سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

میهمان سرشناس ضیافت پزشک احمدی!

عبدالحسین تیمورتاش ملقب به سردار معظم خراسانی ازجمله رجالی بود که در سرنگونی سلسله قاجار و تفویض سلطنت به ‏پهلوی نقشی مهم ایفا کرد .

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  در مجموعه تلویزیونی «محاکمه» ساخته حسن هدایت که در اواخر دهه ٧٠ خورشیدی از شبکه یک به نمایش درآمد، بخشی ‏از داستان به دادگاه پزشک احمدی اختصاص داشت که طی آن ماجرای تلاش‌ ایران تیمورتاش دختر عبدالحسین تیمورتاش، ‏برای به دام انداختن پزشک احمدی در عراق و استرداد او به ایران به شکلی گذرا به نمایش درآمد. احمد احمدی، معروف به ‏پزشک احمدی ازجمله شخصیت‌های بدنام تاریخ معاصر ایران است که به‌عنوان پزشک زندان قصر، بسیاری از مخالفان ‏پهلوی اول را بی‌سروصدا در زندان به قتل رساند. یکی از شخصیت‌های مهمی که مزه آمپول هوای پزشک احمدی را در ‏زندان چشید عبدالحسین تیمورتاش دولتمرد شهیر دوره قاجار و پهلوی اول بود که در تحکیم سلطنت رضاخان بسیار کوشید، ‏اما روزی که از چشم شاه افتاد میهمان زندان قصر و پزشک قاتلش شد.


بیشتربخوانید :بازار یا شاهراه ارتباطی


چهارنعل پیش به سوی قدرت

امروز مصادف است با سالروز انتصاب تیمورتاش به سمت وزیر دربار که ٩٣‌سال پیش و به حکم پهلوی اول انجام شد. ‏عبدالحسین تیمورتاش ملقب به سردار معظم خراسانی ازجمله رجالی بود که در سرنگونی سلسله قاجار و تفویض سلطنت به ‏پهلوی نقشی مهم ایفا کرد و به پاس همین خدمات ارج و قربی فراوان در دستگاه رضاخان یافت. او پسر یکی از ملاکین ‏بزرگ خراسان بود که به لطف ثروت پدر از آموزش خوبی برخوردار شد و حتی تحصیل در روسیه را نیز تجربه کرد. در ‏کارنامه سیاسی تیمورتاش نمایندگی ادوار مختلف مجلس شورای ملی به نمایندگی از مردم خراسان، حکومت بر گیلان، ‏کرمان و سیستان، همچنین پست وزارت عدلیه دولت مشیرالدوله را می‌توان مشاهده کرد. او ٢٥ آذر ١٣٠٤ خورشیدی به ‏وزارت دربار رسید و در ادامه نقشی تاثیرگذار در تبیین سیاست خارجی ایران ایفا کرد.‏

از اوج عزت تا حضیض ذلت

‏«دشمن طاووس آمد پر او/ای بسی شه را بکشته فر او» این فراز از دفتر نخست مثنوی معنوی را باید به منزله شرح حالی از ‏دهه آخر زندگی عبدالحسین تیمورتاش تلقی کرد. تیمورتاش منهای همه رذایل اخلاقی‌اش از قدرت‌طلبی ذاتی و سخت‌گیری ‏نسبت به مخالفان خود گرفته تا تمایل به قمار و استعمال مواد مخدر، بی‌شک سیاستمداری کارآزموده بود و این بیش از هر ‏چیز دیگری رشک و شک رضاخان را نسبت به وزیردربارش بر می‌انگیخت. هرچند که این میان تمایل دولت انگلستان به ‏حذف تیمورتاش از صحنه سیاست ایران را نیز نباید از نظر دور داشت. تیمورتاش در مذاکرات مربوط به قرارداد دارسی ‏کمترین همکاری را با طرف انگلیس از خود نشان نمی‌داد و همین لندن را به این نتیجه رساند که با او نمی‌توان کار کرد. ‏انگلیسی‌ها با بهانه قرار دادن سفر تیمورتاش به مسکو و همچنین سوء‌استفاده از خوی قدرت‌طلبی‌اش، همواره این ظن را در ‏پهلوی اول تقویت می‌کردند که تیمورتاش در اندیشه جانشینی اوست و این برای تحت‌تأثیر قرار دادن رضاخانی که براساس ‏همین ترس همه افراد لایق را از اطراف خود تارانده بود کفایت می‌کرد. تیمورتاش در‌سال ١٣١١ از وزارت دربار برکنار ‏و به اتهام رشوه‌خواری به ٨‌سال زندان محکوم شد، هرچند به لطف پزشک احمدی حتی‌سال اول این محکومیت نیز سپری ‏نشد.

منبع: روزنامه شهروند

انتهای پیام/

برچسب ها: دانستنی ها ، خواندنی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.