سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

جلالی در جریان سوال از وزیر اطلاعات:

آقای ظریف! اسناد شما درباره پولشویی کجاست/ وزارت اطلاعات اسناد اظهارات مسئولان را اخذ کند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: شایسته نبود وزیر امورخارجه در خصوص پولشویی چنین حرفی بزند. 


به گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، کاظم جلالی نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز (سه‌شنبه، ۲۷ آذرماه) مجلس شورای اسلامی در جریان سوال از وزیر اطلاعات در خصوص اعطای تابعیت آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی هنگام مذاکرات هسته‌ای، اظهار داشت: این موضوع نگرانی‌هایی را در بین مردم ایجاد کرده که چرا در مذاکرات هسته‌ای که باید مسائل ملی پیگیری شود، این مسائل مطرح شده است.

وی افزود: انتشار خبر اعطای ۲۵۰۰ تابعیت آمریکا به مقامات جمهوری اسلامی بسیار ناراحت‌کننده است، زیرا در تاریخ نیز وقتی می‌خواهیم که در مسائلی مانند دارسی منافع شخصی به منافع ملی ترجیح داده شده است، موجب ناراحتی می‌شود.

نماینده مردم تهران تصریح کرد: انتشار خبر اعطای تابعیت به مقامات ایرانی اگر در تاریخ بماند قضاوت‌های بدی در خصوص مسئولان انجام می‌شود اگرچه امروز نیز نگاه مردم به مسئولان را تبدیل به نگاهی منفی می‌کند، زیرا توقع مردم این بود که در مذاکرات هسته‌ای منافع ملی پیگیری شود نه اینکه مسئولان به فکر منافع شخصی خود باشند.

جلالی ادامه داد: وزارت اطلاعات باید با سرعت این موضوع را پیگیری می‌کرد، بسیاری از سخنانی که مسئولان جمهوری اسلامی در مجلس، دولت و دستگاه قضا مطرح می‌کنند انباشته می‌شود و عدم تبیین موضوعات موجب کاهش مشروعیت نظام در ذهن مردم می‌شود.

نماینده مردم تهران با اشاره به اینکه توضیحات وزیر اطلاعات شفاف بود، بیان کرد: پس از آن که کانالی خبری مجعولی ذکر می‌کند، یک فردی می‌گوید"اوباما در مذاکرات حال داده و به ۲۵۰۰ ایرانی تابعیت اعطا کرده است که پس از آن آقایان برای اخذ تابعیت آمریکا مسابقه برگزار کردند که امروز اگر اسامی را منتشر کنند مشخص می‌شود چه افرادی منافع ملی را به آبنبات آمریکا فروخته‌اند. "بخشی از مردم، اگر نگوییم همه مردم این حرف‌ها را می‌پذیرند.

جلالی اظهار کرد: پس از بیان این موضوعات در داخل کشور فاکس‌نیوز این خبر را منتشر می‌کند و دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نیز در توییتر خود موضوع اعطای تابعیت به ایرانیان را منتشر می‌کند و می‌گوید تازه مشخص شده که اوباما در طول مذاکرات هسته‌ای به ۲۵۰۰ ایرانی از جمله مقامات حکومتی ایران، شهروندی آمریکا را اعطا کرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی بیان کرد: پس از طرح این موضوع مقامات آمریکایی به خصوص جان کربی سخنگوی پیشین وزارت خارجه آمریکا می‌گوید رئیس جمهور آمریکا روایت یک ایرانی تندرو را تبلیغ می‌کند، ولی یک تلفن به مقامات سابق آمریکا نمی‌زند تا از موضوع مطلع شود.

جلالی با بیان اینکه البته ما قبول نداریم که این دوستان تندرو هستند، گفت: مقامات آمریکایی نیز این موضوع را نپذیرفتند و در داخل آمریکا مباحث زیادی در این خصوص مطرح شد و حتی نمودار میزان اعطای تابعیت آمریکا به ایرانیان را نیز منتشر کردند.

نماینده مردم تهران افزود: در سال ۲۰۰۹ حدود ۷ هزار و ۸۰۰ ایرانی تابعیت آمریکا را اخذ کرده بودند، سپس در سال ۲۰۱۰ این عدد به ۹ هزار و ۷۸ رسید، در سال ۲۰۱۱ تعداد ایرانیانی که تابعیت آمریکا را اخذ کردند ۹ هزار و ۱۵ نفر بود، در سال ۲۰۱۳، ۸ هزار و ۹۵۸ تابعیت به ایرانیان اعطا شد، در سال ۲۰۱۴ نیز ۸ هزار و ۵۹۴ تابعیت آمریکا به ایرانیان داده شد، در سال ۲۰۱۵ تعداد ایرانیانی که تابعیت آمریکا را اخذ کردند ۹ هزار و ۷۴ نفر بوده و در سال ۲۰۱۶ که سال مذاکرات هسته‌ای بوده ۹ هزار و ۵۹۶ تابعیت به ایرانیان داده شده است.

وی تصریح کرد: تعداد اعطای تابعیت آمریکا به ایرانی‌ها همان طور که در آمار دیده می‌شود افزایش چشمگیری نداشته و بعضی سال‌ها چند عدد افزایش یا کاهش را شاهد هستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نباید در جمهوری اسلامی ایران از زبان مسئولان به دشمنان سوژه بدهیم، گفت: رسانه‌های بیگانه دیگر در ایران به دنبال سوژه نمی‌گردند، در دهه ۶۰ و ۷۰ رسانه‌های بیگانه به دروغ علیه ایران سوژه می‌ساختند، در دهه ۸۰ سوژه‌هایی که از داخل به رسانه‌های بیگانه داده می‌شد را برجسته می‌کردند.

جلالی ادامه داد: امروز آنقدر نمایندگان از تریبون مجلس، دولتی‌ها و افرادی که در سایر دستگاه‌های نظام مسئولیت دارند آنقدر سوژه به رسانه‌های بیگانه می‌دهند که آن‌ها نیز گیج شده‌اند. اخیراً مرکز پژوهش‌ها گزارشی را تهیه کرده که راهکار‌های تعیین شده برای کنگره آمریکا را تبیین کرده است، آمریکایی‌ها تلاش دارند تا با توجه به اینکه در سال تحریم هستیم، دعوا‌های بودجه‌ای در ایران بسازند سپس تا حدی که ممکن است علیه مسئولان جمهوری اسلامی ایران شایعه‌پردازی کنند حتی تنش‌هایی که صبح امروز در مجلس ایجاد شد نیز در همین راستا است.

وی با اشاره به اینکه چگونگی نگاه مردم به مسئولان جمهوری اسلامی بسیار دارای اهمیت است، افزود: سال گذشته وقتی برخی افراد شعار‌های ساختارشکنانه سر دادند مخاطب آن‌ها هر دو طیف اصلاح طلب و اصولگرا بود که این موضوع نشان می‌دهد دشمن چه طراحی برای کشور دارد.

جلالی با اشاره به سخنان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص پولشویی عنوان کرد: مواردی که درباره پولشویی در ایران مطرح شد از جمله همین مواردی است که ذکر کردم شایسته نبود آقای ظریف چنین جملاتی بگوید چرا که بحثی که مطرح می‌شود بلافاصله گوش‌ها تیز می‌شود. آقای ظریف! اسناد و مدارک شما کجاست نباید چنین مباحثی را مطرح می‌کردید.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در ادامه سخنانش یادآور شد: این همه حرف‌هایی که درباره نظام و مسئولان زده می‌شود آیا همگی دارای سند و مدرک است، کجا باید افراد مورد تذکر قرار گیرند. امسال سال تحریم است و ما باید با اراده محکم جلوی دشمن بایستیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید مسئولان جمهوری اسلامی ایران مستند حرف بزنند، گفت: وزارت اطلاعات، نهادی نظارتی است که همه دستگاه‌ها را رصد می‌کند و در اینگونه مواقع باید از مسئولان مستندات آن‌ها را اخذ کند.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۲:۱۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۷
اقای ظریف لطفا اسناد پولشویی کلان در کشور را به قوا تحویل دهید.که جلوی ضرر و زیان به مردم و منافع ملی گرفته شود.