سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبر تجاری سازی بر تن درختان تبریز

در تبریز گاهی خانه‌ها را آب می‌برد و گاهی هم درختان را آفت می‌خورد، اما این بار عوامل انسانی قصد نابودی تنها میراث طبیعت کرده‌است

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، برهه‌ای نه چندان دور از تاریخ  تبریزخانه‌های تاریخی یک به یک بنیان‌شان ویران و با خاک یکسان می‌شدند و شهروندان دیگر از چشم بر هم گذاشتنی واهمه داشتند که صبح روز بعد می‌آیند و می‌بینند که یکی دیگر از آثار تاریخی شهر از بین رفته است و در این میان مدیرکل سازمان میراث فرهنگی وقت با آرامش، افکار عمومی را توجیه می‌کرد که اثر تاریخی مالک خصوصی داشته و برای اینکه بتواند ملکش را به میل خود تغییر دهد، به پایه‌های آن آب بسته است.

راهکاری که خیلی ساده مالکان بنا‌های تاریخی به آن رسیده بودند و یا توجیه ساده مدیران که برای پاسخگویی یافته بودند سال‌ها سرلوحه این شهر قرار گرفت.

اینک همین داستان را از سر گرفته‌ایم این بار برای درختان و فضای سبز شهر و تنها میراث باقی مانده طبیعی را با بهانه آفت و حراست در حال از بین بردن هستیم.

گرچه مدیرعامل سیما و منظر و فضای سبز شهرداری تبریز ادعا بر مظلوم واقع شدن این نهاد دارد و در جلسه‌ای مشترک با رسانه‌های گزینشی اعلام کرد، در بحث قطع درختان زعفرانیه و اصلاح هندسی ورودی زعفرانیه و فلکه خیام ما بسیار مظلوم واقع شدیم و هجمه‌های زیادی به سازمان فضای سبز وارد شد در حالیکه ما در چند مورد از جمله آفت‌زدگی، اصلاح هندسی، اجرای طرح‌های عمرانی اقدام به قطع و جابه‌جایی درختان سطح شهر می‌کنیم.

همچنین سایت شهرداری منطقه ۲ تبریز در واکنش به اخبار و تصاویر منتشر شده در رسانه‌های مختلف و فضای مجازی اعلام کرد: پیرو انتشار مطلبی در خصوص قطع درختان یک باغ در بلوار ۲۹ بهمن تبریز، به اطلاع می‌رساند که درختان خشکیده این ملک شخصی با هدف جلوگیری از تسری آفات و امراض به سایر درختان قطع شده‌اند.

همچنین روابط عمومی این منطقه از شهرداری آورده است: این اقدام با عنایت به ضرورت تامین امنیت شهروندان و در اجرای مصوبه کمیسیون حفظ و گسترش فضای سبز، توسط مالک محترم ملک یاد شده صورت گرفته است.

از سوی دیگر مدبر، مدیرعامل سیما و منظر و فضای سبز شهرداری تبریز در گفتگو‌های خود با رسانه‌ها یادآور شده است: بر سر فضای سبز با کسی معامله نمی‌کنیم اگر ما در همین محل تا اسفند ماه درختکاری نکردیم، آن وقت از ما سوال و انتقاد کنید.

وی همچنین اضافه کرد: براساس قانون، افراد صاحب باغ می‌توانند ۱۰ تا ۱۵ درصد عرصه باغات را به کاربری‌های دیگری با تصویب کمیسیون ماده ۵ تخصیص دهند.

با این اوصاف به نظر می‌رسد مدیران ناظر یا قصد دارند در ملک خصوصی درختکاری کنند و یا خبر مبنی بر تجاری‌سازی در ۱۵ درصد این منطقه صحت دارد و ناظران و مدیران مسؤولان چشم خود را بسته‌اند تا مخاطب خاص آب به بنیان سلامت این شهر ببندد و آفت به ریه‌های آن بخوراند.

شهروندان تبریزی خواستار حفظ درختان و فضای سبز باقی مانده شهر خود هستند در حالی که مدیران این شهر به اعتراف خود برای اصلاح هندسی و اجرای طرح‌های عمرانی اقدام به قطع و جابه‌جایی درختان سطح شهر می‌کنند آن هم برای طرح‌های عمرانی که اغلب شکست خورده هستند و تجاری‌سازی‌هایی که همه ناکام مانده‌اند.

 

منبع:فارس

انتهای پیام/ی

برچسب ها: محیط زیست ، حیات وحش
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.