سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بخاری را اصولی نصب کنید!

با شروع زمستان، آمار مرگ‌ومیر افراد به خاطر گازگرفتگی بالا می‌رود که علت آن نداشتن آگاهی کافی نسبت به نصب اصولی بخاری یا بی‌توجهی به دانسته‌هایی است که بار‌ها گفته شده است.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،  از شروع سرما چند وقتی می‌گذرد. خیلی‌ها همان اول سرما دست به کار شدند و بخاری‌ها را از انبار خارج کردند و سر و دستی به رویش کشیدند و نصب کردند. عده‌ای هم که شوفاژ داشتند، کارشان راحت‌تر بود. اما عده‌ای هم هستند که هنوز سراغ بخاری‌ها نرفته‌اند و منتظر یک سرمای درست و حسابی هستند تا دست به کار شوند.


بیشتر بخوانید: راه‌های مقابله با مرگ خاموشی که در فصل سرما پایش به منازل باز می‌شود


نصب لوله‌ها و دودکش

یکی از مهم‌ترین نکات لازم برای نصب لوله بخاری، توجه به لوله‌ای است که برای آن نصب می‌کنیم. لوله‌های آکاردئونی را فراموش کنید؛ چراکه به خاطر بافت نرم و انعطاف‌پذیری که دارند، به راحتی ممکن است سوراخ شده و احتمال پس‌زدن دوده وجود دارد و چون این لوله‌ها آکاردئونی هستند و مانند لوله‌های معمولی در هم فرونمی‌روند، آب‌بندی نشده و باعث بازگشت مواد حاصل از احتراق به محیط می‌شوند؛ به همین دلیل به مرور زمان، لوله‌های آکاردئونی حالت اولیه خود را از دست می‌دهند. فشار در این لوله‌ها سریع افت می‌کند و دود را به جای انتقال به بیرون، به داخل پس می‌زند. اگر از لوله‌های تکه‌ای استفاده می‌کنید، آنها را به‌گونه‌ای در هم فروببرید که حدفاصل لوله‌ها به سمت بالا باشد. این کار احتمال پس‌زدن گازهای سمی را کاهش می‌دهد. لوله بخاری‌ها را به صورت افقی نصب نکنید؛ چراکه باعث پس‌زدن دوده و گازهای سمی می‌شود. سعی کنید تا حد امکان در زاویه 45درجه به بالا قرار گیرند. قبل از نصب لوله‌ها حتما آن را یک‌بار کنترل کنید، به‌ این طریق که کبریت یا شمعی را در داخل ورودی لوله بخاری بگیرید، اگر دود از طریق دودکش خارج شد نشانه آن است که نصب لوله‌ها اصولی است. نکته دیگری که باید رعایت کنید، نصب دودکش H است تا در شرایط احتمالی، منافذ عبور هوا مسدود نشود و امکان خروج گازهای سمی وجود داشته باشد. هرازگاهی دودکش را بررسی کنید تا مسدود نشده باشد.

اگر لوله‌های بخاری به صورت توکار تعبیه شده باشند، باید لوله بخاری انتهایی را یک‌متر بالاتر از بام قرار دهید تا اکسیژن کافی به بخاری برسد. تا جایی که می‌توانید از زانویی‌های کمتری استفاده کنید. زانویی هرچه بیشتر باشد، کارایی دودکش کم می‌شود. در بخش‌هایی که از لوله افقی استفاده می‌کنید نباید بیشتر از دوزانویی 45درجه و یک زانویی 90درجه استفاده کنید. به خاطر داشته باشید هرگز دو وسیله گازسوز را از دودکش عبور ندهید، حتی دودکش بخاری را در مجاورت کولر قرار ندهید، چراکه گازهای سمی ممکن است از منافذ کولر به داخل خانه نفوذ کنند و مسمومیت افراد خانواده را به دنبال داشته باشند. در قسمت‌هایی ناگزیریم که از لوله افقی استفاده کنیم اما مراقب باشید طول آن از 75 درصد طول لوله عمودی دودکش بالاتر نرود. اگر جای مخصوص نصب لوله بخاری در خانه ندارید تا حد امکان لوله بخاری را از شیشه به بیرون هدایت نکنید؛ چراکه به دنبال سردشدن هوا، گازهای سمی ممکن است به داخل پس بزنند و قدرت مکش دوده را نداشته باشند.

نصب بخاری

وقتی می‌خواهید بخاری را در اتاق قرار دهید، مراقب باشید حدود 30 سانتیمتر از دیوار فاصله داشته باشد و رابط دودکش با دیوار هم 15سانتیمتر باشد. اگر جای کافی در خانه ندارید، حداقل سعی کنید بخاری حدود نیم‌متر از پرده یا وسایل چوبی دور باشد تا انتقال حرارت مشکل‌آفرین نشود. طول شیلنگی که می‌خواهید برای بخاری استفاده کنید، نباید از 120 سانتیمتر فراتر رود و شیلنگ بخاری را حداقل هر سال عوض کنید. بعد از نصب بخاری، برای اینکه مطمئن شوید لوله‌ها و اتصالات بخاری نشتی ندارند، حتما از کف صابون استفاده کنید.

موقع استفاده از بخاری حتما مراقب این نکته باشید که لوله‌های بخاری هنگامی که بخاری روشن است یا روی پیلوت قرار دارد، همیشه باید داغ باشند؛ سردشدن لوله‌های بخاری علامت مهمی است که نشان می‌دهد احتراق به درستی انجام نشده و گازهای سمی و دوده به خوبی خارج نمی‌شوند و درحال انتشار به داخل محیط هستند.

منبع : روزنامه فرهیختگان

انتهای پیام/

 

برچسب ها: دانستنی ها ، حوادث
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.