سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیین سنتی یلدا در نایین/ کام ما با کُپَچو شیرین است

با آنکه یلدا تنها یک دقیقه از شب‌های دیگر بلندتر است، اما بهترین بهانه برای دورهم بودن شده تا خانواده‌ها از گرمای در کنار هم بودن لذت ببرند و نائینی‌ها این شب رو برطبق سنت گذشتگان خود سپری می‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، یلدا از آئین‌های باستانی به جامانده ازپیشینیان و بزرگان ما است که توانسته در سردترین و طولانی‌ترین شب سال گرمابخش محفل خانواده‌ها شود و به ما نشان دهد که قدر تک‌تک لحظه‌های کنار هم بودن را بدانیم حتی اگر یک دقیقه بیشتر باشد.

شبی که علاوه بر دورهمی اقوام، فرصتی است برای وصال دل‌ها تا مهربانی‌های‌مان را نثار هم کنیم و بگذاریم که دوستی‌های‌مان همچون سدی در برابر تاریکی‌ها باشد و با کنار گذاشتن کدورت‌ها و نزدیک شدن دل‌ها یک شب خاطره‌انگیز برای همه لحظات زندگی‌مان رقم بزنیم.

در سرتاسر کشور پهناور ایران یلدا را با سنت خاص گرامی می‌دارند، اما برگزاری این آئین با ویژگی‌های منحصر به فرد و دلنواز در نایین باعث شده تا هر مسافری را به این شهر تاریخی رهسپار کند.

محمد محمدی ۶۱ ساله از محله محمدیه در گفتگو  با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،  گفت: از رسومات تاریخی شب یلدا در نایین گلیم بافی (گلیم جُولی) است که مخصوص هدیه برای تازه عروس‌ها است؛ هنری دستباف که با استفاده از پارچه‌های ضایعاتی بافته می‌شود تا توسط خانواده‌های داماد به تازه‌عروسان هدیه دهند.

وی می‌گوید تاروپود گلیم، نخ چله قالی و پارچه‌های دور ریز خیاطی برش زده شده هست که این پارچه‌ها با چرخ چوبی ریسندگی آماده می‌شوند؛ سپس بر اساس سفارش مشتری سات‌چینی دار گلیم در ابعاد ۶۰ در یک متر یا ۵۰ در ۸۰ بر روی دستگاه نصب می‌شود و با این پارچه‌ها شروع به بافتن میکنند.

 محمد قصه‌گویی توسط بزرگتر‌های فامیل را از دیگر آیین‌های خاطره‌انگیز این شب یاد می‌کند و می‌گوید: همیشه بزرگتر‌ها برای استقبال از روز‌های بلند رحمت و برکت پیش‌رو، شب یلدا در چهار گوشه کرسی می‌نشستند، گردو و فندوق شکسته و با داستان‌های شیرین بر لب‌های همگی شادی و خنده می‌نشاندند.

 صفیه السادات موسی‌کاظمی از سادات نایین در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، گفت: بانوان نائینی پیش از آغاز فصل زمستان طی سنتی که از قدیمیان آموختند شروع به پخت غذا‌ها و شیرینی‌های سنتی می‌کنند که کلوچه (کلیچه)، چنگمال، سیرک، کُماج، قلیه‌زردک (قلیه‌گزر)، دندونی (دونچی)، لبوی زردک، چغندر و شلغم، نون سبزی، ماستینه، هفت‌دانه (هفتومو)، فَیُّو، آش رشته و آش آنغوزه از جمله این خوراکی‌های لذیذ و خوشمزه است.

این بانوی ۵۶ ساله با اشاره به پخت و آماده کردن کُپَچو شیرینی زبان زد نایینی‌ها، با بیان شعری زیبا از نایین می‌گوید: کام ما با کُپَچو شیرین است، خوردنش رسم و ره دیرین است/ ترد و خوشمزه و خوش رنگ و لعاب، اندرونش همه عطراگین است/ این همه جلوه و این نقش ونگار، هنر دست زن نایین است؛ در ایام خاص سال از جمله شب یلدا بانوان نایینی با پخت این شیرین، کام مهمانان یلدا را شیرین می‌کنند.

گفتنی است دیدار از بزرگترها، جشن و سرور، خوردن میوه‌های زمستانی و پاییزی همچون انار، تهیه هندوانه شب یلدا، گرفتن فال حافظ، سفره آرایی مخصوص، تهیه انواع شیرینی و آجیل برای پذیرایی از مهمان‌ها، گرفتن جشنی مخصوص برای تازه عروس خانواده از دیگر مراسمات مردمان کویری شرق اصفهان است.

یلدا شب صله‌رحم

سید حمزه موسی‌کاظمی نیز در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، صله ارحام را یکی از بهترین دستاورد‌های شب یلدا عنوان کرد و گفت: شب یلدا فرصتی برای دید و بازدید و تحکیم بنیان خانواده‎هاست.

وی گفت: در جمع خانوادگی ما که بیش از ۲۰۰ نفر جمعیت دارد تاکنون لحظه‌ای نبوده که با یکدیگر قهر باشیم و همیشه بر حفظ همدلی و وحدت همدیگر در تلاش بوده‌ایم.

موسی کاظمی یلدا را فرصتی برای احیای سنت زیبای صله‌رحم عنوان کرد که افراد در این شب طولانی به دیدار بزرگان می‌روند و درکنار آن‌ها شب را سپری می‌کنند و بر این باورند هر آئینی که ریشه در باور و اعتقادات مردمی و همچنین مراودات اجتماعی و تحکیم روابط خانوادگی داشته باشد ماندگار است.

وی گفت: سنت‌هایی مانند شب یلدا می‌تواند بهانه خوبی برای تقویت عواطف جمعی و استحکام بنیان خانواده‌ها باشد.

این‌ها همه از رسومات سنتی نایین هستند که سالیان سال در این شهرتاریخی برگزار می‌شود، اما گسترش ارتباطات جمعی، کوچک شدن خانواده‌ها و ماشینی شدن زندگی مردمی و گاهی چشم و هم‌چشمی و اختلاف بین خانواده‌ها موجب می‌شود آیین‌های شب یلدا به آن زیبایی سال‌های گذشته برگزار نشوند.

یلدا بهترین بهانه برای جوانان است تا در کنار خانواده عشق و محبت واقعی را درک کرده و شبی ماندگار را هم برای خود و هم برای سایر اعضای خانواده رقم بزنند.

گزارش از حمیدرضا پوربافرانی

 

انتهای پیام/ی

برچسب ها: یلدا97 ، خانواده
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
محمدرضا
۱۵:۴۱ ۰۲ دی ۱۴۰۰
شب یلدا