سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس رسانه ملی در همایش ملی مطالعات پیمایشی و افکار سنجی در ایران:

دشمنان سعی در تغییر تفکر و فرهنگ ما دارند/باید ذائقه مخاطب را بشناسیم

علی عسکری گفت: دشمنان برای جنگ با ما هزینه نمی کنند بلکه علم و تفکر خود را برای تغییر تفکرات و فرهنگ ما به کار می گیرند.

به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان،به پاس پنجاه سال فعالیت در حوزه افکار سنجی و همچنین هفته پژوهش، نخستین همایش ملی مطالعات پیمایشی و افکار سنجی در ایران با حضور عبدالعلی علی عسکری رئیس سازمان صدا و سیما، مدیران شبکه‌های سیما و دیگر مسئولان عالی رتبه کشوری و پژوهشگران در سالن همایش‌های صدا و سیما برگزار شد.

علی عسکری رئیس رسانه ملی گفت: سازمان صدا و سیما با افکار عمومی و سایر ملت‌ها سرو کار دارد و حیات رسانه ملی در گرو تعامل با مخاطبان است.

وی با بیان اینکه موضوع افکار عمومی موضوع افکار جهانی است، گفت: مطالعات و تحقیقات در این حیطه از موضوعات درجه یک جهانی و موضوعات مهم ما در ایران است.

رئیس رسانه ملی ادامه داد:جریانات شناختی دنیا از موضوعات مهم در دنیا و ایران هستند و در طراز جهانی قرار دارند. ما رشته‌های علومی مختلفی داریم، ولی آن چیزی که مطالعات جامعه را تحت الشعاع خود قرار داده، همین مطالعات اجتماعی است.

علی عسکری گفت: ما می‌بینیم که دنیا در جنگ به سر می‌برد، اما کشور ما در آرامش است. باید در نظر داشت که ما در یک جنگ فرهنگی هستیم و این نبرد در افکار عمومی پایه شکل گرفته است. دشمنان ما برای جنگ با ما هزینه نمی‌کنند بلکه علم و تفکر خود را برای تغییر تفکرات و فرهنگ ما به کار می‌گیرند.

علی عسکری: رسانه‌ای که تحقیقات نداشته باشد، هیچ ندارد

وی با بیان اینکه معاونت افکار سنجی را ایجاد کردیم و اولین جلسه را با موضوع افکار سنجی مخاطب و پژوهش برگزار کردیم، گفت: پایه همه مولفه‌های ما در رسانه ملی تحقیقات است. رسانه‌ای که تحقیقات نداشته باشد، چیزی ندارد و باید در تمام تحقیقات، ذائقه مخاطب را بشناسیم.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: ما بودجه را برای معاونت گذاشتیم تا در جایی خرج شود که کار‌ها به خوبی پیش برود. من معتقدم که در بخش تحقیقات توفیق زیادی نداشتیم؛ اما توجه به این موضوع داشتیم.

علی عسکری گفت:شاید این کمبود بودجه در معاونت افکار سنجی و تحقیقات به دلیل عادت سازمانی باشد که هنوز ما به طور جدی به این معاونت عادت نکرده ایم.

رئیس رسانه ملی گفت:مسائل اجتماعی فوق العاده در هم تنیده هستند و ما باید تحقیقات قوی و دقت بیشتری روی آن داشته باشیم.

وی ادامه داد:هر برنامه‌ای که در دست ساخت قرار می‌گیرد، اول باید با تحقیق و پژوهش آن شکل بگیرد، حتی یک فیلمنامه هم باید از ابتدا با مطالعه و تحقیقات شکل بگیرد که تمام این زیر ساخت در معاونت مرکز تحقیقات و پژوهشی سازمان وجود دارد.

علی عسکری گفت: یکایک شما که در سازمان مشغول به کار هستید باید اصل تحقیقات خود را از مرکز تحقیقات و پژوهش‌ها بگیرید تا زیر ساخت‌های فکری تولیدات رسانه ملی فراهم شود و این چرخه را راه بیندازید.

رئیس رسانه ملی ادامه داد: امروز بشریت به یک اوج رسیده و کسی که بخواهد در رسانه اثرگذار باشد باید علم و دانش خود را به قله برساند. درواقع اگر مرکز تحقیقات در قله نباشد رسانه در قله نخواهد بود و این وظیفه شما در این مرکز است.

وی گفت:امیدوارم که این همایش نقطه عطفی باشد تا شما هر ساله بگویید که چه کار‌هایی را انجام داده اید. آرزو می‌کنم موفق باشید و این جلسه آغازی برای موفقیت‌های بعدی باشد.

طلوعی:تحقیق و تولید در سازمان «خواهران غریب» هستند

طلوعی رئیس مرکز افکار سنجی در این مراسم اظهار کرد: تلاش‌های بسیاری از اولین روز مرکز تحقیقات انجام شده است که انارکی، مهاجرانی، اشعری و دیگر دوستان در آن سهیم بودند.

وی ادامه داد: بد نیست بدانیم که تحقیق و تولید در سازمان هم سن هستند و نفس به نفس هم بزرگ شدند و شانه به شانه هم راه رفتند، اما متأسفانه هرچه باهم دویدند از هم دور شدند. هرچه به این دو مولود مبارک فکر می‌کنم با الهام از فیلم آقای پوراحمد احساس می‌کنم اسم این دو مولفه را باید «خواهران غریب» بگذارم.

طلوعی گفت: اگر تولید در سازمان به نتیجه نرسیده به دلیل همراه نبودن با تحقیق است. ما هنوز کماکان به موضوع مهم تحقیق در حوزه تولید نرسیده ایم.

وی با بیان اینکه ما نگاهمان در حوزه پژوهش یک موضع فرهنگی علمی است، گفت: ما این سازمان را سازمانی فرهنگی علمی می‌دانیم. ما حقیقتا مرکز تحقیقات را مرکز دنیا می‌دانیم و می‌دانیم که ما در دنیا موثر هستیم.

اصل تاثیرگذاری بر مخاطب را جدی بگیریم

طلوعی ادامه داد:ما در کار فرهنگی باید اصل تاثیرگذاری مخاطب را بیش از پیش جدی بگیریم و از گذشته تا کنون باعث شده تا ما تغییر و تحولات زیادی را در حوزه تحقیقات و پژوهش‌های سازمان صدا و سیما داشته باشیم و تغییر رویکرد بدهیم. البته با این تغییر رویکرد باید گفت که ما از بازیگری به بازیگردانی رسیدیم و دوست دارم امروز در حضور شما با افتخار از این رویکرد‌ها و کار‌های انجام شده صحبت کنم.

رئیس مرکز افکار سنجی رسانه ملی افزود: ما در ساختار جدید مرکز که اخیرا توسط رئیس سازمان به ما ابلاغ شده، اداره کل جدیدی در سازمان تاسیس کردیم که حوزه پیمایش و تحقیق را در رسانه تقویت می‌کند. درواقع ما در دوره انتخابات با یک شاهکار علمی مواجه شدیم که محصول همین نمونه گیری در حوزه پیمایش و تحقیقات بود.

طلوعی در پایان با اشاره به فعالیت‌های این مرکز در دوره ریاست علی عسکری یادآور شد: ما در حوزه معماری رسانه، افکار سنجی ایرانیان تا امروز کار‌های خوبی انجام داده ایم و چند سند اقدام در دست داریم که امروز از آن رونمایی می‌کنیم البته ما امروز برای مرجع شدن مرکز تحقیقات افکار سنجی سازمان تلاش می‌کنیم و می‌توانیم با افتخار بگوییم که در این سال‌ها ما در تمام حوزه‌ها برند هستیم.

رضی:افکار سنجی گرفتن نبض جامعه است

حسین رضی معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما در ادامه ضمن تبریک به مناسبت ولادت امام حسن عسکری علیه السلام، گفت: یکی از موضوعاتی که در همه کار‌ها به آن توصیه شده، اتقان در کار است.

وی افزود:از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده که خدا رحمت کند کسی که یک کار را به نحو احسنت انجام می‌دهد. همه کار‌ها نیازمند پژوهش است و گریزی از پژوهش در کارهایمان نداریم. از جایی که این همایش اولین همایش در ایران است باید به این نکته جدی توجه کرد که نظام جمهوری اسلامی ایران بر رای و نظر مردم استوار است و ما براساس اینکه مردم سالاری را در جامعه رعایت می‌کنیم، باید در نظر داشته باشیم آنچه که کشور را شکل می‌دهد رای مردم است.

رضی گفت:اگر افکار سنجی به طور دقیق و عالمانه انجام شود ما به طور مرتب می‌توانیم به نمودار افکار عمومی مراجعه کنیم و اگر این افکار سنجی صورت بگیرد به شکل خاص می‌تواند نیاز جامعه را به ما نشان دهد.

وی ادامه داد:افکار سنجی به تعبیری گرفتن نبض جامعه است که آیا نبض جامعه کند است یا تند. کسی که نبض می‌گیرد باید این حیطه را بلد باشد.

رضی با تاکید بر اهمیت حوزه اجتماعی و فرهنگی گفت: براساس تحولات و اختلافاتی که در حوزه فرهنگ و اجتماعی وجود دارد باید این حوزه به شکل جدی و مستمر رصد شود، چون ما در رسانه با مخاطب روبرو هستیم و نیازمند رصدی دائمی هستیم.

معاون پژوهشی سازمان صدا و سیما ادامه داد:امروز مرکز تحقیقات به لطف کار‌هایی که شما انجام می‌دهید محل رجوع کشور است، ما مرکز تحقیقات را بزرگترین مرکز میشناسیم چرا که داده‌های مرکز تحقیقات بی‌نظیر است.

وی با بیان اینکه این مرکز به فراخور دستور و وظیفه خود باید به روز باشد، گفت: با محدویت‌های منابع مالی مواجه هستیم، اما مرکز تحقیقات نباید درب هایش را به روی نیرو‌های جدید ببندد.

رضی گفت:ما نیازمند تقویت مرکز تحقیقات هستیم تا در منطقه جهان اسلام و غرب آسیا و جهان، مطالعات خود را انجام دهیم. ما اگر این موضوع را به نیرو‌های علمی دانشگاه ها، حوزه‌های علمیه و .. واگذار کنیم توان اجرای پروژه‌های دیگر را پیدا خواهیم کرد و می‌توانیم از نیرو‌های علمی خودمان استفاده کنیم.

در ادامه مراسم از افرادی مانند محمد رضا طالبان برای مقاله پیمایش‌ها و معضل مطلوبیت‌های اجتماعی، عنایت‌الله زمان‌پور برای مقاله داده‌های نگرش سنجی و تفاوت نظریه کلاسیک و پرسش و پاسخ و معصومه حیدری زهرا‌پور برای سوالات حساس برای پیمایش و فنون مواجهه با آن تقدیر شد.

همچنین از پروفسور فرامرز رفیعی و مرتضی کتبی استاد دانشگاه و پایه گذار افکار سنجی با اهدای سپاس‌نامه و تندیس سپاس تجلیل و تقدیر به عمل آمد.

گفتنی است؛ سپاس‌نامه مرکز تحقیقات و پژوهش به قلم محمد مهدی منصف‌پور به رئیس رسانه ملی اهدا شد و از مجموعه نقشه راه، ۴۰ سند اقدامات سازمان صدا و سیما و مجموعه ایران نما و اینفوگرافی در حوزه‌های مختلف اجتماعی سیاسی و ... و همچنین از چهار جلد نظر سنجی انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران رونمایی شد.

انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.