سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

معاون پژوهشی دانشگاه تهران:

رونمایی از ۱۰ رساله و پایان نامه برتر/ معرفی 4 پژوهشگر جوان نمونه

رحیمیان گفت: پژوهشگر جوان نمونه نیز شامل پژوهشگران زیر ۴۰ سال عضو هیات علمی دانشگاه است که ۴ نفر به عنوان پژوهشگر جوان نمونه معرفی خواهند شد.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان، محمد رحیمیان معاون پژوهشی دانشگاه تهران در نشست مطبوعاتی بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران که امروز در این دانشگاه برگزار شد، گفت: هر سال در دانشگاه تهران جشنواره‌ای برای تقدیر از پژوهشگران برگزار می‌شود،‌ جشنواره‌ای که مورد استقبال دانشجویان و اساتید قرار می‌گیرد. کمیته های مختلف پژوهشی پژوهشگران را انتخاب می‌کنند و چون انتخاب در این زمینه وجود دارد، کار کمی سخت می شود و با چالش هایی مواجه می‌شویم.

وی ادامه داد: اساتید مایل هستند زحماتشان مورد توجه قرار گیرد، ما نیز خوشحالیم رضایت پژوهشگران را به دست آوریم. قرار است پژوهشگر پیشکسوت نمونه در این جشنواره معرفی شود، به این معنی که امور پژوهشی اساتید را پس از بازنشستگی دنبال می کنیم و افرادی که بیش ترین کار پژوهشی را انجام داده اند، معرفی خواهیم کرد، امسال نیز 3 استاد در این حوزه را معرفی خواهند شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران گفت: در این جشنواره پژوهشگر برجسته داریم؛‌ به این معنی که یک فرد در طول مدت خدمت علمی در دانشگاه مورد بررسی قرار می گیرد، در این زمینه ما یک نفر از 7 کمیسیون معرفی خواهند شد. همچنین پژوهشگر نمونه را معرفی می کنیم که طی 5 سال اخیر بیشترین فعالیت را داشته اند، ما 8 نفر را در این زمینه معرفی می کنیم.

وی اضافه کرد: پژوهشگر جوان نمونه نیز شامل پژوهشگران زیر 40 سال عضو هیات علمی دانشگاه است که 4 نفر به عنوان پژوهشگر جوان نمونه معرفی خواهند شد.

رحیمیان بیان کرد: قراردادهایی با سازمان هایی اجرائی و شرکت های خصوصی و دولتی داریم که طرح های آن را بررسی می ‌کنیم، 5 طرح مورد تشویق قرار خواهد گرفت، همچنین در این جشنواره 2 دستاورد ویژه پژوهشی را معرفی خواهیم کرد.

وی افزود: در این جشنواره از 10 رساله و پایان نامه برتر که بیشترین آثار پژوهشی را داشته‌اند، رونمایی خواهیم کرد. هر سال 2 کارشناس پژوهشی در این جشنواره انتخاب می شوند. یک آزمایشگاه و یک کتابخانه نمونه نیز در دانشگاه تهران معرفی خواهد شد.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اظهار داشت: این جشنواره نسبت به سال قبل از کمی بودن کاسته شده و به سمت کیفی شدن کارها رفته ایم، به عنوان مثال شاخص اچ ایندکس در علوم فنی،علوم پایه، کشاورزی و منابع ، دامپزشکی و...اضافه کردیم، ضریب کی و اس مقالات را در نظر گرفته ایم، هر چه ضریب کی و اس بالاتر باشد، امتیاز مقاله بیشتر است.

وی افزود: اگر تعداد مقالات اساتید در نشریاتی به چاپ رسیده باشد که از نظر دانشگاه از جمله نشریات با کیفیت به شمار نرود، نمی توانند از امتیاز نمونه و برجسته بودن استفاده کنند یعنی ما افرادی را انتخاب کرده ایم که حداکثر 5 درصد مقالاتشان از کیفیت کمتری برخوردار است اما 95 درصد آن باید از جمله مقالات با کیفیت باشد.

رحیمیان با اشاره به اقدامات دانشگاه تهران در حوزه پژوهشی گفت: در شورای سیاست گذاری دانشگاه ده اولویت را انتخاب کرده‌ایم که طرح های پژوهشی دانشگاه در این راستا باشد که از جمله آن می توان به آب، انرژی، محیط زیست، مخاطرات طبیعی، آسیب های اجتماعی، سلامت، تغذیه و امنیت غذایی، رفاه اجتماعی، جهانی شدن و فضای مجازی و آمایش سرزمین اشاره کرد. دانشجویان باید تلاش کنند رساله های خود را در این زمینه انتخاب کنند در این صورت از حمایت بیشتری برخوردار خواهند بود.

وی اظهار داشت: 13 دانشگاه برتر کشور با یکدیگر همکاری دارند، یک کنسرسیوم همکاری پژوهشی و فناوری تشکیل داده و اولین پروژه را از محیط زیست گرفته ایم که پروژه کلان محاسبه سیاهه انتشار آلاینده های هوا در کلان شهر های ایران نام دارد که قرارداد آن امضا شده است، در این طرح دانشگاه های بزرگ همکاری دارند و دانشگاه هایی مانند اهواز و اراک با دانشگاه های سطح یک همکاری می کنند.

معاون پژوهشی دانشگاه تهران اضافه کرد: طرح توان افزایی جوانان قلعه گنج را در دستور کار خود داشته ایم؛ در این طرح جوامع محلی طوری آموزش داده می‌شوند که می‌توانند شاغل شوند، بررسی ابعاد آسیب‌های اجتماعی را با وزارت کشور، بهینه سازی و پرورش زالوی طبی با استانداردهای بهداشتی را با جهاد دانشگاهی داشته‌ایم، همچنین طراحی و ساخت تراشه برای سلول‌های سرطانی و... را با معاونت علمی ریاست جمهوری داشته‌ایم.

رحیمیان گفت: در دانشگاه تهران 31 همایش بین المللی و ملی داشته‌ایم،‌ همچنین مرکز نیاز سنجی و ویژه یابی دانشگاه 26 تیم تحقیقاتی تشکیل داده است.

وی اضافه کرد: در مجموع 47 پژوهشگر را در جشنواره مورد تشویق قرار خواهیم داد، همچنین از تمامی کمیسیون‌ها برگزیده داریم. در زمینه بودجه‌ها حدود 13 تا 14 درصد بودجه دانشگاه به بودجه پژوهشی تعلق می‌گیرد، در این بین بودجه‌ای که به معاونت بین المللی هزینه می‌شود جنبه پژوهشی دارد و از بودجه پژوهشی شامل می شود.

انتهای پیام/

نشست مطبوعاتی بیست و هفتمین جشنواره پژوهش و فناوری دانشگاه تهران

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.