سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رزاقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

دولت بجای صادرات نفت خام مالیات تصاعدی اخذ کند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت: با حذف یارانه‌ سه دهک بالای کشور، چرخه نقدینگی اصلاح و محور اصلی دولت، هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید می‌شود.

ابراهیم رزاقی عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این سوال که آیا بودجه ۹۸ با توجه به دور جدید تحریم‌های آمریکا بسته خواهد شد، گفت: مسئولان و دولت‌مردان کشور باید پیش بینی‌هایی را در این بودجه انجام دهند و با کمک امکانات دولتی و قرارگاه خاتم الانبیاء، افراد کارآمد و صنایعی را که درحال ورشکستگی هستند، فعال و همچنین یارانه قابل توجهی به روستا‌ها تزریق کنند که با این کار، اشتغال به وجود آمده و همچنین ساختار‌های اقتصادی ایران تغییر خواهد کرد. باید نیاز‌های خودمان را بتوانیم در داخل تولید کنیم.

عضو هیئت علمی  دانشگاه تهران افزود: مردم هم باید در این شرایط دشوار شغلی و اقتصادی دولت را همراهی کنند؛ طبق قانون اساسی دولت باید با اخذ مالیات از ثروتمندان و افرادی که دارای موسسات خصوصی هستند هزینه‌های خود را تامین کند. با این کار نیازی به فروش نفت خام نیست و کسری بودجه ناشی از تحریم‌ها جبران خواهد شد. 

وی درباره تصمیم دولت مبنی بر افزایش ۲۰ درصدی حقوق کارمندان در بودجه ۹۸ گفت: بر اساس آمار، ۵۰ میلیون ایرانی با درآمد کمتر از ۳ میلیون تومان زیر خط فقر به سر می‌برند که ۴ میلیون نفر از این افراد از کارمندان هستند؛ طبیعی است که  با وضع موجود، این افراد  توانایی تامین هزینه‌های ضروری زندگی را نخواهند داشت.

رزاقی تصمیم دولت برای افرایش حقوق کارمندان را تصمیمی درست و صحیح دانست و افزود: البته افزایش تنها ۲۰ درصد حقوق کارمندان، توفیق چندانی در تامین و پرداخت هزینه‌های زندگی آنان نخواهد داشت. از طرفی هم این نگرانی وجود دارد که با افزایش حقوق کارمندان، جریان نقدینگی روند رو به رشدی پیدا کند که همین امر سبب بالا رفتن مجدد تورم خواهد شد.

استاد دانشگاه تهران درباره راهکار‌های دولت برای کاهش اثرات ناشی از تحریم‌ها اظهار کرد: دولت باید بجای تمرکز بر روی افزایش صادرات نفت خام و محصولات پتروشیمی، بازرگانانی که با ارز دولتی، کالا و خدماتی را به کشور وارد کرده اند، افراد پر درآمد و دهک‌های بالای جامعه را شناسایی، و از آن‌ها مالیات تصاعدی دریافت کند. دولت می‌بایست با افرادی که از بانک‌ها وام‌های کلان با سود کم دریافت کرده و اقساط آن را پرداخت نمی‌کنند به طور جدی برخورد کنند.

رزاقی قطع یارانه ثروتمندان را راهکار دیگر دولت در شرایط تحریمی برشمرد و افزود: با تزریق این یارانه‌ها به خزانه کشور، چرخه نقدینگی کشور اصلاح و بهبود می‌یابد؛ بعلاوه می‌توان تسهیلات قابل توجهی را با سود کم در اختیار تولیدکنندگان و کشاورزان قرار داد تا محور اصلی دولت هدایت جریان نقدینگی به سمت تولید باشد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.