وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: این مساله مستلزم افزایش تولید خودرو است. در حال حاضر تولید در دو خودروساز عمده کشور به شدت کاهش یافته است.
وی ادامه داد: برنامه اصلی ما افزایش تیراژ تولید است زیرا قیمت ارتباط مستقیمی با میزان تولید دارد.
رحمانی با بیان اینکه خودروها شامل دو دسته یعنی مشمولین و غیرمشمولین قیمت گذاری شورای رقابت هستند، گفت: در این برنامه خودردسازان خودروهای غیرمشمول را زیر ۵ درصد قیمت بازار عرضه می کنند و این روند کاهشی ادامه خواهد داشت.
وی افزود: اینکه ما تولید و عرضه را افزایش دهیم و خودروسازان نیز خودرو بفروشند، هم موجب می شود رانت و دلالی از بین برود هم عرضه خودو بهتر می شود.
وزیر صنعت با اشاره به عرضه خودروهای مشمول قیمت گذاری شورای رقابت، گفت: نحوه عرضه خودروهای مشمول قیمت گذاری، فرایند دیگری دارد که باید در کارگروه تنظیم بازار بررسی شود. سازمان حمایت در حال کار کارشناسی است که در این راستا یک جلسه نیز برگزار شده است.
رحمانی با بیان اینکه آنالیز قیمت گرفته می شود و افزایش قیمت مواد اولیه خودروسازان مدنظر قرار می گیرد، گفت: هزینه های مالی خودروسازان بالای 20 درصد به سازمان حمایت اعلام شده که قطعا سازمان این موضوع را نمی پذیرد و از محل بهره وری و مباحث مدیریتی هزینه ها را باید کاهش دهند.
وی افزود: البته ما از خودروسازان برنامه جامعی را طلب کردیم از جمله اینکه خودروهایی که پیش فروش شده عینا باید واگذار شود. همچنین باید مطالبات قطعه سازان را پرداخت کنند.
رحمانی گفت: همچنین باید با فروش اموال مازاد و غیرتولیدی نقدینگی را تامین کنند. افزایش تیراژ تولید و داخلی سازی خودروها از دیگر تکالیفی است که بر عهده خودروسازان گذاشته شده است.
انتهای پیام/