سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

باشگاه خبرنگاران جوان بررسی می‌کند؛

علت اصلی توقف ساخت خط ۳ متروی تهران چه بود؟/ نقش «اطلس مال» در طراحی تونل مترو

پورسیدآقایی می گوید تنها راه ادامه مسیر انشعاب خط ۳ متروی تهران از ساختمان «اطلس مال» است، اما معاون پیشین حمل و نقل شهردار می‌گوید که امکان تغییر مسیر میسر است.

به گزارش خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، محسن پورسیدآقایی معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران به تازگی طی اظهاراتی در خصوص وضعیت خط ۳ مترو تهران در نیاوران گفت: ارائه مجوز ساخت به مجتمع تجاری «اطلس مال» در پاسداران و فرو رفتن پایه‌های این ساختمان در عمق زمینی که باید تونل مترو در آن ساخته می‌شد، امتداد خط ۳ مترو به سمت نیاوران را کور کرده و تاکنون مسیر جایگزینی برای آن پیدا نشده است.

معاون حمل و نقل و ترفیک شهردار تهران تصریح کرد: منافع مالی سبب‌شده ساختمانی بالای سر خط ۳ مترو و در مسیر نقشه‌های مصوب مترو ساخته شود. درحالی‌که پیش از آن قرار بود به‌جای اطلس‌مال، پارکینگ نیاوران برپا شود تا کمبود جای پارک منطقه را جبران کند.

پورسیدآقایی هشدار داده ۱۷۰ متر تونلی که برای مترو پس‌از ایستگاه نوبنیاد کنده شده و انتهایش به دیوار بتنی می‌رسد، مقاوم‌سازی نشده و یکی از جاهای آسیب‌پذیر تهران در زمان زمین‌لرزه است.


بیشتر بخوانید: ادامه نیافتن قسمت شمالی خط ۳ ارتباطی با اطلس مال ندارد/ شورای پنجم می‌تواند با مسیر‌های جایگزین، خط ۳ را به پایان برساند 


همچنین علی امام مدیر عامل شرکت متروی تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: خط ۳ یک شاخه غربی از ایستگاه نوبنیاد داشته است که  یک بخش از حفاری آن هم در زیر خیابان موحد دانش انجام شده بود.

مدیر عامل شرکت مترو تهران تصریح کرد: طی توافق شهرداری با اطلس مال، تونل متروکه شده است و اینکه در شرایط جدید چه اتفاقی رخ می دهد، منوط به خروجی مطالعات بازنگری حمل و نقل ریلی جامع تهران است.

اما سید جعفر تشکری هاشمی که در دوره قالیباف معاون ترافیک و حمل نقل شهردار تهران بود، در گفت‌و‌گو با خبرنگار حوزه شهری گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، در واکنش به اظهارات اخیر معاون حمل و نقل و ترافیک فعلی شهردار تهران مبنی بر این که انشعاب خط 3 مترو تهران قرار بوده از نوبنیاد به نیاوران متصل شود ولی به خاطر ارائه مجوز ساخت و ساز به پروژه اطلس مال، منتفی و نیمه‌کاره رها شده است، گفت: آنطور که گفته شده تنها ۱۷۰ متر حفاری شده و هنوز تونل و لاینینگ نشده و آماده بهره‌برداری نیست و اگر این‌طور باشد این مورد تنها در حد یک رمپ دسترسی کار شده است.

معاون پیشین حمل‌ و‌ نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه انشعاب خط 3 از نوبنیاد به نیاوران ابتدا یک ایده بود که می‌توانست از داخل اطلس‌مال عبور کند، اظهار کرد: معنای آن چنین نیست که این انشعاب حتما باید از داخل اطلس‌مال عبور می کرد.

وی با بیان این که تا‌کنون هیچ ایستگاه مترویی را از داخل یک ساختمان عبور ندادیم، خاطر‌نشان کرد: البته این کار به صورت سمبلیک قابل انجام است.

تشکری‌هاشمی با بیان این که این خط در حال حاضر می تواند ادامه پیدا کند و مانند سایر خطوط از زیر معابر شهر گذر کند، گفت: بنابر این هیچ اصراری بر این نیست که خط ۳ مترو حتما از داخل اطلس مال عبور کند.‌

وی تصریح کرد: شرایطی وجود دارد که می‌توان به شکلی ایستگاه ساخت که به اطلس‌مال هم دسترسی داشته باشد و این امر امکان‌پذیر است.

معاون پیشین حمل‌ و‌نقل و ترافیک شهردار تهران تصریح کرد:‌ وقتی می‌خواهیم خطی بسازیم، اگر قرار است با خطی دیگر انشعاب داشته باشد باید فضای انتظار آن را آماده کنیم و طبیعی است وقتی که طرحی پیشنهاد داده می شود که امکان توسعه آن برای آینده در نظر گرفته شده، باید محل های انتظار آن را هم فراهم کنیم و این اتفاق به معنای تکمیل فوری آن نیست.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تونل انشعاب خط 3 بطور کامل ساخته نشده، اظهار کرد:‌ طول این تونل باید ۸ کیلومتر باشد و اگر لازم باشد می‌توان مسیر را متناسب با تقاضای مردم اصلاح کرد.‌

وی با تاکید براینکه هیچگاه خط انشعابی خط ۳ در اولویت کاری ما نبوده، اظهار کرد: اگر فضایی پیش‌بینی شده، برای این بوده که در زمان بهره برداری از خط 3 مانع از خدمات دهی به مردم نشود.

معاون پیشین حمل‌ و‌نقل و ترافیک شهردار تهران با تاکید بر اینکه مسیر عبور خط ۳ به سمت تجریش منتفی نشده‌است، اظهار کرد: هر زمان که شهرداری پول داشته باشد، باید ساخت این پروژه را ادامه دهد و مشکلی برای آن وجود ندارد.

تشکری با اشاره به دوران مسئولیت خود ادامه داد: ما وقتی با یک معارض مواجه می‌شدیم، با کمی تغییر مسیر خط، از مجاور معارض ها عبور می‌کردیم و این اتفاق جدیدی نیست.

وی در پایان در خصوص علت تکمیل نشدن انشعاب خط ۳ در دوره مدیریت شهری قبل گفت: این امر در اولویت پروژه‌های ما نبوده است.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۶
در انتظار بررسی: ۰
ناشناس
۱۵:۳۸ ۳۰ آذر ۱۳۹۷
اولویت اول مترو مال مراکز متراکم و فشرده و بافتهای فرسوده که اتوبوس نمیتونه توش بره مث جوادیه و خزانه است نه شهرک غرب و شهران که پر از اتوبانه
حقیقت
۱۹:۳۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
ننگ بر مدیران نا لایق
ناشناس
۱۷:۵۷ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
آخ آخ آخ اطلس مال اطلس مال ارسطو عامل پایتخت 3
ناشناس
۱۶:۲۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
این شرکت دولتی است یا خصوصی
ناشناس
۱۹:۳۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
بجای نیاوران خط ۶ روتکمیل کنید ایستگاه شاه عبدالعظیم سالهاست منتظر افتتاح هستیم
ناشناس
۱۵:۴۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
علتش نبود مدیر جهادی مثل قالیباف هست و لاغیر
ناشناس
۱۴:۳۹ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
نیاوران دیگه مترو میخوان چیکار
ناشناس
۱۴:۳۵ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
فکر کردم خط ازادگان به اسلامشهر رو می خوان تکمیل کنند ولی یادم نبود که ما زیر پونس نقشه ایم و قابل روئیت نیستیم
ناشناس
۱۳:۵۸ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
این همه مناطق پر جمعیت جنوب تهران مشکل رفت وآمد مردم وجود داره مترو فقط دقدقه بالا شهر رو داره.
ااااا
۱۳:۵۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
متأسفم برای مردم تهران با این شورا و شهرداراش
ناشناس
۱۲:۲۶ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
نیاوران مترو می خواد چه کار همه پولدارن
نجفی
۱۰:۴۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
لطفا در مورد ادامه خط چهار که قرار بود از ایستگاه ارم سبز به جنت آباد برسد اطلاع رسانی فرمایید با وجود حفاری تونل ها که یکی از محل ایستگاه ها در خیابان پروانه شمالی بلوار شقایق واقع در بلوار فردوس غرب منطقه 5 تهران است. نزدیک به 6 سال است که ظاهرا به دلیل اختلاف مالی با پیمانکار پروژه متوقف شده است.
hassan
۰۹:۴۰ ۲۹ آذر ۱۳۹۷
قابل توجه مدیران سابق سازنده متروی خط 3 که ایستگاه جوادیه نشست کرده به گونه ای ساختمان سرویس بهداشتی نیم متر نشست کرده و زمین بقل دست مترو محل رفت و آمد مردم نیز حدود 200 متر قابل استفاده نیست حال ضد زلزله بودن پیش کش
ناشناس
۱۵:۵۲ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
اولویت اول مترو مال محله های متراکمه ولی ورداشتن مترو رو جاهایی که بمراتب دسترسی اشون بهتره گذاشتن
ناشناس
۰۹:۵۳ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
اطلس مال برای چه کسی هست که اینقدر قدرتمنده؟
ناشناس
۰۹:۳۹ ۲۸ آذر ۱۳۹۷
وقتی پول حرف اول رو میزنه همین میشه