سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آماده‌باش 150 اورژانس پیش‌بیمارستانی استان اصفهان در طرح امداد زمستانی

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از آغاز طرح امداد زمستانی از 22 آذرماه تا 22 اسفندماه خبر داد و گفت : در این طرح 150 اورژانس پیش‌بیمارستانی به صورت آماده‌باش هستند و جاده‌های اصلی را تحت پوشش قرار می‌دهند.

 به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان،غفور راستین رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه اظهار کرد : اورژانس پیش بیمارستانی یکی از واحدهای درمانی اصلی وزارت بهداشت است، معمولاً مأموریت آن از لحظه امدادخواهی شروع شده و منتظر بیمار نمی‌مانیم ، شروع درمان نیز هم در حوزه حوادث ترافیکی و هم غیر آن از لحظه حضور همکاران ما در صحنه شروع می‌شود.

70 درصد حوادث ترافیکی در شهرها و 30 درصد درجاده ها

وی در ادامه به بیان آمار در سال گذشته پرداخت و افزود: بیش از 206 هزار مأموریت در سال گذشته انجام دادیم که از این بین 140 هزار مأموریت امدادخواهی مربوط به  حوادث غیرترافیکی از جمله بیماران قلبی و آسمی، مادران باردار، مصدومان سقوط از ارتفاع و ... بودند؛ نزدیک به 60 هزار مورد از این مأموریت‌ها مربوط به حوادث غیرترافیکی و ترافیکی بود، از این مجموعه بیش از 70 درصد حوادث ترافیکی در شهرها بوده است و 30 درصد را حوادث جاده‌ای و ترافیکی جاده‌ای تشکیل داده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در باره مأموریت‌های سال گذشته ، گفت : در 20 آبان سال گذشته شاهد زلزله 7.3 ریشتری در سرپل ذهاب، تازه‌آباد و ازگله بودیم ، در راستای مأموریت کمک رسانی 20 دستگاه آمبولانس به منطقه زلزله‌زده شده فرستاده شد و یک بیمارستان صحرایی نیز در آنجا ایجاد شد که همچنان خدمات می‌دهد؛ تا نزدیک نوروز 97 همکاران ما بر اساس برنامه وزارت بهداشت مأموریت خود را انجام می‌دادند.

راستین با اشاره به اجرای طرح زمستانه در سال گذشته، عنوان کرد: بیش از 50 هزار مورد از مأموریت‌هایی که گفته شد در زمان اجرای طرح زمستانه انجام شد و 12 هزار مورد هم حوادث ترافیکی بود.

128 مورد مسمومیت با مونوکسید کربن

وی در ادامه بیان کرد: در 3 ماهه زمستان سال گذشته 128 مورد حادثه مسمومیت با مونوکسید کربن داشتیم که 9 نفر عملاً فوت شده و نمی‌توانستیم به آن‌ها خدمات دهیم، کل حوادث مسمومیت نیز 242 مورد گزارش شده که 24 مورد فوتی بودند.

انتقال 40 مصدوم با اورژانس هوایی

رئیس اورژانس پیش‌بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این‌که در کنار امداد زمینی پایگاه هوایی اورژانس هم در اصفهان فعال است ، عنوان کرد : سال گذشته بیش از 20 مورد مأموریت هوایی توسط اورژانس هوایی انجام شد که بیش از 40 مورد مصدوم را به بیمارستان منتقل کردند.

راستین اضافه کرد: در 8 ماهه سال 97 تعداد 153 هزار مأموریت انجام داده‌ایم، 105 هزار مأموریت غیرتصادفی بودند و 48 هزار مورد بیماران هم مربوط به حوادث ترافیکی بودند که 35 هزار مورد هم مربوط به حوادث ترافیکی داخل شهرها به ویژه اصفهان بودند، 13 هزار نفر هم مربوط به حوادث جاده‌ای بوده‌اند.

وی همچنین با بیان این‌که 15 مأموریت اورژانس هوایی از ابتدای امسال انجام شده است و 28 مصدوم به بیمارستان منتقل شدند ، گفت : 112 مورد مصدوم با مونوکسید کربن با 9 مورد فوتی نیز از ابتدای امسال داشته‌ایم ، 53 درصد مصدومیت با مونوکسید کربن مربوط به آقایان و 36 درصد مربوط به خانم‌ها و 11 درصد نیز کودکان بوده‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به این‌که طرح پوشش سلامت زائران اربعین را هم امسال داشتیم، توضیح داد: سهم امسال ما استان کرمانشاه بود که مسیر کرمانشاه به ایلام را با 10 تیم آموزش دیده و تخصصی و 10 دستگاه آمبولانس پوشش دادیم ، تیم‌های پرستاری هم در قالب 12 تیم اعزام شدند و 8 تیم تخصصی متشکل از پزشکان متخصص به بیمارستان‌های اهواز و آبادان اعزام شدند.

راستین از آغاز طرح امداد زمستانی امسال از 22 آذرماه و ادامه آن تا 22 اسفندماه خبر داد و بیان کرد: در این طرح 150 اورژانس پیش‌بیمارستانی به صورت آماده‌باش هستند و کل جاده‌های اصلی را تحت پوشش خود قرار می‌دهند ، در کنار ما همکاران نیروی انتظامی، هلال احمر و در بعضی مناطق نیروهای حمل و نقل جاده‌ای با تجهیزات و نیروهای خود در کنار پایگاه‌های اورژانس مستقر می‌شوند.

90 درصد پایگاه‌های اورژانس بهترین آمبولانس‌ها را دارند

وی با اشاره به این‌که یکی از مشکلات گذشته بحث ناوگان آمبولانسی بود ، مطرح کرد: در یکی دو سال گذشته با بهترین آمبولانس‌های دنیا در حال جایگزینی ناوگان خود هستیم، 90 درصد پایگاه‌های اورژانس استان اصفهان بهترین آمبولانس‌ها را دارند ، آموزش اختصاصی در مورد مدیریت صحنه و برخورد با مصدوم را نیز برای کارشناسان اورژانس داشتیم که مهارت همکاران ما در حال تکمیل شدن است.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با اشاره به تلاش برای عملیاتی کردن سامانه اتوماسیون در طول 2 سال ، افزود:  قبلاً اگر با اورژانس تماس می‌گرفتند باید یادداشت می‌شد اما امروز هر امدادخواهی تماس می‌گیرد به صورت خودکار شرح حال او ثبت شده و یک پرونده الکترونیک برای بیمار تشکیل می‌شود، بر اساس سامانه مانیتورینگ نزدیک‌ترین کد امداد جهت کمک رسانی در زمان طلایی به بیمار اعزام می‌شود و با گرفتن شرح حال بیمار مقصد و بیمارستان مشخص شده و به بیمارستان هم اطلاع داده می‌شود تا بتوانند با بیمار به عنوان یک  مورد اورژانسی برخورد کنند.

راستین با اشاره به حوادث شیمیایی ، بیولوژیکال و هسته‌ای اظهار کرد : از ابتدای سال تاکنون در حوزه پیش‌بیمارستانی تمام کارکنان آموزش‌های لازم را به صورت علمی برای برخورد با این حوادث دیده‌اند و در حال آماده‌سازی کدهای مربوط به این مکان‌ها هستیم که در صوت حادثه در اسرع وقت خدمات‌رسانی انجام شود.

وی با بیان این‌که بزرگترین زیرساخت امدادی بی‌سیمی تحت عنوان DMR را ما در کشور داریم ، گفت : 60 دستگاه آمبولانس را مجهز به دستگاه‌های تلمدیسین کرده‌ایم ، 2 طرح 247 به معنی 24 ساعت هفته است که طرح خدمات رسانی به بیماران قلبی است که بیمار به بیمارستان مخصوص قلب منتقل می شود، طرح 724 را نیز داریم که طرح امداد به سکته های مغزی است، موفقت در طرح 247 صد درصد است ، در طرح 724  که برای بیماران مغزی است داروهایی داده می‌شود که لخته را حل کند، 80 درصد بیماران هیچ عارضه‌ای نداشته‌اند.

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان با بیان اینکه 10 درصد مأموریت های اورژانس را نظرسنجی می کنیم خصوصاً آنهایی که می‌بینیم که مشکل برای آنها به وجود آمده باشد ، گفت : رضایت مردم در این نظرسنجی 80 درصد بوده است ، در رابطه با تعادل در توزیع پایگاه‌های امدادی هر جا مکان پیدا کرده‌ایم پایگاه ایجاد شده است ، اما لطف مسئولان باید شامل حال ما شود تا کدهای جدید را استقرار دهیم، برای ایجاد پایگاه به مکانی حداقل در حد کانکس‌های بازیافت سطح شهر نیاز داریم.

مسیرویژه امدادی در خیابان‌ها ایجاد شود

 راستین در ادامه عنوان کرد: توسعه شهر اصفهان عالی و بر مبنای مهندسی بافت شهری است اما دریغ از اینکه در گوشه این توسعه گوشه ای ازکمک رسانی دیده شده باشد، اگر در خیابان‌ها مسیرویژه امدادی ایجاد شود امکان نجات درصد زیادی از مصدومان وجود دارد، از مسئولان شهری تقاضا کردیم که نرده‌های خطوط اتوبوس تندرو (بی.آر.تی) برداشته شود و در مسیرهای جدید نیز دیگر نرده‌ای برای جداسازی این مسیرها استفاده نشده است، این مشکلات در سطح شهر اصفهان است که قطعاً رضایت مندی مردم را کاهش می‌دهد البته بحث امکانات و تجهیزات و نحوه رفتار مأموران اورژانس نیز مطرح است.

وی همچنین بیان کرد: میانگین امدادخواهی در 24 ساعت 5 هزار و 800 مورد در کل استان است، برای رسیدن به حداقل خستگی مأمور اورژانس برنامه 12 ساعته تنظیم کرده ایم و قانون ارتقای بهره وری نیز اجرا می شود که از اول دی ماه اجرای آن شروع خواهد شد،  از ابتدای امسال 223 مورد احیای موفق داشته ایم، در طول امسال به 17 مورد مادر باردار که درصدی نیز در مسیر زایمان موفق داشته‌اند، امدادرسانی کرده‌ایم.

کاهش مزاحمت‌های تلفنی اورژانس

رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان در رابطه با مزاحمت‌های تلفنی برای اورژانس گفت : 2 سال گذشته 30 درصد تماس‌ها مزاحمت تلفنی بود، پارسال 17 درصد و امسال نیز به 6.8 درصد کاهش یافته است.

راستین ادامه داد: شاخص حضور بر بالین بیمار در 80 درصد مأموریت‌ها باید کمتر از 8 دقیقه باشد که در شهر اصفهان این زمان محقق نشده است، در جاده‌ها نیز شاخص رسیدن به بالین دادخواه در 80 درصد موارد باید 15 دقیقه باشد که زیر 14 دقیقه هستیم، هرچند پوشش ما در جاده‌ها کامل نیست.

وی اضافه کرد: نخستین دوره همیار اورژانس را با اصحاب رسانه شروع خواهیم کرد که با تکنیک‌های احیا و کمک‌های اولیه آشنا شوند و همیار ما در اورژانس پیش بیمارستانی باشند.

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تصریح کرد : خیران استان درمان را از بیمارستان می‌بینند در حالی که شروع درمان از اورژانس پیش‌بیمارستانی و از منزل و دورترین نقطه به بیمارستان است؛ در شهر اصفهان به ازای هر 50 هزار نفر باید یک پایگاه وجود داشته باشد.

راستین با اشاره به این‌که حدود 40 درصد از مأموران ما از استان‌های دیگر هستند ، عنوان کرد : تنها رشته‌ای که بیکار ندارد رشته مأمور اورژانس پیش بیمارستانی و فوریت‌های پزشکی است ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان تربیت نیروی فوریت‌های پزشکی ندارد، اما در 5 سال گذشته آموزش را داشته‌ایم اما در آینده قطع خواهد شد مگر جزو مصوبات آموزشی دانشگاه و وزارت بهداشت باشد.

میانگین مقاومت بیمارستان‌های استان اصفهان در مقابل حوادث 60 درصد است

وی در ادامه گفت: میانگین مقاومت همه بیمارستان‌های استان اصفهان در مقابل حوادث 60 درصد بوده و 40 درصد هم در معرض خطر قرار دارند، همچنین میزان آمادگی تجهیزات پزشکی در مقابل حوادث 47 درصد است و 57 درصد تجهیزات در بیمارستان‌ها تثبیت نشده که ممکن است جان کارکنان و بیماران را به خطر بیندازد.

در پایان این نشست از مجموعه صوتی طنز تحت عنوان «جناب آقای مستدام» که به صورت طنز به دنبال فرهنگسازی در حوزه اورژانس است رونمایی شد.

 

انتهای پیام/م

برچسب ها: اورژانس ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.