سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن پست گزارش داد؛

سیاست‌های ترامپ در قبال سوریه همیشه آشفته و سردرگم بوده است

واشنگتن پست در مطلبی به بررسی تصمیم جدید رئیس‌جمهور آمریکا برای خروج از سوریه و سیاست‌های سردرگم آن در قبال دمشق پرداخت.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی روزنامه واشنگتن پست در مطلبی به بررسی تصمیم جدید دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برای خروج از سوریه و سیاست‌های سردرگم آن در قبال دمشق پرداخت.

در گزارش واشنگتن‌پُست آمده است: بسیاری از مقامات آمریکایی همواره بر حضور نظامی آمریکا در سوریه تاکید داشته‌اند. این در حالی است که تصمیم ناگهانی رئیس‌جمهور آمریکا برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه که نشان‌دهنده سردرگمی ترامپ در قبال این کشور (سوریه) است، آشفتگی و واکنش سرسختانه مقامات واشنگتن را به دنبال داشته است.

«جیم جفری» فرستاده ویژه ترامپ در سوریه، روز دوشنبه در یک سخنرانی در واشنگتن برای چندمین بار تکرار کرد که  آمریکا حضور نظامی خود را در کشور جنگ زده سوریه تا زمانی حفظ می کند که روند ایجاد صلح در آن مطابق با منافع آمریکا باشد.

یک هفته قبل نیز «برت مک گورک» نماینده ویژه رئیس جمهور آمریکا در ائتلاف ضد داعش در جلسه کمیسیون وزارت امور خارجه این کشور هشدار داد اگرچه عناصر گروه  تروریستی داعش از مواضع خود عقب‌نشینی و مخفیگاه‌های خود در رقه سوریه و موصل عراق را ترک کرده اند، اما رویای آنها برای ایجاد یک خلافت همچنان پایدار است. شکست فیزیکی، مرحله ای از یک مبارزه طولانی مدت است.

در ماه سپتامبر، جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در حاشیه جلسات مجمع عمومی سازمان ملل با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «تا زمانی که نیروهای ایرانی خارج از مرزهای ایران باشند ما سوریه را ترک نمی کنیم».

با این حال، به نظر می رسد هیچ یک از مقامات فوق با رئیس جمهور آمریکا در مورد سوریه هم رأی نیستند.

گزارش های روز گذشته [چهارشنبه]  نشان می دهد که دولت آمریکا در حال آماده شدن برای خروج «کامل و سریع» از شمال شرق سوریه است؛ منطقه‌ای که هزاران سرباز آمریکایی در هماهنگی با نیروهای سوریه دموکراتیک فعالیت دارند. رئیس جمهور آمریکا نیز شب گذشته با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود اعلام کرد «از آنجایی که  داعش شکست خورده است، هیچ دلیلی برای حفظ نیروهای نظامی آمریکا در سوریه وجود ندارد.»  

این یکی دیگر از تصمیمات عجیب رئیس جمهوری است که چشم‌انداز سیاست خارجی آن از ماجراجویی نظامی به انزواطلبی تغییر یافته است.

در بخش دیگری از این مطلب آمده است: هر دو دولت ترامپ و اوباما  در برابر جنگ در سوریه مقاومت کرده اند، اما بسیاری از مقامات ارشد در وزارت امور خارجه و پنتاگون از حضور نیروهای نظامی آمریکا در سوریه تا زمانی حمایت می کنند که شرایط امنیتی و منافع واشنگتن در آنجا (سوریه) برقرار شود. ترامپ سعی دارد خود را به عنوان یک بازیکن قدرتمند در منطقه نشان دهد. او به رغم دنبال کردن سیاست های باراک اوباما، رئیس جمهور سابق آمریکا، در خصوص سوریه همواره اقدامات او در مبارزه با داعش را به باد تمسخر می گرفت. اما تصمیم ناگهانی ترامپ برای خارج کردن نیروهای آمریکایی از سوریه یا بخشی از اقدامات جنجالی اوست یا اینکه قرار است با استراتژی دیگری جایگزین شود. از سوی دیگر، خروج سریع نیروهای آمریکایی از سوریه نشان دهنده عدم علاقه ترامپ به ادامه کارهای سخت است.

فیصل ایتانی از اعضای شورای آتلانتیک معتقد است داعش با یک عملیات ضد تروریسم قرار نیست محو شود و بدون شک به شکل دیگری باز می‌گردد. منتقدان مداخله نظامی آمریکا بر این باورند که خروج از سوریه پیامدهای بدتری ممکن است داشته باشد. جان گلاسر، تحلیلگر موسسه لیبریشن کاتو،  معتقد است خروج آمریکا به معنی شکست کامل داعش نیست بلکه ممکن است شرایط برای تقویت آن فراهم شود. همچنین این اقدام شرایط را برای حمله ترکیه به کُردها افزایش می دهد. این کارشناس بر این باور است که خروج نظامی آمریکا از سوریه، شرایط را برای استقرار نیروهای نظامی آمریکا در کشورهای دیگری همچون لیبی فراهم می کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.