سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معتمدی مطرح کرد؛

رشد دانشگاه امیرکبیر در حوزه‌های مقالات و ارجاعات/ برخی گرایش‌های مهندسی کاربردی نیستند

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: ما تمام برنامه ریزی‌های مربوط به توسعه دانشگاه را انجام داده‌ایم، اما به معنای موفقیت کامل نیست.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسین حسینی تودشکی معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر در مراسم بزرگداشت روز پژوهش و تقدیر از پژوهشگران برتر دانشگاه که ظهر امروز در سالن اجتماعات مرکزی این دانشگاه برگزار شد، ضمن بزرگداشت هفته پژوهش گفت: پیش از این برخی از آمار و دستاوردهای حوزه پژوهشی ارائه شده بود از این رو شرایط دانشگاه را با دانشگاه‌های رده 100 تا 200 حوزه بین‌الملل مقایسه کردیم تا ببینیم آن ها چگونه کار می‌کنند و آمارهایشان به چه صورت است؛ فاصله در حوزه فناوری و نوآوری قابل توجه است و در برخی موارد به خصوص تولیدات علمی بخش مقالات و ارجاعات خوب هستیم. آخرین آماری که داریم مربوط به رنکینگ Qs است که رتبه 28 را در حوزه مقالات و ارجاعات داریم.

وی افزود: نیاز به برنامه ریزی است تا طی ۳ الی ۴ سال آینده بتوانیم به طور قابل توجه و موثر شاخص‌های دانشگاه را افزایش دهیم، البته هیئت علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی دانشگاه ابزار اصلی گسترش این حوزه است.

حسینی تودشکی گفت: در برنامه استراتژیک دانشگاه 5 حوزه اصلی انرژی، سلامت، ایمنی، آب و محیط زیست را طرح کرده‌ایم.

وی بیان کرد: در این حوزه‌ها کشور نیازمند کمک دانشگاه است و بخشی از فعالیت‌های دانشگاه‌ها مرتبط با همین حوزه‌هاست.

حسینی تودشکی افزود: باید یک سری فعالیت‌ها به طور عملیاتی صورت بگیرد. در حوزه کیفیت تولیدات علمی و کمیت وضعیت خوبی داریم و نسبت به دیگر دانشگاه های رقیب جلو هستیم، در حوزه مقالات خاص کمی ضعیف هستیم که جای کار بیشتر دارد.

وی ادامه داد: تولیدات علمی و فناوری مشترک با دانشگاه‌های خارج از کشور افزایش داشته و در این حوزه برنامه اجرایی صورت گرفته است؛ دوره مطالعاتی کوتاه مدت، ایجاد ارتباط با دانشگاه‌های اروپا، امکان تعریف پروژه‌های مشترک تحقیقاتی، گرفتن دانشجوی مشترک با این کشورها و افزایش قدرت و تاثیرگذاری بین المللی از جمله این کارهاست.

حسینی تودشکی گفت: اساتید می‌توانند در داخل دانشکده‌ها و پژوهشکده‌ها این ظرفیت را مورد توجه قرار داده و از آن استفاده کنند، افرادی که در حوزه پژوهشی می توانند کمک کنند پروژه‌ها را مطرح کرده و انجام دهند، سازو کار این موضوع نیز وجود دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار کرد: در حال برقراری ارتباطاتی با r&d سازمان‌ها و مراکز صنعتی که در دانشگاه دفتر دارند و استقرار پیدا می‌کنند، هستیم تا در اجرای پروژه‌های تحصیلات تکمیلی و ارتباط با نیاز صنعت موثر باشند.

وی افزود: در حال حاضر با 2 صنعت ارتباط برقرار شده و در این باره با وزارت راه و ترابری تفاهم نامه‌ای امضا کرده‌ و امیدواریم بتوانیم این همکاری‌ها را افزایش دهیم.

حسینی تودشکی بیان کرد: برنامه داریم ظرفیت مراکز نوآوری دانشگاه را افزایش داده و در این راستا تاسیس برج شماره 2 نوآوری دانشگاه در خیابان ولیعصر (عج) را داریم که بازسازی آن در حال انجام است.

وی افزود: همچنین توسعه فرهنگ نوآوری و تجاری سازی در بدنه دانشجویی و دانشگاه‌ها  مطرح است؛ 7 دانشکده معرفی شده و فضای مورد نیاز تخصیص داده و امروز صبح با معاونت علمی ریاست جمهوری جلسه داشتیم تا هزینه های راه اندازی این پروژه ها در دانشگاه تامین شود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: بسیاری از پروژه‌ها تا کنون در دانشگاه با استفاده از ظرفیت بخش خصوصی بوده و این کار ادامه دارد.

حسینی تودشکی بیان کرد: طرحی دیگر به نام مرکز خدمات آزمایشگاهی داریم که امیدواریم بتوانیم از ظرفیت بودجه استفاده کنیم. طرح آماده است و وزارت آن را تایید کرده و در حال حاضر در سازمان برنامه و بودجه است، امیدواریم به تایید شورای اقتصاد برسد و تا یک سال آینده آن را رقم بزنیم و خدمات آزمایشگاهی را به صنایع و مراکز مختلف ارائه دهیم.

صنعت کشور در مرزهای دانش حرکت نمی کند

در ادامه مراسم سید احمد معتمدی رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در این ۴ سال با اهداف راهبردی یعنی ارتقای دانشگاه، کار را شروع کردیم و سعی شد تمام اجزای مربوط به برنامه ریزی را رعایت کنیم و فکر می کنیم رعایت کردیم. برداشتن برنامه راهبردی، برنامه اجرایی، سیاست های لازم، پایش و نظارت کردن که هر چند ماه برنامه را بازنگری و گزارش ها را اعلام می‌کنیم، اصلاح آیین نامه‌ها و غیره فعالیت‌هایی بوده که انجام داده‌ایم.

وی افزود: امروز می توانیم ادعا کنیم که این اصول را رعایت کردیم اما این به معنای موفقیت کامل نیست زیرا شرط لازم است ولی کافی نیست.

معتمدی گفت: طبق آمار هر سال نسبت به سال قبل رشد خوبی داشتیم، داشتن 4.2 مقاله به ازای هر استاد عدد خوبی در سطح دنیاست. روی ارجاعات که ضعیف بودیم کار کرده و الان جزو ارجاعات خوب دنیا هستیم در ارزیابی QS رتبه28 در حوزه ارجاعات را داریم و تلاش کرده ایم رشد داشته باشیم.

وی افزود: مقالات مشترک با خارج از کشور درسال 890 بوده در حالی که سال گذشته 652 بوده است و در تمام حوزه ها با رشد خوبی مواجه بوده ایم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر‌ گفت:  تاکنون‌ کارهای با ارزشی را در تمام زمینه‌ها به کمک اساتید و دانشجویان انجام داده‌ایم و همیشه خود را با دانشگاه‌های صنعتی برتر داخلی همچون شریف، علم و صنعت، خواجه نصیر و صنعتی اصفهان مقایسه می‌کنیم و این دانشگاه‌ها جزء 12 دانشگاه صنعتی برتر کشور هستند.

رتبه خوب دانشگاه امیرکبیر در بخش صنعتی و جهانی

وی افزود: اکنون دانشگاه امیرکبیر در بین دانشگاه‌های صنعتی در 4 رتبه‌ بندی جهانی قرار دارد و بعد از دانشگاه صنعتی شریف رتبه دوم را در بخش QSداریم و این نشان دهنده روند خوب مجموعه حرکت ما است.

معتمدی‌ با بیان اینکه درصد بالایی از حرکت‌های تحقیقاتی ما در جهت رفع نیازهای کشور نیست گفت:  یکی از مهم‌‌ترین‌ معیارهای‌ ما در سال جاری تحصیلی و سال آینده رفع این مشکلات در حوزه پژوهش است، در این راستا بازنگری‌ برنامه‌های آموزشی را شروع کرده‌ایم تا مهارت‌‌افزایی و کارآفرینی‌ را در مقاطع پایین بالا ببریم  با اینکه گرایش‌هایی در حوزه  مهندسی داریم اما آنها کاربردی‌ در صنعت ندارند تعداد این گرایش‌ها زیاد نیستند ولی نیاز به بازنگری‌ دارند؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌، سازمان مدیریت و دستگاه‌های مرتبط هم بر این مسئله تأکید دارند.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر‌ بیان کرد: از نقاط ضعف دیگری که در دوره تحصیلات تکمیلی وجود دارد جدا بودن تز‌ها از نیازها‌ و غیر کاربردی‌ بودن آنها است البته قبول داریم صنعت هم در حوزه‌های دانش حرکت نمی‌کند ولی اگر تلاشمان را بیشتر کنیم می‌توان تا حد زیادی این نواقص را برطرف کرد؛ با اختیارات خوبی که وزارت علوم، تحقیقات و فناوری‌ به دانشگاه‌های برتر داده است  بازنگری‌ برنامه آموزشیجزء محورهای اصلی کار ما قرار گرفته است البته این کار را باید به تدریج انجام داد و انقلابی عمل کردن باعث توقف کارها می‌شود.

وی افزود: یکی از راهکارهای ما برای رفع این مشکل این است که مراکز نوآوری را به داخل دانشکده‌ها ببریم‌ زیرا در این صورت اساتید و دانشجویان بیشتر درگیر موضوع شده و پروژه‌ها افزایش پیدا می‌کنند تاکنون در این کار 9 دانشکده اعلام آمادگی کرده‌اند و فضایی را دیده‌اند و در حال تأمین منابع هستیم‌ این یکی از اقداماتی است که امسال می‌خواهیم انجام دهیم.

رئیس دانشگاه صنعتی امیرکبیر‌ گفت: افزایش قراردادها‌ به خصوص قراردادهای‌ بزرگ و ملی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد همچنین بازنگری‌ در حوزه آموزشی که مجموعه اینها می‌تواند برای ما مثمر ثمر و نتیجه بخش باشد.

معتمد‌ی بیان کرد: ما ورودی‌های بسیار خوبی داریم و جوانان با استعدادی را جذب می‌کنیم البته بنا به شرایط کمبود‌هایی هم وجود دارد که بیشترین آن منابع مالی است و آن کار مدیریت بوده که باید آن را برطرف کند تا بتوانیم سریع‌تر این مسیر را طی کرده و دانشگاه پیشتاز‌ باشیم.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.