سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی:

ایمنی تأمین نشود، آزادراه تهران شمال امسال هم افتتاح نمی‌شود

خادمی گفت: پیشرفت فیزیکی قطعه یک آزاد راه تهران – شمال به ۹۲درصد رسید و تا زمانی که ایمنی آن تأمین نشود به بهره‌برداری نمی‌رسد.

به گزارش خبرنگار راه و شهرسازی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خیرالله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی در نشست خبری سومین نمایشگاه حمل و نقل و صنایع وابسته با بیان اینکه از ابتدای سال ۵۷ کل مسیر ریلی کشور ۴ هزار و ۵۶۰ کیلومتر بوده است، اظهار کرد: هم اکنون میزان کل مسیرهای ریلی کشور به ۱۳ هزار و ۷۹۰ کیلومتر رسیده و این مسیرها شامل مسیرهای اصلی و فرعی می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: بیش از ۹ هزار و ۲۰ کیلومتر در طول ۴۰ سال گذشته احداث شده که دو برابر طول ریل‌های احداث شده در سال ۵۷ می‌شود و ما توانسته‌ایم کل نیاز  اقتصادی ریلی کشور را تأمین کنیم.

خادمی به بخش آزادراهی کشور اشاره کرد و افزود: تا سال ۵۷ کل مسیرهای آزادراهی ۲۸۵ کیلومتر بوده که تمام این مسیرها منتهی به پایتخت می‌شدند و امروز میزان مسیرهای آزادراهی به ۲ هزار و ۴۰۰ کیلومتر می‌رسد که تمام آنها در مرحله بهره‌برداری قرار دارد.

وی افزود: یک‌هزار و ۱۶۸ کیلومتر آزادراه در حال اجرا داریم که به مرور زمان به بهره‌برداری می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی به بخش بزرگراهی اشاره کرد و افزود: تا سال ۵۷ هیچ مسیر بزرگراهی در کشور وجود نداشت و بیشتر راه‌ها اصلی و یا شوسه بودند و ما هم اکنون ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بزرگراه در کشور داریم که تمام آن‌ها در مرحله بهره‌برداری قرار دارند عملکرد بخش بزرگراهی شرکت ساخت و توسعه زیربنایی کشور در بخش بزرگراهی در ۴۰ سال گذشته ۱۶ هزار و ۸۲۰ کیلومتر بوده است.

خادمی اظهار کرد: مجموع کل راه‌های اصلی، فرعی درجه دو و سه ۴۷ هزار کیلومتر است که تمامی مراکز مناطق مهم کشور را به یکدیگر متصل می‌کرد.

وی با بیان اینکه هم اکنون ۱۰۸ هزار کیلومتر مسیر جاده‌ای اصلی و فرعی درجه دو و سه داریم، افزود: در طول ۴۰ سال بعد از انقلاب ۶۲ هزار کیلومتر راه اصلی و فرعی افتتاح شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به بخش راه‌های روستایی اشاره کرد و گفت: تا سال ۵۷ کل مسیر‌های آسفالت تنها ۳ هزار کیلومتر بوده، اما اکنون در طول این ۴۰ سال ۱۰۴ هزار کیلومتر راه روستایی به ویژه در مناطق محروم کشور آسفالت شده است.

خادمی ادامه داد: هم اکنون بسیاری از مسیر‌های روستایی کشور آسفالت و یا شوسه هستند و مجموع کل راه‌های روستایی ۲۲۰ هزار کیلومتر است که ۱۰۰ هزار کیلومتر از آنها آسفالت و ۱۰۰ هزار کیلومتر شوسه هستند.

وی به محورهای در حال ساخت اشاره کرد و افزود: در بخش ریلی ۳ هزار و ۱۹۷ کیلومتر مسیر ریلی در حال احداث است که قرارداد‌های آنها با پیمانکاران منعقد شده و بیش از ۵ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر ریلی در حال مطالعه داریم و موافقت‌نامه ۱۰ هزار کیلومتر مسیر ریلی با سازمان برنامه و بودجه مبادله شده است.

معاون وزیر راه و شهرسازی به مسیرهای آزادراهی در حال ساخت اشاره کرد و گفت: یک‌هزار و ۱۶۷ کیلومتر مسیر آزادراهی در حال  اجرا داریم که قراردادهای اجرایی آنها منعقد شده است و به طور میانگین ۵۰درصد از مسیرهای آزادراه در کشور به مرحله اجرا و ساخت رسیده است و برای حدود ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر مسیر آزادراهی سرمایه‌گذاری انتخاب شده و مراحل مطالعاتی آنها آغاز شده است.

وی تأکید کرد: در بخش راه اصلی و بزرگراهی ۷ هزار و ۷۰۰ کیلومتر مسیر در حال ساخت داریم و شرکت ساخت و توسعه زیربنا‌های حمل‌ونقل کشور مراحل مطالعاتی آنها را آغاز کرده است.

خادمی در ادامه به آخرین وضعیت آزادراه تهران - شمال اشاره کرد و افزود: پیشرفت فیزیکی منطقه یک قطعه آزادراه تهران_شمال به پیشرفت ۹۲ درصدی رسیده و تمام جبهه‌های کاری در این آزادراه مشغول ساخت و فعالیت هستند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای‌حمل و نقل کشور ادامه داد: پیشرفت فیزیکی بخش‌های روسازی این قطعه ۵۵ درصد رسیده و ۴۵ درصد از مسیر‌های روسازی آنها باقی مانده است.

وی با بیان اینکه در آزادراه تهران_شمال دغدغه تأسیسات مکانیکی، برقی و جت فن‌ها را داریم گفت: به دلیل تحریم‌ها امکان ورود برخی از تأسیسات مکانیکی و قطعات به مشکل برخورده، اما تا پایان سال بخش سیبل آنها به اتمام می‌رسد و در صورتیکه وضعیت جوی آب و هوا اجازه دهد بخش‌های روسازی این قطعه به اتمام می‌رسد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه کل مسیر رفت و برگشت این آزادراه ۳۲ کیلومتر است، افزود: باید در تمامی طول مسیر تونل بخش روشنایی تأمین و ایمنی آنها به صورت کامل فراهم شود.

خادمی گفت: در صورتیکه ایمنی این قطعه توسط شرکت آزادراهی تهران شمال تأمین نشود، امکان بهره‌برداری آن تا پایان سال ایجاد نمی‌شود.

وی توضیح داد:‌حداکثر سرعت این بین ۱۰۰ تا ۱۱۰ کیلومتر است و به دلیل ایمنی بالای این آزادراه سرعت دقیق آن توسط پلیس راهور تعیین می‌شود.

مدیر عامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای‌حمل و نقل کشور با بیان اینکه قطعه ۲ این آزادراه به شدت فعال است، گفت: در منطقه ۳ جلسه‌ای با حضور سرمایه‌گذاران و سعیدی کیا رئیس بنیاد مستضعفان برگزار کردیم و ۶ سرمایه‌گذار به عنوان فاینانس انتخاب شدند.

خادمی افزود: اجرای پروژه توسط پیمانکاران ایرانی انجام می‌شود و تنها از سرمایه‌گذاران خارجی به عنوان فاینانس استفاده می‌شود.

وی با بیان اینکه نخستین قرارداد استفاده از ریل ملی با شرکت ذوب‌آهن اصفهان را منعقد کرده‌ایم، گفت: این به صورت مناقصه انجام شده و مقرر شد ۱۵ هزار تن ریل شرکت ذوب‌آهن اصفهان تأمین کند و شرکت ساخت و توسعه شرایط مالی آن را به صورت نقدی به شرکت ذوب‌آهن پرداخت کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: شرکت راه‌آهن قرارداد ابتدایی برای تأمین زیرساخت با شرکت ذوب‌آهن منعقد کرده و مسیر قانونی برای خرید ریل از شرکت ذوب‌آهن اصفهان باز شده و هر میزان که شرکت ذوب‌آهن ریل تأمین کند، شرکت ساخت و شرکت راه آهن خریداری می‌کند.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای‌حمل و نقل کشور افزود: تا پایان امسال ۹۷۰ کیلومتر ریل‌گذاری را به اتمام می‌رسانیم و هم‌اکنون ۳ مرکز استان به شبکه ریلی متصل شده و ۲۲ مرکز استان در آینده نزدیک به شبکه ریلی متصل می‌شوند.

خادمی ادامه داد: راه‌آهن تهران - همدان و قزوین - رشت ۵۰ تا ۶۰ درصد ریل‌گذاری‌اش انجام شده و پیش از سال ۹۲، ۵۰ درصد از زیرسازی آنها صورت گرفته بود.

وی اظهار کرد: در بخش‌های روسازی آزادراه تهران_شمال ۳۲ کیلومتر و در آزادراه شیراز_اصفهان ۵۰ درصد روسازی به صورت بتنی انجام شده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.