سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

در نشت خبری مطرح شد؛

اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه برگزار می‌شود

نشست خبری اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه، با حضور فقهی زاده معاون قرآن و عترت ارشاد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار حوزه قرآن و عترت  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری اولین دوره جایزه جهانی دوسالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه، با حضور عبدالهادی فقهی زاده معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد برگزار شد.

فقهی زاده در این نشست خبری گفت: نهج البلاغه جایگاه رفیعی در نظام نامه اسلامی ما دارد. این کتاب از نظر محققان حوزه تخصصی علوم و معارف کتابی استثنایی است. ما به نهج البلاغه به عنوان اثری حدیثی و تخصصی نگاه می‌کنیم که درجه بالایی دارد. تنوع موضوعی در نهج البلاغه بسیار حائز اهمیت است و بعد از قرآن، همه نهج البلاغه را کتابی استثنایی می‌دانند. به این دلیل که به ریز موضوعات در حوزه‌های اعتقادی، تربیتی، سیاسی، فکری و فرهنگی توجه کرده است.

وی افزود: این کتاب اصلی‌ترین، معتبر‌ترین و بزرگترین کتاب حدیثی فریقین است. این کتاب منتسب به علی (ع) است؛ کسی که در فریقین جایگاه ممتازی دارد و در میان اهل سنت یکی از بزرگترین اصحاب رسول الله است و صحابه گرانقدر پبامبر (ص) همگی به وجود شریف ایشان می‌بالند و مفتخر هستند.

معاون قرآن و عترت وزارت ارشاد در خصوص اهداف برگزاری اولین دوره جایزه جهانی دو سالانه کتاب برگزیده نهج البلاغه عنوان کرد: هدف اول معرفی جوانب علمی و عملی اندیشه و سیره امام علی (ع) است. نهج البلاغه حاصل تجربیات عملی و علمی ارائه شده در دوره زمانی محدود به پنج سال آخر عمر مبارک حضرت امام علی (ع) است. زمانی که ایشان عهده دار مقام خلافت بودند. امام علی (ع) بلافاصله بعد از وفات پیامبر (ص) مقام امامت را داشته و در سراسر عمر شریف خود عهده دار این مقام بوده، اما در سال‌های پایانی عمر عهده دار مقام خلافت ظاهری هم شده است.

وی ادامه داد: دومین هدف ما تقویت گفتمان علوی در عرصه عمومی جهان اسلام است. به عنوان کمترین دانشجو در محضر کتاب عظیم نهج البلاغه، معتقد هستم نهج البلاغه کتاب اسلامی است و شخصیت امام علی (ع) هم یک شخصیت جهانی و اسلامی است که هرگز در دایره تنگ نگاه‌های فرقه‌ای نمی‌گنجد. امام علی (ع) متعلق به بشریت است و آنچه در نهج البلاغه منعکس شده، برای هدایت بشریت در عرصه‌های مختلف است.

فقهی زاده پیرامون سومین هدف برگزاری این برنامه بیان کرد: سومین هدف از برگزاری اولین دوره جایزه جهانی کتاب برگزیده نهج‌البلاغه، جریان سازی علمی و فرهنگی با محوریت این کتاب مقدس است.

در ادامه نشست آیت‌الله دین‌پرور، رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه گفت: امروز در دنیا پس از گذشت قرن‌ها و با توجه به دشمنی‌هایی که با اسلام و تشیع داشته‌اند، نهج‌البلاغه به عنوان مجموعه‌ای از علوم و حقایق شناخته می شود.

وی ادامه داد: در تاریخ شخصیت‌های مختلفی از جامعه و عدالت گفته‌اند؛ ولی وارد حوزه عمل نشده‌اند. اما حضرت علی (ع) در دورانی کوتاه در حوزه عملی وارد شده و حکومت عادلانه را هم تعریف و هم تحقق بخشید.

رئیس بنیاد بین‌المللی نهج‌البلاغه در خصوص مطرح شدن نهج البلاغه در سازمان ملل بیان کرد: نهج‌البلاغه و به‌ویژه عهدنامه مالک اشتر آینه حکومت علوی است که در پس قرون و اعصار همواره مورد توجه بوده است. کتاب شناسنامه‌داری که در طول بیش از هزارسال مورد استناد علما و محققان بوده و همواره از برتری ویژه‌ای برخوردار بوده است. حتی در سازمان ملل نیز که افراد زیادی با اینگونه مباحث میانه خوبی ندارند، چندسال پیش نهج‌البلاغه و عهدنامه مالک‌اشتر در جلسه‌ای مطرح شد. در دنیای امروز که حکومت‌های جابرانه بر عالم مسلط هستند و ادعای طرفداری از عدالت و حقوق بشر دارند مطالب امیرالمومنین (ع) به عنوان مطالبی نو و ارزنده برای بشریت نیاز است.

آیت‌الله دین‌پرور عنوان کرد: حضرت علی (ع) شخصیتی بوده که حتی نسبت به دشمنان خود با کمال عطوفت و عدالت رفتار کرده و این عدالت حکومتی را برای بشریت به ارمغان آورده که امروز در دست ماست. امروز این مسئولیت جمهوری اسلامی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است که این پیام را به دنیا برساند. کتاب‌های زیادی در این راستا در دنیا نوشته شده که باید معرفی شود.

درزی دبیر اجرایی این جایزه هم گفت: پس از قرآن کریم بیشترین آثار تولیدی درباره نهج‌البلاغه است که در قالب‌های مختلفی همچون تصحیح و ترجمه است. این مورد یکی از ضرورت‌های راه‌اندازی چنین جایزه‌ای است. دومین هدف وحدت‌آفرینی در دوران معاصر بین شیعه و سنی است لذا با توجه به اهمیت این موضوع تمرکز روی نهج‌البلاغه به‌شدت ضرورت دارد. نهج‌البلاغه جزو معدود کتاب‌هایی است که شیعه و سنی درباره آن شرح‌های مفصل نوشته‌اند. سومین ضرورت مربوط به جامعیت موضوعی و نکات مدیریتی و راهبردی این کتاب برای دوران معاصر است.

وی افزود: در راستای این جایزه شورای علمی با حضور ۱۱ نفر از اساتید حوزه و دانشگاه که در زمینه نهج‌البلاغه صاحب اثر بودند، تشکیل شد. در ادامه کمیته‌ آموزه‌های علوی، علوم نهج‌البلاغه و مطالعات متنی تشکیل شد که آثار در این زمینه‌ها می‌توانند تولید و ارائه شوند. همچنین پورتال این جایزه نیز به سه زبان فارسی، انگلیسی و عربی راه‌اندازی شد. پوستر نخستین دوره جایزه دوسالانه کتاب برگزیده نهج‌البلاغه نیز در این سه زبان منتشر و امروز رونمایی شد. این پوستر‌ها به مناطق مختلف کشور از جمله ۲۰۰ دانشگاه و موسسه علمی و ناشران فعال این حوزه فرستاده شد. در آماده‌سازی فرم‌های داوری سه بخش عمومی، تخصصی و کودک و نوجوان را در نظر گرفتیم.

درزی عنوان کرد: تا پیش از ارتباط با مراکز دانشگاهی و موسسات و ناشران حدود ۲۰۰ اثر به دبیرخانه ارسال شده که پیش‌بینی می‌شود این عدد تا حدود هزار برسد. برای تقویت بخش بین‌الملل نیز یک کارگاه به زبان انگلیسی در روز‌های نهم و دهم اسفندماه با موضوع «انسان و روابط اجتماعی در سنت شیعی با تاکید بر نهج‌البلاغه» برگزار خواهد شد. تاکنون ۳۰۰ اثر خارجی مرتبط با نهج‌البلاغه در خارج از کشور شناسایی و فهرست شده و حدود ۱۰۰ صاحب اثر و فعال بین‌المللی این حوزه نیز شناسایی شده‌اند که در حال رایزنی با آن‌ها هستیم. اختتامیه نخستین دوره این جایزه نیز روز هشتم اسفندماه خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

برچسب ها: قرآن ، نهج البلاغه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.