سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گزارش می‌دهد؛

کمبود امکانات رفاهی، خدماتی در شهرگرگان / متوازن نبودن نیاز مردم با تعداد سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر

پراکنش سرویس‌های بهداشتی در شهرگرگان یکی ازمشکلات شهروندان گرگانی و گردشگران این شهر است که نیاز به توزیع عادلانه خدمات رفاهی و توجه بیشتر مسئولان مربوطه را می‌طلبد.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، امروزه شهر‌های بزرگ در کنار تمام جذابیت‌هایی که برای جذب سرمایه‌های مادی و انسانی در کشور دارند، آمیخته به برخی مشکلات و آسیب‌هایی شده اند که رفع از آن‌ها نیازمند همتی والا و تلاشی مستمر است و بر اثر افزایش نرخ جمعیت مهاجر و فراهم‌ نبودن زیرساخت‌های لازم در توزیع عادلانه خدمات رفاهی، به مسائلی دامن زده است.
 

اهمیت سرویس‌های بهداشتی شهری

 
اهمیت بهداشت عمومی و دقت در حفظ سلامت جامعه، از شاخص‌های رفاه و پیشرفت هر مجموعه شهری محسوب می‌شود و زمانی‌که در یک شهر، بهداشت عمومی به واسطه نبود خدمات رفاهی ضروری نظیر سرویس‌های بهداشتی، با مسئله و چالش روبه‌رو می‌شود، آسیب‌هایی گریبان گیر جامعه خواهد شد که درصورت تداوم، تأثیرات نامطلوبی برجا می‌گذارد و همین موضوع ما را راهی برخی از خیابان‌ها و میدان‌های پر تردد شهر گرگان کرد تا وضعیت سرویس‌های بهداشتی بررسی شود.
 

یکی از مسافرانی که برای درمان بیماری کودک خود ازشهر شاهرود به گرگان مراجعه کرده بود در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: با اینکه از مسافت دور برای درمان فرزندم به این شهر آمده ایم، اما با کمبود سرویس‌های بهداشتی مواجه شدیم و باید مسافت طولانی را برای دسترسی به آن طی کنیم.

مرد کهنسال دیگری هم به کمبود سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر و اماکن تجاری اشاره کرد و گفت: شهر گرگان به دلیل ورود برخی از مهاجران، گردشگران، اما خدمات رفاهی شهری مانند سرویس بهداشتی کافی نیست و بسیاری از کهنسالان و بیماران دیابتی و کلیوی با مشکل مواجه هستند که باید تدابیری اندیشیده شود.
 
 

ارتقاء وضعیت سرویس‌های بهداشتی از وظایف شهرداری است

 
ستوده نیا رییس سازمان سیما منظر و فضای سبز شهرداری گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سرویس‌های بهداشتی سه دسته هستند که برخی در معابر عمومی و بعضی‌ها در پارک‌های شهری هستند و دسته سوم از سرویس‌های بهداشتی در پارک‌های تفرجی مانند پارک هزار پیچ، النگ دره و ناهار خوران وجود دارند که شهرداری نگاه ویژه‌ای برای ارائه خدمات به مردم دارد.
 

ستوده نیا گفت: به منظور ارتقا وضعیت سرویس‌های بهداشتی گرگان، حفظ و نگهداری این مکان‌ها به بخش خصوصی واگذار شد تا رضایت نسبی از سوی شهروندان و گردشگران به وجود آید.
 

فعال کردن برخی از سرویس‌های بهداشتی در اماکن تجاری

 
یکی از کسبه‌های بازار گرگان هم در خصوص غیر فعال بودن برخی از سرویس‌های بهداشتی گفت: برخی از مکان‌های تجاری دارای سرویس‌های بهداشتی هستند که غیر فعال اند و عموم حق استفاده از آن را ندارند و البته زمان محدودی را برای استفاده از آن تعیین کردند.

ستوده نیا رییس سازمان فضای سبز و سیما منظر شهرداری گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: سرویس‌های بهداشتی‌ای که در برخی از مکان‌های تجاری وجود دارد برای استفاده فروشندگان و کسبه است و البته برخی از این سرویس‌ها غیر فعال هستند که در حال پیگیری ور ایزنی هستیم تا فعال شوند.

وی ادامه داد: شهرداری آمادگی ارائه خدمات به کسبه اماکن تجاری در قبال ارائه خدمات بهداشتی به مردم را دارد و ما در خصوص تامین وسایل بهداشتی، تخلیه سرویس‌های بهداشتی به آن‌ها کمک خواهیم کرد.
 
 

پراکنش نامناسب سرویس‌های بهداشتی در گرگان

 
بر اساس مصاحبه مردمی با یکی از اهالی میدان شهرداری گرگان به موضوع پراکنش سرویس‌ها اشاره کرد و گفت: در میدان ولیعصر و شهرداری و در برخی از خیابان‌های بزرگ شهر سرویس بهداشتی وجود ندارد و برای دسترسی مسیری را با تاکسی باید طی کرد تا به پارک شهر برای استفاده از سرویس بهداشتی رسید.

ستوده نیا رییس سازمان فضای سبز و سیما منظر شهرداری گرگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از گرگان، گفت: وضعیت پراکنش سرویس‌های بهداشتی در فضای تفرجی یک شرایط متوازنی است و مشکل خاصی برای شهروندان و گردشگران وجود ندارد، اما یکی از ضعف‌های ما در تعداد سرویس‌های بهداشتی در سطح شهر است که باید در حد استاندارد باشند.

وی افزود:یکی از دلایل کمبود این مکان‌ها، فقدان زمین برای احداث آن‌ها است و البته شهرداری قصد دارد با توانمندی خیرین این کمبود را جبران کنیم و همچنین به دنبال روش‌هایی برای افزایش تعداد سرویس‌های بهداشتی هستیم که به فضای زیادی نیاز نداشته باشند و بتوان در معابر عمومی استفاده کرد و قرار است در سال ۹۸ این روش را اجرایی کرد.

توجه به کمیت و کیفیت سرویس‌های بهداشت شهری در کنار توجه به عوامل مربوط به بنا و جانمایی مناسب و متناسب با نیاز، مقولات فرهنگی و آموزشی را نیز باید مدنظر قرار داد تا بتوان پیوندی بین تکنولوژی و فرهنگ استفاده از آن صورت داد.

گزارش از گنجا محمودی
 
انتهای پیام / ا
برچسب ها: شهرداری ، بهداشت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.