وی ادامه داد: انباشت مطالبات مسائل و مشکلات رانندگان و کامیون داران و بی توجهی به این قشر پرتلاش از جامعه موجب توقف آنان در خرداد ماه سال جاری شد.
وی افزود: ناتوانی مراجع ذیربط در حل و فصل مشکلات منجر به توقف مجدد آنان در مهرماه شد. توقفی که خسارات جبران ناپذیری به اقتصاد، صنعت، کشاورزی و حتی خود کامیون داران وارد کرد، هرچند ما هم با اعتراضات اینگونه موافق نیستیم.
وی با بیان اینکه عدم فعالیت کامیونداران به دلیل خوشی نبوده بلکه به دلیل درماندگی بوده است گفت: چرا باید کم کاری و بی توجهی عده ای موضوعی کاملا سنتی را به مسائل امنیتی تبدیل کند؟
وی توضیح داد: امکان ارتباط رانندگان و کامیون داران برای دولت وجود ندارد و ناگزیر باید برای شنیدن صدای آنان و حل و فصل امور با تشکلهای صنفی مردم نهاد در ارتباط باشید پس از کم لطفی ها با این تشکل ها دست بردارید.
وی با اشاره به این که طی شش ماه گذشته بخش کوچک و درصد کمی از مشکلات کامیون داران و رانندگان برطرف شده است، گفت: این عزیزان هنوز هم این مقدار اندک را در کار و زندگی خود لمس نکردند کامیون داران ما در خردادماه مشکلی به نام کمبود یا گرانی لاستیک و قطعات نداشتند اما الان اولویت مشکلات آنان لاستیک و لوازم پرمصرف قطعات یدکی است.
عضو هیئتمدیره کانون انجمنهای صنفی رانندگان حمل کالا اظهار کرد: محاسبه کرایه حمل کالا بر اساس تن بر کیلومتر، البته نه به شکلی که الان می خواهد اجرا شود، تامین امنیت ایجاد خدمات مناسب در جاده ها به منظور امکان توقف ناوگان در مسیر جاده ها در کمال آرامش و اطمینان، احصاء وظایف و مسئولیتهای شرکت های حمل و نقل نوسازی ناوگان فرسوده، اصلاح قراردادهای شرکتهای خودروساز با متقاضیان، جلوگیری از توقف ناگهانی، قرار گرفتن حرفه ای رانندگی در لیست مشاغل سخت و زیان آور، اجرای قانون بازنشستگی با 25 سال سابقه و ... از جمله درخواست ها و مطالبات رانندگان و کامیون داران است.
باشقره تاکید کرد: تمامی مشکلاتی که در خردادماه مطرح شد و بالغ بر 200 جلسه در مجلس محترم شورای اسلامی، وزارتخانهها، سازمانها و نهادهای مرتبط برای بررسی و حل و فصل آن برگزار شد برطرف شود.
وی ادامه داد: البته با این شکل رسیدگی به نظر میرسد باز هم دو مشکل اساسی که عامل اصلی مشکلات است باقی میماند؛ ساختار نامناسب در بخش حمل و نقل که موجب شده هیچ یک از اجزای حمل قدر جایگاه واقعی خود نباشند و ناوگان مازادی که تعادل در عرضه و تقاضا را از بین برده است.
وی با انتقاد از عملکرد خودروسازان گفت: متاسفانه شرکتهای خودروساز صرفاً به منظور کسب درآمد و با رویکردی منفعت طلبانه و سودجویان بدون توجه به نیاز بازار هر آنچه ناوگان بی کیفیت را از کشور چین تولید کرده وارد بازار حمل و نقل کرده و به منافع ملی بخش حمل و نقل جادهای و کامیون داران آسیبها و خسارات سنگینی وارد کرده اند.
وی بیان کرد: کشور ما هم اکنون به پارکینگ ناوگان فرسوده و ناوگان با تکنولوژی فرسوده 70 سال پیش اروپا و ساخت چین تبدیل شده است. رئیس مجلس شورای اسلامی مقام محترم وزارت راه و شهرسازی و سایر مسئولین و مدیران محترم برای نوسازی ناوگان ناوگان اعتباراتی در نظر گرفته شده لازم است با اخذ مشورت از تشکلهای صنفی بخش از این اعتبار برای خروج ناوگان مازاد هزینه شود تا تعادل در میزان بار و تعداد ناوگان به وجود آید.
انتهای پیام/