سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه کشور عنوان کرد؛

باید در باب فقه و فقاهت حوزه های علمیه پژوهش کنیم

آیت الله اعرافی گفت:دستگاه اجتهاد جامع ما هم امروز در دستگاه فقاهت ما تجلی یافته و هر قدر در این زمینه بخوانیم و پژوهش کنیم و بیاندیشیم باز هم کم است.

به گزارشگروه استان های  باشگاه خبرنگاران جوان از قم، آیت الله علیرضا اعرافی مدیر حوزه‌های علمیه کشور شامگاه یکشنبه در مراسم رونمایی از ۷۵ عنوان کتاب جدید مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) و تجلیل از ممتازین علمی و پژوهشگران برتر این مرکز گفت: خلأهای بزرگی در قلمرو علوم اسلامی داریم که هرقدر مراکز حوزوی پای کار بیایند و تلاش کنند باز هم کم است.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: یک نکته در فقه ما این است که دانش پیوسته تاریخی است و انقطاع تاریخی در فقه نداریم و به عبارتی همانطور که در قلب کتاب‌ها و متون معتبر پیوسته صیانت شده همانطور در یک فرایند تعلیم و تعلم استمرار پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه ما در باب فقه و فقاهت که ستون فقرات حوزه‌های علمیه است باید پژوهش کنیم،عنوان کرد: دستگاه اجتهاد جامع ما هم امروز در دستگاه فقاهت ما تجلی یافته و هر قدر در این زمینه بخوانیم و پژوهش کنیم و بیاندیشیم باز هم کم است.

آیت الله اعرافی عنوان کرد: باید در هر بابی به مسئله مستحدثه آن توجه کنیم، در خیلی کتاب‌های موجود فصل‌های جدید پایه‌ریزی نماییم و کتاب‌های فقهی با روش درست را تأسیس کنیم.

وی افزود: ورود در پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیت ویژه و مضاعفی دارد و درحوزه مسائل دینی دقت ما باید مضاعف باشد؛ آن طهارت نفس و دقت‌هایی که در جاهای دیگر داریم در فضای دین امری ویژه است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور ادامه داد: در ادواری که فقه ما و فقیهان ما با مذاهب و مکاتب دیگری مواجه می‌شدند شاهد رویش و تکامل بودیم.

آیت الله اعرافی با اشاره به اینکه دقت‌ها، وسواس‌ها و احتیاط‌هایی که بزرگان ما داشتند باید ما نیز در حوزه دین پژوهشی داشته باشیم،گفت: دفاع از نظام فقها و دستگاه فقه ما در کنار کار برای رشد و بالندگی باید باشد چرا که دستگاه فقاهتی ما در معرض هزاران هجمه و شبهه است که باید عالمانه به آن‌ها پاسخ داده شود.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه فقه ما درخت تنومند و تناوری است که ریشه در کتاب و سنت دارد و در گذر زمان هیچ‌گاه بر آن انقطاع حاصل نشده است،گفت: تنوع مکاتب در عین وحدت روش‌های بنیادین نکته مهمی است که باید توجه شود.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه کشور اشاره کرد: رشد فقه بخشی از آن در اثر تحقیقات مستمری است که در حوزه‌های مختلف انجام می‌شده اما بخش بزرگی از تحولات فقهی ما در اثر پرسش‌ها و مسائل تازه‌ای بوجود آمده که جامعه به فقه ما عرضه می‌کرده.

وی گفت: فقه ما تنوع مکاتب دارد ولی قالبا در چهارچوب تعریف شده و گاهی ممکن است این طیف دیدگاه‌ها کلیت یک دانش را بر هم بریزد.

وی اضافه کرد: در عصر ما فرصت‌های بی‌نظیری برای رشد فقه پیدا شده است و به رقم همه کارها در این حوزه اما در عرصه‌های جدید نیازهای ما فراتر از آن چیزی است که انجام گرفته است.

انتهای پیام/ح

پژوهش در قلمرو علوم اسلامی مسئولیتی ویژه و مضاعف دارد

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.