سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دستگاه‌های اجرایی با قوت بیشتری بحث ساماندهی متکدیان را دنبال کنند

رییس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه دستگاه‌های اجرایی با قوت بیشتری بحث ساماندهی متکدیان را دنبال کنند، گفت: هیچکدام از گروه‌های مورد نظر بدون متولی نیستند و اگر مشکلی وجود دارد دلیل این است که دستگاه‌ها به خوبی به وظیفه خود عمل نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، یدالله موحد رییس کل دادگستری استان کرمان امروز در جلسه شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت: بهزیستی باید معتادان متجاهر را در مرکز ماده ۱۶ نگهداری و در صورت لزوم سه ماه این مدت را تمدید کنند.

نماینده عالی دستگاه قضائی در استان کرمان افزود: باید مراقبت و حمایت‌های بعد از خروج انجام شود و در این زمینه تکالیف دستگاه‌های مختلف مشخص است.

رئیس شورای پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان کرمان گفت:: در بحث متکدیان، کلاشی جرم و قابل تعقیب کیفری است و باید در حق آن‌ها اعمال شود و در صورتی که کسی واقعا نیازمند است، کمیته امداد وظیفه دارد آن‌ها را تحت پوشش قرار بدهد و حمایت کند.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با اشاره به اینکه بخش زیادی از متکدیان از اتباع بیگانه هستند، افزود: اداره کل اتباع بیگانه باید برای ساماندهی امور بیگانگان تشکیل شده است و باید تمامی امورت مربوطه را انجام دهند.

وی گفت: متکدیان باید پالایش شده و افرادی که تظاهر به فقر و کلاشی می‌کنند باید حتمابا آن‌ها برخورد کیفری انجام شود و مابقی باید جمع آوری و ساماندهی شوند.

رئیس شورای قضائی استان کرمان با بیان این مطلب که مشکلات اقتصادی بر پدیده تکدی گری تاثیر دارد، افزود: شورای تامین استان کرمان مصوبات خوبی در خصوص کمپ‌های ماده ۱۶ داشته است.

این مقام ارشد قضائی استان کرمان گفت:: مدیران باید برای افزایش ظرفیت‌های مورد نیاز اقدام کنند و بهزیستی به تناسب نیاز ضروری استان تکلیف دارد که ظرفیت لازم برای نگهداری معتادان متجاهر و متکدی را ایجاد کند و در اینجا گفتن "ظرفیت نداریم" معنائی ندارد؛ وقتی متولی می‌شوید که مرکز ماده ۱۶ ایجاد کنید و مسئولیت می‌پذیرید باید ظرفیت ایجاد کنید.

وی با اشاره به اینکه کمک به جمع آوری و ساماندهی متکدیان یکی از وظایف ذاتی دستگاه‌های مربوطه است، افزود: معتادان متجاهر باید در مرکز ترک اعتیاد ماده ۱۶ به مدت سه ماه نگهداری شده و در صورت نیاز نیز تمدید شود و پس از پایان دوره ترک اعتیاد، اقدامات حمایتی پس از خروج برای آن‌ها انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اقدام به کلاشی نیز جرم است، گفت: اگر فردی با تظاهر به مشکلات جسمی اقدام به تکدی گری کند جرم است و برخورد قانونی لازم با آن‌ها انجام می‌شود.

وی افزود: هیچ کدام از گروه‌های متکدیان بدون متولی نیستند و برای ساماندهی ان‌ها در دستگاه‌های مرتبط اعتباراتی نیز پیش بینی شده است و اگر این کار به درستی انجام نمی‌شود، به دلیل آن است که دستگاه‌ها کار خود را به خوبی انجام نمی‌دهند.

موحد گفت: برای ساماندهی متکدیان باید همه دستگاه‌ها مسئولیت خود را در تمامی بخش‌ها بپذیرند و فرمانداری نیز این طرح را پیگیری کند.

وی افزود: دستگاه قضائی و نیروی انتظامی نیز وظایف خود برای جمع آوری و ساماندهی متکدیان را انجام می‌دهند و معتاد متجاهر متکدی به بهزیستی معرفی شود و بهزیستی ملزم به پذیرش این افرد است و اگر ظرفیت ندارد به صورت کتبی به دستگاه قضایی اعلام کند.

رییس کل دادگستری استان کرمان گفت:: اداره کل امور اتباع خارجی استانداری کرمان نیز باید برای اطفال متکدی که تبعه بیگانه هستند پیگیری ویژه‌ای داشته باشند و با همکاری نیروی انتظامی خانواده‌های آن‌ها را تعیین کند.

وی افزود: نیروی انتظامی نیز باید با استفاده از نیرو‌های تخصصی پلیس اطلاعات افراد کلاش متکدی را شناسایی کند، تا به دستگاه قضایی معرفی شده و روند قانونی برای آن‌ها پیگیری شود.

رییس کل دادگستری استان کرمان در ادامه درباره مجازات‌های جایگزین حبس گفت: مجازات حبس واقعا برای کشور مصیبت بار است و در حبس دچار تناقض هستیم که نوع رفتار دچار مشکل است و اگر می‌خواهیم کسی را اجتماعی کنیم باید به جامعه برگردانده و در جامعه تربیت کنیم به ویژه در جرائم خفیف باید رعایت شود.

موحد با اشاره به اینکه هدف قانونگذار در مجازات جایگزین حبس محقق نشده، افزود: دستگاه‌های پذیرنده مکلف هستند محکومینی را که دادگاه تعیین کرده بپذیرند و حکم دادگاه را اجرا کنند.
انتهای پیام/ی

متولیان امر پدیده تکدی گری را کنترل کنند

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.