غلامی با اشاره به سابقه پژوهش در کشور و چالش های مربوط به آن گفت: بودجه دانشگاهها کفاف برنامههای پژوهشی را نمیدهد و بر افزایش بودجه اصرار داریم.
وزیر علوم درباره سابقه پژوهشی در کشور اظهار کرد: سابقه پژوهشی ایران چندان طولانی نیست و مجموعه فعالان این حوزه جوانان هستند، در ابتدا دانشگاههای کشور عموما آموزش محور بودند و از اواخر دهه۸۰ رویکرد توسعه فناوری به وجود آمد.
وی با بیان اینکه با وجود سن کم پژوهشی این حوزه به خوبی عمل کرده است، گفت: نشانه این امر تولیدات علمی ایران است که در جایگاه جهانی بسیار خوبی قرار دارد.
غلامی درباره شورای عالی عتف گفت: در این شورا سیاستگذاریهای کلان انجام میشود و برنامههای شورای عالی انقلاب فرهنگی و دانشگاههای کشور در این شورا به طور موردی تحت بررسی قرار میگیرند و وزارت علوم پیگیر اجرایی شدن برنامهها است.
وزیر علوم ادامه داد: سال گذشته بازنگری کلی در دبیرخانه شورای عالی عتف انجام گرفت و ضرورت ادامه طرحهای وزارت علوم هدف اصلی در نظر گرفته شد و از بین تمام طرحها ۳ طرح به بخش خصوصی رفت و ۲۱ طرح ادامه پیدا کردند ودر مجموع سیاستهای کلان طرحهای علمی موردبازنگری قرار گرفتند.
وی درباره ارتباط بین پژوهش و دانشگاه گفت: تلاش ما این است که ارتباط میان حوزههای دانشگاهی و پژوهشی افزایش پیدا کنند و با سازمان برنامه و بودجه نشستهای کارشناسی برگزار شد و ۱۰ استان به عنوان پایلوت برای بررسی آمایش آموزش عالی انتخاب شدند.
وزیر علوم درباره نقشه جامع علمی کشور اظهار کرد: در نقشه راه مسیرهای تحقق سیاستها و روشهای عملی آن در نظر گرفته شده است و برنامههای فناوری، تربیت نیروی انسانی، تاثیر فضای فرهنگی و پژوهشهای بنیادی تعریف شده اند و هر سازمانی وظیفه مخصوص خود را دارد.
غلامی ادامه داد: وزارت علوم هم به عنوان سازمان متولی بخشی از سند را پیگیری میکند که این سند تدوین شده و درحال بازنگری است.
وی درباره بودجه پژوهشی در کشور بیان کرد: یک بودجه کلان برای آموزش عالی داریم و دانشگاهها ردیف مخصوص به خود را دارند، زیرا هریک از دانشگاهها دارای قوانین خود هستند و آنها باید ۱۵ درصد اعتبارات جاری خود را برای پژوهش در نظر بگیرند.
وزیر علوم با بیان اینکه تا به حال کمتر از یک درصد بودجه کشور برای پژوهش صرف شده است، گفت: این بودجه میان دستگاههای مختلف کشور تقسیم میشود و به لحاظ مقایسهای بودجه این بخش بسیار کم است.
غلامی با اشاره به بودجه دانشگاهها گفت: بودجه دانشگاهها کم است و اصرار ما افزایش بودجه پژوهشی برای پیشبرد این حوزه است و دانشگاهها را تشویق میکنیم تا برای پروژههای خود سرمایه گذار جذب کنند.
وی با اشاره به اینکه نیازهای اعتباری ما بسیار زیاد است گفت: نیاز ما بسیار بیشتر از توان دولت است و بدون هزینه هم نمیتوان پژوهش جهانی را انجام داد.
وزیر علوم به طرحهای تجهیزاتی هم اشاره و اظهار کرد: در این حوزه به خوبی کار کرده ایم، اما پیشبرد آن زمان بر است علی رغم آنکه در قانون بودجه برنامههایی دیده شده است، دچار نگرانیهایی هستیم.
غلامی درباره افزایش حقوق استادان و کارمندان دانشگاه اظهار کرد: بیش از ۷۰ درصد بودجه دانشگاهها صرف دستمزد می شود و این نگرانی است که افزایش ۱۴ درصدی میزان حقوق و دستمزد برای سایر بخشهای دانشگاهی جای افزایشی نمیگذارد.
وی با اشاره موضوع ساماندهی پایان نامهها گفت: دانشجویان در دوره کنونی ضمن تحقیق و پایان نامه نویسی باید کار پژوهشی و فناوری هم داشته باشند و اگر پایان نامه ارزش داشته باشد کاربردی خواهد شد.
وزیر علوم با اشاره موضوع پایان نامه فروشی گفت: یک سال پیش قانونی در این باره در مجلس به تصویب رسید و از ابتدای سال ۹۷ به طور جدی با این موضوع برخورد کردیم و آیین نامههای انظباطی برای این بخش در نظر گرفته شده است، اما بخش بیرون از دانشگاهها به ضابطه نظامی احتیاج دارد که با همکاری میان وزارت کشور و نیروی انتظامی کارهای خوبی انجام گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین با همکاری وزارت ارتباطات و پلیس فتا با ارسال پیامکهای غیرقانونی مقابله کردهایم و در ۶ ماه گذشته برنامههای خوبی انجام گرفته است.
وزیر علوم تحقیقات و فناوری به موضوع کاربردی شدن پایان نامهها هم اشاره و اظهار کرد: اینکه دستگاه های اجرایی چقدر به نتایج دانشگاهی احتیاج دارند محل سوال است و مشکل فعلی که با آن روبه رو هستیم جدی گرفته نشدن موضوع علم و پژوهش است.
غلامی درباره گسترش بی رویه آموزش عالی کشور گفت: برای مقابله با این موضوع آمایش آموزش عالی اجرایی شده است و با مصوبه شورای عالی اداری مراکز غیرقانونی بسته شدندهمچنین ظرفیت دانشگاه های دولتی، غیر دولتی و آزاد کاهش یافته اند زیرا تعداد زیاد دانشجو سبب کاهش کنترل نظارت و ازبین رفتن کیفیت میشود لذا برنامه ریزی جدی برای کنترل دانشجویان تحصیلات تکمیلی انجام گرفته است.
وی با اشاره به حضور دستگاهها و نهادهای اجرایی برای جلوگیری از این گسترش گفت: خودمان قدم پیش گذاشتیم و با وزارت صنعت هماهنگیهایی برای گسترش کار آموزی در صنعت تدوین کردیم همچنین پیش بینی کردیم تا اعضای جدید هیئت علمی بعد از آنکه ۶ ماه از دانشگاه حقوق گرفتند در صنعت مشغول شوند همچنین علاوه بر حقوق حمایت مالی دیگری برای دانشجویانی که بتواند کارآفرین باشند در نظر گرفته شده است.
غلامی ادامه داد: رئیس جمهوری به دستگاههای دولتی تذکر داد که با دانشگاه همکاری داشته باشند بر همین اساس با وزارت دفاع، وزارت نفت، سازمان محیط زیست، وزارت نیرو و دیگر دستگاههای کشور برنامه جدی آغاز شده است.
وزیر علوم درباره اثر گذاری تحریمها روی محصولات داخلی اظهار کرد: در این شرایط به سمت تولید محصولات داخلی رفته ایم و در نمایشگاه سال گذشته ۷ هزار میلیارد تومان با بخش بیرون از دانشگاه قرارداد منعقد شد و به دنبال رسیدن به نتیجه مطلوب و رفع چالشهای کشور هستیم.
وی با اشاره به رشد و تحول آموزشی کشور گفت: به دنبال حرکت به سمت دانشگاههای نسل سوم هستیم و اواخر سال۹۶ بازنگری در آیین نامه ارتقای اعضای هیئت علمی انجام گرفته و امتیازهای اساتید بالا رفته است همچنین اساتیدی وجود دارند که در حوزه کاربرد بسیار خوب هستند، اما نمیتوانند مقالات خوبی بنویسند و بر این اساس رویکرد برای زمینه سازی حضور اساتید کارآمد در صنعت دیده شده است و در یک تا ۲ ماه آینده این کار اجرایی میشود که سیاستی تشویقی برای اساتید با رویکرد فعالیت های عملی و کاربردی است.
غلامی درباره بازنگری سرفصلهای درسی گفت: با همت جدی در بسیاری از دروس سرفصلهای درسی تغیر پیدا کردند در حوزه مهندسی و کشاورزی به طور کامل انجام گرفته است.
وی درباره مشکلات فارغ التحصیلان بیان کرد: دانشگاههای کشور هیچگاه سفارش تربیت نیروی انسانی نداشتند و فقط متقاضی ورود به دانشگاهها داشتیم و خود دانشگاهها با نگاه کارشناسی تولید انبوه فارغ التحصیل داشته اند.
وزیر علوم ادامه داد: بیش از ظرفیت ایجاد شده نیرو تربیت کرده ایم، اکنون بخش غیر دولتی باید توسعه پیدا کند تا این نیروی تحصیل کرده در آن بخش فعال شود.
غلامی گفت: دیگر پذیرش دانشجو در موسسات وابسته به مراکز دولتی انجام نمیشود و در آمایش آموزش عالی مراکز دولتی و غیر دولتی برنامههایی در سطح استانی آغاز شده است همچنین دانشگاه آزاد هم در این زمینه کاری را آغاز کرده البته تعداد دانشجویان متقاضی ورود به دانشگاه کاهش یافته است.
وزیر علوم درباره موضوع حذف کنکور گفت: حذف کنکور به این سختی هایی که میگویند نیست، ممکن است مراکز کنکور نخواهند درآمد خودرا از دست بدهند اما برای حذف کنکور دارای تکلیف قانونی هستیم؛ نکته مورد توجه این است که بدانیم برای رشته های پر متقاضی هنوز به ارزشیابی عادلانه ای احتیاج داریم.
وی ادامه داد: روش جایگزین کنکور تاثیر سوابق تحصیلی است که این کار وظیفه آموزش و پروش محسب می شود و اعلام کرده است که میتواند اطلاعات را تکمیل کند و این فرصت به آموزش و پروش دادهشد تا امتحانات متوسطه را به درستی برگزار کند تا نارضایتی ها ازبین برود.
غلامی با بیان اینکه سوابق تحصیلی برای کنکور سال آینده به طور تاثیر مثبت اعمال میشود، اظهار کرد: شورای سنجش و پذیرش روش جدیدی را در نظر گرفته است و برمبنای آن افرادی که نمیخواهند کنکور بدهند باید به سازمان سنجش درخواست بدهند، اما رشتههای پر تقاضا رقابت فشردهای خواهند داشت که با مشارکت دانشگاهها روش تکمیلی برای آن انتخاب و تا سه سال آینده کنکور حذف خواهد شد.
وزیر علوم درباره توجه به رشته های علوم انسانی و اسلامی اظهار کرد: در علوم تجربی از تجربیات کشورهای دیگر استفاده کردیم، اما در حوزه علوم انسانی کارهای زیادی انجام گرفته و مجموعهای برای ارتقای علوم انسانی وجود دارد و نمیتوان گفت که تمام کارها انجام گرفته، اما در راستای نقشه دانشگاه اسلامی قدم برداشته ایم.
وی درباره دانشگاه فنی و حرفهای گفت: برای این دانشگاه قانون خاصی درنظر گرفته شده است، زیرا نیروهای فنی در این دانشگاه تربیت میشوند و رویکرد ما به روز کردن تجهیزات این دانشگاه و بهبود فضای درسی است، تا پایان سال وضعیت حق التدریسیها مشخص میشود و دولت و وزارت علوم به دانشگاه فنی حرفهای توجه ویژه ای خواهد داشت.
وزیر علوم درباره تعیین وضعیت دانشجویان ستاره دار اظهار کرد: این واژه جعل شده است و دانشجویانی که در گزینش رد شده بودند روی خود اسم ستاره دار گذاشته بودند و با بررسیهای انجام گرفته روی آیین نامهها مشکلات مرتفع شدند؛ با حداقل محدویتها دانشجویان سرکلاس میروند، اما افرادی که بر اساس صحبت قوه قضائیه اقداماتی علیه نظام انجام داده اند ستاره دار میشوند، وزارت علوم از طریق دولت ماده واحدهای را به مجلس فرستاده است که بر اساس آن موضوع صلاحیت عمومی دانشجویی برداشته خواهد شد.
غلامی درباره دانشجویان بورسیه گفت: این بحث با ورود دیوان محاسبات رفع شد و در ابتدا ضوابط اولیه برای دانشجویان در نظر گرفته نشده بود اما اکنون به شکلهای مختلف قانونی و ارفاق، بخشی از مشکلات برطرف شده است و بخشی دیگر درحال تعیین تکلیف هستند.
وی تصریح کرد: در تجدید نظر اعلام شده کسانی که واجد شرایط نبودند و به تحصیل پرداخته اند باید هزینه تحصیل خود را بازگردانند و این کار مضاعفی است که دیوان محاسبات روی دوش وزارت علوم گذاشته و کار سختی است که امیدواریم راهکارهای قانونی برای آنها در نظر گرفته شود.
انتهای پیام/