سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح کرد؛

باید خارج از سیاسی کاری‌ها به حل مشکلات طرح تحول سلامت کمک کنیم/ هر چه آرزو داشتیم در مجلس قانون کردیم

 شهریاری گفت: خارج از سیاسی کاری‌های موجود باید مشکلات طرح تحول سلامت را حل کنیم.

به گزارش  خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، حسینعلی شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در همایش کمیته سلامت جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی گفت: در آغاز انقلاب مسئولان همه معتقد بودند که باید به مناطق محروم رسیدگی کرد و همه عاشقانه خدمت می کردند.

وی ادامه داد: در حوزه سلامت ۲۰ تا ۳۵ درصد مسائل فقط به وزارت بهداشت برمیگردد و مابقی آن به عملکرد دستگاه های دیگر باز می ‌شود.

شهریاری گفت: بسیاری از نمایندگان مجلس انتظار دارند که دانشگاه علوم پزشکی در حوزه استحفاظی آنها تاسیس شود و وزیر بهداشت اغلب از سوی نمایندگان مجلس فرمانداران و بخشداران برای تاسیس دانشگاه علوم پزشکی، بیمارستان و مرکز ام آر آی و سی تی اسکن تحت فشار است و در نهایت مصوبه شورا عالی انقلاب فرهنگی بر مبنای آمایش سرزمینی تصویب شد و به وزیربهداشت گفتیم از این بعد با مصوبه شورای عالی جلوی درخواست ‌های خلاف قانون را می توان گرفت.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با اشاره به ایجاد نظام ارجاع بر مبنای قانون گفت: در قانون چهارم، پنجم و ششم توسعه بر ایجاد دولت الکترونیک و در حوزه سلامت نظام ارجاع و پرونده الکترونیک تاکید شده است چرا که نظام ارجاع از بار القایی جلوگیری می کند‌.

بودجه طرح تحول سلامت خوب است 

وی با بیان اینکه در ابتدا بودجه خوبی طرح تحول سلامت اختصاص داده شد، گفت: از ابتدا نیز مشخص بود که طرح تحول سلامت به طور کامل تحقق پیدا نمی کند و از جمله مسائلی که هنوز اجرایی نشده است می توان به نظام ارجاع و سطح بندی خدمات اشاره کرد.

شهریاری با اشاره به برخی جو سازی ها در مورد افزایش دریافتی پزشکان تصریح کرد: برخی به درآمد بالای عده اندکی از پزشکان گلایه دارند اما در سراوان سیستان و بلوچستان ما یک متخصص زنان و زایمان داریم که ۳۰ روز در ماه خدمات حوزه سلامت در زنان و زایمان را ارائه می‌دهد و ۱۸۰ میلیون درآمد دارد مگر چند نفر هستند که درآمدهای این چنینی بگیرند از طرفی این پزشکان تمام وقت خود را در منطقه محروم در اختیار مردم قرار داده اند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: ما پزشکان نیز گاهی خودزنی می‌کنیم وقتی پزشکی در مجلس می گوید درآمد پزشکان نجومی است و حد و اندازه ندارد آن زمان که نوبت به دفاع از بودجه سلامت می رسد به ما می گویند که می‌خواهید درآمد پزشکان را بالا ببرید اما همین دیروز با پزشکی از مناطق محروم صحبت می کردم که می‌گفت ۱۸ ماه است به ما پولی نداده اند حالا حسابش را کنید که این پول چقدر در این نوسانات نرخ ارز و تورم ارزشش کم شده است.

اثر طرح تحول سلامت در ارتقا بهداشت و درمان

وی با بیان اینکه طرح تحول سلامت تاثیر خوبی در ارتقاء بهداشت درمان داشته است، گفت: بسیاری از مراکز بهداشتی و پایگاه های سلامت در حاشیه شهرها ایجاد شدند همچنین شاهد بازسازی و نوسازی ظاهر بیمارستانهای دولتی که اغلب شکلی ناامید کننده داشتند بودیم.

شهریاری با بیان اینکه در ادامه مسیر منابع خوبی به طرح تحول سلامت اختصاص پیدا نکرد، گفت: خوشبختانه وزارت بهداشت مدیریت هزینه و صرفه جویی منابع را در دستور کار قرار داده و بیمه سلامت به بیمارستان ها اعلام کرده است که اعتبار شما سقف مشخصی دارد و به دنبال این مسئله بیماران در نوبت های جراحی طولانی مدت قرار گرفتند و نمایندگان مجلس از طرف مردم به دلیل این موضوع تحت فشار قرار دارند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در برخی مناطق کشور بیمارستان های محلی ایجاد شده است، اظهار کرد: در این بیمارستان ها یک دستگاه رادیولوژی سونوگرافی و آزمایشگاه وجود دارد و این بیمارستان‌ها زیر نظر بیمارستان های قطب قرار دارند و پزشکان متخصص در هفته دو روز به این بیمارستان ها میروند و بیماران را ویزیت می کنند.

 وی با بیان اینکه یکی از مشکلات ما توزیع عادلانه پزشک عمومی و متخصص است، گفت: افزون بر این اختلاف درآمد بین گروه‌های مختلف پزشکی عادلانه نیست البته نسبت به ۴ سال قبل این موضوع بهتر شده است.

وظیفه وزارت بهداشت اجرایی کردن نظام ارجاع است

شهریاری بیان کرد: وزارت بهداشت طبق قانون ششم توسعه موظف است نظام ارجاع را اجرایی کند اما باید دانست که در برخی موارد اجرای قانون به سادگی نیست در مواردی هر چه آرزو داشتیم قانون کردیم.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: تا زمانی که دولت الکترونیک مستقر نشود نمی توان انتظار داشت که سلامت الکترونیکی شود هرچند که کارهای خوبی در وزارت بهداشت انجام شده است‌ وزیر بهداشت چند روز پیش در جلسه ای که با روسای دانشگاههای علوم پزشکی داشتیم و گفت هر رئیس دانشگاهی که نمی‌تواند نظام ارجاع را مستقر کند.

وی افزود: باید هزینه‌های درمان بی جا را حذف کنیم و مردم فکر نکنند که دفترچه مثل چک سفید امضاست و در ماه چندین بار ام آر آی و سی تی اسکن انجام دهند یا به پزشک مراجعه کنند و دارو مصرف نکنند در این صورت هزینه در حوزه سلامت به هدر می رود.

وی با بیان اینکه ساختار حوزه سلامت هنوز مشکل دارد، گفت: سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی مجوز استخدام نیرو به وزارت بهداشت نمی دهند.

شهریاری تصریح کرد: متاسفانه تفکرات و دیدگاه های سیاسی به حوزه سلامت آسیب رسانده است و برخی سازمان ها چون سازمان برنامه بودجه با وزارت بهداشت مشکل دارند افزون بر این پزشکان جامعه پزشکی نیز باید وزارت بهداشت باید همکاری کنند.

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان شورای اسلامی تأکید کرد طرح تحول سلامت مشکلات و گرفتاری هایی دارد که همه ما باید کمک کنیم تا این مشکلات حل شود ما همه در یک کشتی نشسته ایم و چپ و راست و خارج از جناح بندی ها و سیاسی کاری ها باید به حل مشکلات طرح تحول سلامت کمک کنیم.

وی افزود متاسفانه افزون‌بر سیاسی‌کاری‌ها با اختلاف بین گروه‌های مختلف پزشکی و پیراپزشکی هستیم ما در مجلس هم مشکل داریم و کمیسیون بهداشت و درمان مقصر است چرا که وظیفه نظارتی خود را انجام نداده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.