سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان؛

کاهش ۷۵ درصدی میزان نزولات جوی درسیستان وبلوچستان

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان گفت: میزان نزولات جوی سیستان و بلوچستان از ابتدای سال زراعی جاری یعنی اول مهر تا ۲۸ آذر ماه حدود ۷۵ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان، محسن حیدری در جریان دیدار با فرماندار مهرستان گفت:کم بارشی انباشته، خشکسالی‌های پی در پی و افزایش دمای هوا بزرگترین چالش‌های اقلیمی سیستان و بلوچستان است.

وی ادامه داد: در این مدت تنها ۴.۹ میلی متر باران در استان باریده است، اما در شرایط طبیعی باید مجموع نزولات جوی استان تا این موقع از سال به حدود ۲۰ میلی متر می‌رسید.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به تشریح نقش هواشناسی در توسعه پایدار پرداخت و افزود: اطلاعات پایه هواشناسی یکی از الگو‌های مناسب برای دست یابی به توسعه اقتصادی و اجتماعی با حفظ محیط زیست و بهره وری مطلوب از منابع زیستی است.

حیدری ادامه داد: اگر چه ممکن است خیلی‌ها به سادگی از کنار این اطلاعات عبور کنند، اما کاربرد‌های آن از ساده‌ترین بخش در حوزه‌های صنعتی، کشاورزی و عمرانی شروع و تا پیچیده‌ترین فعالیت‌های توسعه‌ای گسترش می‌یابد به نحوی که حتی خریداری و استفاده از برخی تجهیزات نیازمند دسترسی به اطلاعات اقلیمی و رنج‌های دمایی، رطوبتی، بادی، و... است.

وی اضافه کرد: چطور ممکن است بدون دسترسی به اطلاعات بارش یک منطقه در آنجا سد سازی یا طرح‌های آبخیزداری اجرا کرد، یا اینکه بدون داشتن اطلاعات باد و ساعات آفتابی در یک منطقه نیروگاه بادی یا خورشیدی تأسیس کرد و انتظار بهره وری بالا از آن را داشت.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان افزود: امروزه در کشور‌های توسعه یافته حتی برای ایجاد کمپ‌ها و اسکان موقت در جریان حوادث و بلایای طبیعی از اطلاعات هواشناسی استفاده و بر اساس گلباد منطقه این کمپ‌ها برپا می‌شود.

حیدری ادامه داد: هواشناسی سیستان و بلوچستان نیز برای تقویت شبکه پایش هواشناسی و توسعه شهرستان‌های استان، دوازدهمین ایستگاه سینوپتیک هواشناسی خود را در شهرستان مهرستان احداث و فعالیت آزمایشی آن را از سال گذشته شروع کرده است.

وی گفت: خروجی یک ساله داده‌های هواشناسی این منطقه نشان می‌دهد که مهرستان در بعد تولید انرژی‌های تجدید پذیر به ویژه در بخش بادی و خورشیدی مستعد است، اما نیاز است تا طی چند سال آینده اطلاعات کامل تری از این موضوع ثبت و پردازش شود.

مدیرکل هواشناسی سیستان و بلوچستان در بخش دیگری به اجرای طرح توسعه هواشناسی کاربردی در شهرستان‌های مختلف استان اشاره کرد و افزود: این طرح از اوایل امسال به منظور ارائه اطلاعات کاربردی هواشناسی به کشاورزان در مهرستان نیز اجرا شد.

حیدری با بیان اینکه در فاز نخست بخشی از کشاورزان مهرستان اطلاعات کاربردی هواشناسی را دریافت می‌کنند، تصریح کرد: اطلاعات کاربردی هواشناسی برای جلوگیری از خسارت، بهبود تولیدات و افزایش بهره وری در تولید محصولات کشاورزان از طریق پیامک به آن‌ها اعلام می‌شود تا نسبت به شرایط مختلف جوی تدابیر لازم را در انجام دهند.

محمد رفیع دهواری فرماندار مهرستان نیز در این دیدار با اشاره به سابقه کاری خود در سازمان جهاد کشاورزی و ارتباط مستقیم با محصولات هواشناسی، گفت: هواشناسی توانسته با تولید بسته‌های مختلف آب و هوایی، بخش کشاورزی را به سوی افزایش راندمان تولید هدایت کند.

وی ادامه داد: در سایر بخش‌ها نیز هواشناسی منشأ خیر و تحول است و به نوعی زیربنای توسعه به شمار می‌رود. برای همین منظور باید سعی شود هواشناسی در تمام نقاط استان مستقر شود.

فرماندار مهرستان در بخش دیگری با اشاره به فعالیت ایستگاه سینوپتیک مهرستان افزود: فرمانداری آماده است تا برای تکمیل و توسعه فعالیت‌های هواشناسی مهرستان به هوشناسی کمک کند.

دهواری اضافه کرد: فرمانداری آماده است تا شرایط را برای بهره برداری رسمی از هواشناسی شهرستان در دهه بهمن فراهم کند.

انتهای پیام/پ

هواشناسی سیستان و بلوچستان

برچسب ها: هواشناسی ، آب و هوا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.