سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح شد؛

بالا بودن ریسک آلودگی نفتی در حوزه خلیج فارس

الماسی گفت: خلیج فارس پر ترافیک‌ترین حوزه جا به جایی و استخراج نفت در جهان است، به همین دلیل ریسک آلودگی نفتی در این حوزه نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است.

ضیاءالدین الماسی مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با خبرنگار حوزه محیط زیست گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: بیشتر فعالیت‌های مربوط به بهره‌برداری نفت و گاز در جنوب و در حوزه خلیج فارس است و از میدان‌های شمال کشور بهره‌برداری صورت نمی‌گیرد.

وی با اشاره به وجود سکوهای ثابت و متحرک و دکل‌های نفت و گاز در دریای خلیج فارس افزود: علاوه بر سکوهای ثابت و متحرک و دکل‌های نفت و گاز، حمل و نقل دریایی و کشتی‌های حمل سوخت که تنها متعلق به کشور ما نیستند نیز در دریای جنوب وجود دارند، به همین دلیل  آلودگی نفتی دریاها از این منابع سرچشمه می‌گیرد.


بیشتر بخوانید: آلودگی نفتی بزرگترین دریاچه جهان را تهدید می‌کند/ لکه‌های نفتی به سواحل ایران می‌رسد


الماسی در ادامه بیان کرد: نشت نفت می‌تواند از دکل‌های حفاری، سکو‌های نفتی یا فعالیت‌های دریانوردی و همچنین قاچاق سوخت حاصل شود.

وی درباره وجود آلودگی نفتی در سواحل شمال کشور گفت: بهره‌برداری از میادین شمال کشور توسط کشور‌های همسایه به خصوص آذربایجان صورت می‌گیرد که اگر حادثه نفتی در دریا به صورت وسیع رخ دهد و کنترل‌ها، واکنش‌ها به موقع و به اندازه کافی نباشد، ممکن است آلودگی به کشور و سواحل ایران نیز سرایت کند.

مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: حوزه خلیج فارس پر ترافیک‌ترین حوزه جا به جایی و استخراج نفت در جهان است، به همین دلیل ریسک آلودگی نفتی در این حوزه نسبت به حوزه‌های دیگر بیشتر است.

وی ادامه داد: مفاد کنترل منابع آلاینده نفتی و همکاری برای مقابله با حوادث آن در کنوانسیون کویت و تهران ذکر شده است که کنوانسیون تهران مربوط به دریای خزر و کویت مربوط به خلیج فارس و دریای عمان است که در ذیل این کنوانسیون، سازمان منطقه‌ای حفاظت از محیط زیست دریا و همین طور مرکز منطقه‌ای همکاری برای مقابله با آلودگی نفتی که مقر آن در بحرین است، وجود دارد.


بیشتر بخوانید: نگاه به محیط زیست دریایی، باید نگاهی اکوسیستمی باشد


الماسی تصریح کرد: براساس قانون حفاظت از دریا‌ها و رودخانه‌های قابل کشتیرانی در مقابل آلودگی نفتی مصوب سال ۸۹، هر فردی شاهد آلودگی نفتی در دریا‌ها باشد باید آن را به سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان بنادر و دریانوردی اطلاع دهد و سازمان حفاظت محیط زیست بنابر قانون از سازمان بنادر و دریانوردی علت وقوع حادثه و گزارش اقدامات انجام شده از سوی آن‌ها را در این زمینه درخواست می‌کند.

وی با بیان اینکه زمانی که نفت در جایی نشت می‌کند، بسته به نوع ماده نفتی رفتار آن در دریا متفاوت می‌شود، تصریح کرد: ممکن است بخشی از آلودگی نفتی بر اثر تبخیر در دریا صورت گیرد و بخش دیگر نیز در اثر جریانات دریا به ساحل برسد.

وی افزود: جنس ساحلی که آلودگی نفتی به آن رسیده نیز متفاوت بوده و ممکن است گلی یا ماسه‌ای باشد که در آن زمان پاکسازی آلودگی از ساحل سخت می‌شود.

مدیرکل دفتر آلودگی دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: رفتار نفت در مکانی که نشت می‌کند و در حجم و نوعی که رها می‌شود، متفاوت است، لذا باید دستگاه‌های مربوطه اقدامات لازم را در این زمینه انجام دهند.

انتهای پیام/

برچسب ها: محیط زیست ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.