سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

"صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت"؛

خرمشاد: ایران نه تنها یک کشور بلکه، محور است

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به تاکید مقامات ایران از سطوح عالی تا پایین بر صلح و ثبات و همکاری دسته جمعی در منطقه اظهار کرد: ایران امروزه تنها یک کشور نیست بلکه یک محور در منطقه است.

به گزارش خبرنگار حوزه سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان،محمدباقر خرمشاد دبیر شورا راهبردی روابط خارجی در سخنانی در سمینار صلح و ثبات در غرب آسیا؛ یک منطقه، یک سرنوشت در ارایه مقاله خود با عنوان " محور مقاومت، الگوی فراگیر منطقه‌ای" گفت: در این مقاله به این سوال پاسخ می‌دهم که چگونه جمهوری اسلامی ایران توانسته محور مقاومت را به الگوی فراگیر منطقه‌ای تبدیل کند و این الگو چه تبعاتی در نظم و امنیت آینده منطقه خواهد داشت.

وی در ادامه افزود: در قالب نظریه موازنه قدرت، پس از سقوط صدام حسین، محور مقاومت به الگوی منطقه‌ای و تاثیرگذار تبدیل شد و ایران نیز از قدرت نرم برخاسته از انقلاب اسلامی استفاده کرد و ایران را از یک کشور به یک محور تبدیل کرده و امروزه در منطقه تنها یک کشور نیست. از این رو اگر بخواهیم در نظم آینده منطقه توازن را مبنا قرار دهیم ایران یک قدرت منطقه‌ای بزرگ است و در کنار آن دیگر کشور‌ها نیز بر اساس وزن سیاسی و امنیتی‌شان قرار می‌گیرند.

وی در رابطه با نفوذ معنوی ایران در منطقه توضیح داد: در زمان صدام حسین، اوپوزوسیون دولت وی که شیعیان و کرد‌ها بودند، در ایران حضور داشتند و پس از سقوط صدام به عراق بازگشتند و مقام و منصب گرفتند که موجب گسترش نفوذ ایران شد و در مورد یمن هم فقط ایران از مردم مظلوم این کشور دفاع کرد که منجبر به نفوذ معنوی ایران و گسترش محور مقاومت شد.

این کارشناس مسایل بین‌الملل در پایان اظهار امیدواری کرد که در این چارچوب می‌توان به یک نظم دسته جمعی و شبکه‌ای و منطقه قدرتمند از خلال نوعی گفت‌وگوی درون تمدنی در قالب تمدن اسلامی رسید.

انتهای پیام/

 

 

 

برچسب ها: سیاسی ، سیاست خارجی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.