سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل هواشناسی قم عنوان کرد؛

افزایش ۵ درصدی محصولات کشاورزی قم با استفاده از سامانه تهک /نیمی از کشاورزان قمی با سامانه تهک در ارتباط هستند

حیدری نبی گفت: امسال میزان محصولات کشاورزی با استفاده از سامانه تهک نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم،مهران حیدری بنی مدیر کل هواشناسی قم با بیان اینکه نیمی از کشاورزان استان با  سامانه تهک در ارتباط هستندگفت: امسال میزان محصولات کشاورزی نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵ درصد افزایش داشته است.

مدیر کل هواشناسی قم با اشاره به اینکه سامانه تهک علاوه بر کشاورزی، در رشته‌هایی از جمله معماری و بهداشت و درمان هم کاربرد دارد اضافه کرد: به طور مثال این سامانه با استفاده از داده‌های هواشناسی و بررسی تغییرات جوی، هشدار‌ها و توصیه‌های لازم را به کشاورزان ارائه می‌دهد و آن‌ها را نسبت به زمان مناسب برای فعالیت‌های کشاورزی از جمله کاشت، داشت، برداشت و سم پاشی محصولات مختلف باغی و زراعی مطلع می‌نماید.

وی عنوان کرد: امسال پسته کاران استان با استفاده از این سامانه از ارزش افزوده یک و نیم میلیارد تومانی نسبت به سال گذشته بهره‌مند شدند.

حیدری راه اندازی مرکز تحقیقات هواشناسی را از نیاز‌های اساسی استان دانست و یادآورشد:این مرکز۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که در صورت تامین اعتبار ۹ میلیارد تومانی، به بهره برداری می‌رسد.

در استان قم ۱۳ ایستگاه هواشناسی شامل ۱۱ ایستگاه سینوپتیک خودکار و ۲ ایستگاه جاده ای، ۳۵ ایستگاه باران سنج سنتی، ۵۲ ایستگاه باران سنج خودکار و هشت ایستگاه سطح سنج که وضعیت سطح و دبی رودخانه‌ها را اندازه می‌گیرد، فعال است.

وی با اشاره به اینکه کار ساخت این مرکز از ۴ سال پیش آغاز شده است اضافه کرد: در این مرکز، داده‌های هواشناسی جمع آوری و کار‌های تحقیقاتی انجام می‌شود و پیش بینی‌هایی مورد نیاز درحوزه هواشناسی با دقت بیشتر صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/ح

افزایش محصولات کشاورزی قم نسبت به پارسال

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.