سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران:

ایران در سال ۲۰۵۰ میلادی با کم آبی مزمن روبه رو خواهد شد/شرکت‌های آب منطقه‌ای کشور درک مناسبی از مدیریت مصرف آب را نداشته اند

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران گفت:در کمتر از ۲۵ سال دیگر اکثر آبخوان‌های کشور از بین خواهد رفت و این یعنی جمعیت کشور باید به مناطق دیگر بروند.
 
به گزارش خبرنگارگروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد  ، بنفشه زهرایی دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در در دومین جشنواره ملی فناوری‌های آب نا متعارف و هشتمین نشست بین المللی G-wadiگفت: کارگروه ملی سازگاری با کم آبی تا به حال ۹ جلسه در سطح ملی و ۲۰ جلسه در سطح کمیته تخصصی از تیرماه امسال و ۱۵۰ جلسه استانی تشکیل داده و ۵۰۰ نفر در این کارگروه به صورت مستقیم در کشور در حال فعالیت هستند و مسئولان سیاسی و دولتی نیز در این کارگروه عضو هستند.

وی تصریح کرد: استان‌ها تا نیمه شهریور فرصت داشتند برنامه‌های سازگاری با کم آبی خود را ارائه بدهند ؛ اکثر برنامه‌های استان‌ها در حال بازرسی هستند و برخی برنامه‌ها نیز پذیرفته شده است و این در حالی است که هنوز نیمی از از استان‌ها برنامه های خود را ارسال نکرده اند.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: ۱۵ سال پیش جمعیت ایران ۶۲ میلیون نفر و سرانه منابع آب تجدید پذیر ۲۰۰۰ متر مکعب برای هر نفر بود و در حال حاضر سرانه زیر ۱۷۰۰ متر مکعب برای هر نفر است و در وضع موجود شبیه کشور‌های زیمباوه و ونزوئلا هستیم.
 
زهرایی افزود: در کمتر از ۲۵ سال دیگر اکثر آبخوان‌های کشور از بین خواهد رفت و این یعنی جمعیت کشور باید به مناطق دیگری بروند زیرا مکانی برای زندگی نخواهیم داشت.

وی تصریح کرد: در بعضی استان‌ها به اندازه دو برابر آب برنامه ریزی شده در حال بهره برداری هستیم ؛ ما آب را از دریای عمان با هزاران میلیارد یورو باید به مشهد انتقال دهیم زیرا نمی توانیم توسعه استان را مدیریت کنیم.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: قوانین مدرن آب زیرزمینی در اکثر کشور‌های دچار کمبود آب‌های زیرزمینی وجود دارد و می‌تواند در کشور ما نیز از این قوانین استفاده شود.

زهرایی افزود: باید برای مقابله با بحران کم آبی سیاست گذاری کنیم تا این سیاست گذاری‌ها اولویت‌ها را برای ما مشخص سازند ؛ سیاست هایی که در مواجهه با این معضل اتخاذ می شود باید پیشگیرانه باشد.

وی تصریح کرد: باید رفتار افراد را در استفاده از آب‌های زیرزمینی و چاه‌ها را مورد فرهنگ سازی قرار دهیم.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: اکثر مردم فکر می‌کنند که مالک آب هستند و دولت‌ها نیز همین فکر را در مورد خود می‌کنند و این تناقض به آب ضربه می‌زند.

زهرایی افزود: در سیاست گذاری‌هایی که در حوزه آب انجام می شود باید به روند‌های اجتماعی و منافع افراد توجه کرد تا از مصرف گرایی به حفاظت و مدیریت مصرف آب فرهنگ عمومی را پیش ببریم.

وی تصریح کرد: اکثر نهاد‌های دولتی در بهره برداری و حکم رانی منابع آب زیر زمینی رویکرد‌های بالا به پایین را انتخاب می‌کنند و این موضوع  را باید اصلاح کرد.

دبیر کارگروه ملی سازگاری با کم آبی گفت: مهم تربن و اصلی‌ترین نکته مدیریت مشارکتی ، همراه کردن مردم در اجرای طرح جلوگیری از مصرف بی رویه‌ی آب است.
 
انتهای پیام//آ.ف
 

به دلیل توزیع ناهمگون جمعیت در بعضی از استان‌های کشور دچار مشکل کم آبی هستیم

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.