سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عطوان: رهبران عربی حلقه بر دروازه کاخ ریاست‌جمهوری دمشق می‌کوبند تا انزوا و غربت خود را بشکنند

سردبیر رای الیوم یادداشت امروز خود را به سفر عمر البشیر به دمشق اختصاص داد و نوشت این اقدام آغازی بر از سرگیری روابط دیپلماتیک کشورهای عربی با سوریه است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالباری عطوان، سردبیر روزنامه اینترنتی رای الیوم، در جدیدترین یادداشت خود آورده است: سفر ناگهانی و غیرمنتظره عصر روز یکشنبه عمر البشیر، رئیس جمهور سودان، به دمشق و استقبال بسیار گرم بشار اسد، رئیس جمهور سوریه، از او در فرودگاه، پایان یک مرحله و آغاز مرحله‌ای دیگر در اقدام عربی مشترک به شمار می‌رود که عنوان اصلی آن تسلیم و اعتراف به پیروزی سوریه و شکست توطئه‌ای است که آمریکا و متحدانش برای از بین بردن وحدت اراضی و ترکیب جمعیتی و تغییر نظام در این کشور، اجرا کردند.

عطوان در این یادداشت نوشت: البشیر چه با او موافق باشیم یا مخالف، نامش به عنوان نخستین رهبری که تحریم سوریه از سوی کشور‌های عربی را شکست و این اقدام جسورانه را انجام داد ثبت خواهد شد، اما او قطعا آخرین رهبر عربی نیست که حلقه بر دروازه دمشق می‌کوبد. صفی طولانی تشکیل شده است و سفارت‌های بسته و خاک گرفته در حال ترمیم‌اند و نامه‌های محرمانه سرازیر شده‌اند. بعید نیست نفر دوم شیخ صباح الاحمد، امیر کویت، و سومی عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر، باشد که در پس پرده اعمال فشار‌های اخیر برای بازپس گرفتن کرسی سوریه در اتحادیه عرب و احیای جایگاه آن در مرکز اقدام عربی مشترک قرار داشت. در چارچوب توطئه آمریکا و اسرائیل از ماه نوامبر سال ۲۰۱۱ و هم زمان با خروج سوریه یا به عبارت بهتر اخراج آن از اتحادیه عرب، این اقدام مشترک وارد حالتی شبیه کما شده بود، اما اخیرا با اعمال فشار به پارلمان عربی از این نهاد خواسته شد بیانیه‌ای مشتمل بر دعوت از سوریه به بازگشت صادر کند.

البشیر در این سفر فقط نماینده سودان نبود بلکه نماینده محور عربی بود که عربستان سعودی و سایر کشور‌های خلیج (فارس) از جمله قطر و امارات متحده عربی در کنار مصر آن را رهبری می‌کنند و همگی اکنون متوجه اشتباه فاحش خود در توطئه علیه سوریه به رهبری آمریکا و تحت عناوین گمراه کننده و جعلی شده‌اند و ما اینجا باید اعتراف کنیم که امور نسبی هستند.

دیدار پشت در‌های بسته البشیر با بشار اسد در کاخ الشعب الجمهوری، نشان از علل واقعی این سفر و پیام‌هایی دارد که مهمان سودانی از متحدان عرب خود و چه بسا و به ویژه پادشاه سعودی به همراه برده است. شاه سعودی حمایت خود را به طور کامل از مخالفان سوری قطع و هیئت عالی مذاکراتی را که مقر آن ریاض بود منحل کرد و در آخرین بیانیه‌ای که دوشنبه گذشته در نشست اخیر شورای وزیران صادر شد بر حتمی بودن راه حل سیاسی برای بحران سوریه صحه گذاشت.

بعید نیست یکی از پیام‌هایی که البشیر حامل آن بوده مربوط به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، باشد که محاسبات منطقه‌ای خود را بازنگری می‌کند و زمینه را برای از سرگیری روابط با سوریه تحت رهبری اسد آماده می‌کند و این امر در سخنرانی مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه او، در کنفرانس دوحه کاملا روشن بود. چاووش‌اوغلو از همکاری با رئیس جمهور سوریه در صورت انتخاب مجدد او به عنوان رئیس جمهور از سوی مردم در انتخاباتی شفاف و آزاد استقبال کرد.

در ادامه این مطلب آمده است: برخی از محافل عربی به ویژه مخالفان سوری و طرفداران سکولار و اسلام‌گرای آن‌ها در پی سفر البشیر به سوریه دچار حالتی از شوک آمیخته با خشم شده‌اند که قابل پیش‌بینی بود و عجیب به نظر نمی‌رسد، چون البشیر طی سال‌های گذشته در سنگر خود که وابسته به جبهه نجات سودان بود و زیرمجموعه اخوان‌المسلمین به شمار می‌آمد، ایستادگی کرد. او نیرو‌هایی را زیر پرچم ائتلاف سعودی که با جنبش انصارالله می‌جنگید به جنگ یمن اعزام کرد حال آن که حوثی‌های انصارالله به عنوان متحد اصلی سوریه بودند که نقشی محوری در پیروزی سوریه و شکست دادن طرح‌های تغییر نظام در آن داشت.

عمر البشیر با انتقادات متعددی رو به رو شد که بارزترین آن‌ها ملحق شدن به ائتلاف سعودی در جنگ یمن در تلاش برای دستیابی به کمک‌های عربستان بود. مقامات اسرائیلی نیز اخباری را منتشر می‌کردند مبنی بر این که مقصد دومین سفر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، به کشور‌های عربی پس از عمان، خرطوم خواهد بود، چون البشیر درک کرده است که عادی‌سازی روابط با رژیم اشغالگر اسرائیل کوتاه‌ترین راه برای حذف نام کشورش از فهرست تروریسم آمریکا و فهرست اشخاص تحت پیگرد در دیوان بین‌المللی کیفری است. حالا سفر ناگهانی او به دمشق شاید نفی عملی بیشتر این انتقادات باشد.

نکته جالب توجه این بود که عمر البشیر که کشورش به سبب میزبانی از مقاومت اسلامی -جنبش‌های حماس و جهاد اسلامی- بار‌ها مورد تجاوز آمریکا و اسرائیل قرار گرفت، بر این مسئله تاکید داشت که سوریه در صف رویارویی با اشغالگران قرار دارد حال آن که این اصطلاح سال‌ها پیش از قاموس واژگان رسمی عربی حذف شده بود. او پا از این فراتر نهاده و تاکید کرد که سودان برای حمایت از سوریه و وحدت اراضی آن با تمام توان آمادگی دارد و شاید هم برای بازگشت به پایگاه نخستین و صمیمانه خود یعنی محور مقاومت که به دلایل غیرقانع کننده‌ای از آن خارج شد اشتیاق دارد.

رهبران عربی حلقه بر دروازه کاخ ریاست جمهوری در دمشق می‌کوبند تا انزوا و غربت خود و نه انزوا و غربت سوریه را بشکنند آن هم بعد از هفت سال سختی و سرگردانی که در آن جز باج‌خواهی آمریکا و غارت اموالشان و انحراف از ارزش‌های صحیح عربی و اسلامی خود، حاصلی درو نکردند. سوریه تغییری نکرده است، آن‌ها تغییر کردند و از راه به بیراهه رفتند.

بسیار مهم است که این بازگشت در اوج تلاش‌ها برای عادی‌سازی روابط عرب‌ها با رژیم اشغالگر اسرائیل صورت گرفته است و شاید هم آغاز بیداری از توهم حمایت دروغین و جعلی باشد که طی سال‌های اخیر برای توجیه این انحراف تاسف‌بار از اصول رواج یافت و باعث دراز کردن دست دوستی به سوی کسانی شد که علیه مدافعان شجاع سرزمین و ناموس و مقدسات فلسطین اشغالی مرتکب جنایت جنگی شدند.

در انتهای این مطلب آمده است: امیدواریم سفر عمر البشیر مانند اولین قطره‌های باران، نویدبخش تغییر و تحول و پاک شدن از آلودگی‌های مراحل گذشته باشد، مرحله‌ای که به سرگردانی در صحرای توطئه‌های آمریکا که مملو از دریاچه‌های خون بود گذشت. سوریه همان طور که همواره در طول قرن‌ها بوده بزرگ خواهد ماند و اکنون نیز بر اشتباهات چشم می‌بندد و از برادرانش استقبال می‌کند، چون همواره چشمش به آینده است و ضمنا بخشش هم از بزرگان است.

انتهای پیام/

برچسب ها: سوریه ، بشار اسد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۲۳:۱۵ ۲۷ آذر ۱۳۹۷
پسر کو ندارد نشان از پدر، از اون پدر چنین پسری که برای ملتش ایستاده نشان از اصالتشه