت اسپرت بودن فرم سواری خشک احساس می‌گردد که البته در حرکت نرمی خاصی هم احساس می‌شود که تجربه سواری با دنا و دنا پلاس را نسبت به دیگر ماشین‌های تولید داخل متفاوت می‌کند. فرمان ماشین دنا و دنا پلاس نرمی خوبی دارد و دقتش قابل قبول است و از سطح مسیر هم حس خوب و اطلاعات دقیقی به دستان راننده منتقل می‌کند و تقسیم وزن ماشین هم با توجه به بالا بودن وزن ماشین مناسب است. قدرت ترمزگیری در ماشین دنا خوب است و حس اعتماد به نفس در ذهن راننده به وجود می‌آورد.

جمع بندی دنا پلاس

در کل تولید ماشین دنا برای خودروسازی کشورمان یک پیشرفت بزرگ حساب می‌شود و ماشین خوبی است و اکنون با انجام تغییرات بر روی این ماشین و تولید دنا پلاس یک قدم رو به جلو دیگر را از خودروسازی کشورمان شاهد بودیم. در ماشین دنا بسیاری از مشکلات به علت فقدان کیفیت کافی بود و امیدواریم در تولید ماشین دنا پلاس با افزایش کیفیت تولید شاهد رفع تمام ایرادات این ماشین باشیم و دنا پلاس یک خودرو تماما با کیفیت و عالی محسوب گردد.

تجربه رانندگی با دنا پلاس

با تمامی این اوصاف امروز با حضور در کنار دنا پلاس می‌توانیم از بیش‌تر جوانب این اسب وطنی را مورد بررسی قرار دهیم. با نگاه کلی به بدنه و با کمی تعمق باز هم پلت فرم بردار بزرگترش (سمند) در ذهن بیننده پدیدار می‌شود، اما جای نگرانی نیست چراکه ایران خودرو با باز طراحی نمای کناری دنا پلاس سعی عجولانه ایی در پاک کردن ذهن مخاطب از واژه سمند دارد.

به نظر نگارنده ایران خودرو چاره ایی جز استفاده از خط شانه کناری دنا پلاس برای جسور و متفاوت نشان دادن این محصول نداشته است. برای همانگی بیشتر یک تو رفتگی مثلثی گون نیز تکمیل کننده نمای جانبی شده که در هماهنگی هرچه بیشتر با لچکی جدید ستون عقب است. امروزه طراحان بزرگ شرکت‌های خودرو سازی به سمت و سوی طراحی مینیمال و بی آلایش روی آورده اند که نمونه اش را در محصولات وزین فولکس واگن شاهد هستیم. نمای جلوی دنا پلاس با طراحی جدید چیدمان گرافیک چراغ‌ها و دی لایت جذاب و استفاده از رنگ مشکی در هماهنگ نمودن جلو پنجره با سایر قسمت‌ها اتفاق در خور توجهی است، اما برعکس قسمت جلو در قسمت عقب بخصوص امتداد خط درب صندوق عقب با سپر بیرون زده که در یک راستا با ستون عقب است که کوتاهی در این قسمت یک ایراد بزرگ طراحی محسوب می‌شود ضمنا طراحی چراغ‌های عقب نیز کمی شلوغ به نظر می‌آید، اما حداقل شایسته نمره قبولی است.

با ورود درون کابین راحتی صندلی‌ها توجه ما را جلب کرد و می‌توان گفت کیفیت و جنس پلاستیک بکار رفته در ادوات داخلی قابل قبول بوده و در سرعت‌های پایین نسبت به نمونه قبلی دنا داخل کابین از نظر نفوذ صدا ایزوله‌تر شده است. استفاده از روکش مخمل جدید حس خوبی را به سرنشین بخصوص در فصول سرد منتقل می‌کند. دوربین عقب هم سورپرایز دیگر دنا پلاس است که با توجه به ابعاد دنا پلاس این آپشن کاملا کاربردی است.

اضافه کردن ایربگ‌های جانبی که اقدام تحسین برانگیزی از سوی ایران خودرو است و از همه این‌ها جذاب‌تر مزین شدن دنا پلاس به سانروف ؛ که بیشتر خریداران سانروف دوست ایرانی را سر ذوق آورده است.

ترمز‌های چهار چرخ همچنان دیسکی و مجهز به ABS و EBD (سیستم مدیریت توزیع نیروی ترمز) است. گیبرکس و پیشرانه همچنان نمونه ۵ سرعته دستی و پیشرانه EF۷ با حجم دقیق ۱۶۴۶ سی سی (۱۷۰۰ اعلامی) با حداکثر توان خروجی ۱۱۴ اسب بخار و گشتاور ۱۵۷ نیوتن متر در دور موتور ۴۵۰۰ دور در دقیقه در دسترس است. به گفته سازنده این پیشرانه از استاندارد آلایندگی یورو ۴ تبعیت می‌کند و دارای مصرف ترکیبی ۷.۸ لیتر در هر صد کیلومتر پیمایش است.

هنگام رانندگی با دنا پلاس کشش خودرو قابل قبول بوده و ترمز‌های ضد قفل دیسکی نیزعملکرد قابل اطمینانی داشتند که باعث ایجاد اعتماد به نفسی مضاعف در هنگام رانندگی در روز‌های بارانی و برفی می‌شوند. گیربکس دنا پلاس به نرمی گیربکس‌های دنده ایی رقبای چینی نیست، اما از پس وظایفش برمی آید. نکته آزار دهنده ایی که هنگام رانندگی متوجه آن شدیم میل به انحراف و بیش فرمانی دنا پلاس در ورود و خروج از پیچ‌ها بوده که دماغه کشیده و عدم توازن مناسب نقطه ثقل خودرو میتواند یکی از علت‌ها باشد. البته مالک چند روز پس از تست درایو لاستیک‌های اصلی را با نمونه کره ایی تعویض نموده و پس از چند روز رانندگی در جاده و شهر متوجه چسبندگی و فرمان پذیری بهتر دنا پلاس نسبت به قبل شده بود.

تغییرات دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی

دنا پلاس توربوشارژ نسبت به دنا پلاس معمولی تغییراتی قابل توجهی داشته نظیر تغییراتی در ظاهر خودرو که به زیبایی آن کمک کرده، ایمنی و تجهیزات بالا، همچنین برخورداری از موتور پرقدرت مجهز به توربوشارژ که باعث شده دنا پلاس توربوشارژ به عنوان محصولی متفاوت، مورد توجه مشتریان قرار بگیرد.

ویژگی‌های موتور‌های توربوشارژ

در خصوص مزایای موتور‌های توربوشارژ باید گفت که این موتور‌ها از مزایایی، چون افزایش قدرت و شتاب خودرو بدون بالا بردن حجم موتور، افزایش راندمان و بهره وری سوخت، احتراق کامل‌تر سوخت و آلایندگی و مصرف کمتر نسب به موتور معمولی برخوردار است. موتور به کار رفته در دنا پلاس توربو می‌تواند ۱۵۰ اسب بخار قدرت و ۲۱۵ نیوتن متر گشتاور تولید کند که در مقایسه با مدل معمولی افزایش قابل توجهی است. به این ترتیب دنا پلاس توربو قادر است در مدت زمان ۱۰ ثانیه پس از حرکت از حالت سکون به سرعت ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت دست پیدا کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۳۲ ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۸
میخوان سانروفشو بردارن خدایا یه داد این مردم برس