در این مراسم فولادوند با اشاره به اینکه تعلیم و تربیت و آموزش نیروی انسانی ریشه در هزاران سال گذشته دارد، گفت: باید به این موضوعات توجهی ویژه داشته باشیم و آن را نادیده نگیریم.
وی ادامه داد: باید به نتایج علمی در فرآیند تعلیم و تربیت توجه کنیم، به عنوان مثال آزمون علمی تیمز و پلز بعد از 110 سال فعالیت به نتایج ارزشمندی رسیده است.
فولادوند اظهار کرد: به کمک پژوهش میتوان مسائل تعلیم و تربیت را بررسی و مشکلات آن را برطرف کرد و از این طریق خودمان را با نظام تعلیم و تربیت دنیا نزدیک کنیم.
مدیر کل آموزش و پرورش تهران با اشاره به اینکه حرکت در مسیر پژوهش باعث گام برداشتن در مسیر آینده است، گفت: نباید همچون آزمونهای تیمز و پلز به دنبال نتایج آنی از فعالیتها در حوزه تعلیم و تربیت باشیم چرا که کار در آموزش و پرورش زمانبر است و نتایج آن پس از مدتی طولانی مشخص میشود.
در ادامه مراسم حدادی با اشاره به اینکه به دنبال پژوهش هدفمند و بنیادین همچنین فناوریهای ارزش آفرین آموزش و پرورش نیستیم، گفت: در آموزش و پرورش به دنبال اقدامپژوهی گام برمیداریم، زیرا فرصت مطالعاتی و بودجه برای انجام پژوهشهای زمان بر بنیادین در اختیار آموزش و پرورش نیست و در پژوهشکدههای تعلیم و تربیت به این مقوله پرداخته میشود، هرچند که معلمان ما نیز توان پرداختن به این مقوله را ندارند.
وی افزود: با نگاه به مسئولیت خطیر معلمی در فرآیند یادهی- یادگیری به دنبال ترویج فرهنگ پژوهش بین همکاران و دانش آموزان هستیم. اعتقاد داریم معلم پژوهنده سر کلاس شاداب و بانشاط فرصتهای یادگیری را برای دانش آموزان ایجاد میکند؛ البته در این میان فقط معلمان را وارد نکردهایم و مدیران نیز نقش دارند.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران بیان کرد: ارزشیابی ما باید فرآیند محور باشد؛ ارزش یابی فرآیند محور مبتنی بر فعالیت دانش آموز در طول سال تحصیلی است، بنابراین از حفظ مطالب جلوگیری میکند.
وی اظهار کرد: در مدارس به جای روشهای خشک صرفا مبتنی بر معلم باید از خرد جمعی دانش آموزان و فعالیتهایی همچون پژوهشهای گروهی استفاده کرد چرا که پژوهشهای گروهی میدان عمل گستردهای داشته و روشی فعال محسوب میشود.
معاون پژوهش، برنامه ریزی و آموزش نیروی انسانی آموزش و پرورش تهران گفت: امسال در بررسی فعالیتهای پژوهشی و انتخاب پژوهشگران برتر صرفا به گزارشها اکتفا نکردهایم و از نزدیک به بررسی اقدام پژوهیها در کلاس درس پرداختیم؛ امسال تعداد گزارشها از 4 هزار و 786 پژوهش سال قبل به 3 هزار و 55 طرح کاهش یافت و در این برنامه از 161 طرح که به وسیله 253 نفر انجام شده بود تجلیل شد.
انتهای پیام/